انهار
انهار
مطالب خواندنی

عمرهء تمتّع

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 658- كسانى كه در اشهر حج عمره مفرده بجا آورده‏اند به منظور اينكه بتوانند از مكه خارج شوند، و در آخرين مرتبه با احرامِ عمرهء تمتع داخل مكه شوند چنانچه احياناً از مكه بيرون نرفتند آيا مى‏توانند به همان عمره مفرده اكتفا كنند و عمره تمتع قرار دهند، يا بايد ثانياً از ميقات محرم به احرام تمتع شوند براى حج تمتع؟ و آيا مى‏توانند از اوّل به اين نيت محرم شوند به احرام عمره مفرده كه اگر از مكه خارج شدند عمره تمتع بجا آورند و الّا همان عمره مفرده را عمره تمتع قرار دهند؟

جواب:  بلى، در هر دو فرض آن عمره مفرده را مى‏تواند عمره تمتع خود قرار دهد.  واللََّه العالم.

سؤال 659- در صورتى كه محرم در عمره تمتع مريض شد و دكترها گفتند كه تا ده روز ديگر خوب نمى‏شود كه درك وقوف كند، لذا مواعده نموده و گوسفند فرستاد در مكه كشتند و تقصير كرد و از احرام بيرون آمد، ولى بعد از مُحِلّ شدن خوب شد به طورى كه اگر برنگردد به ميقات مى‏تواند اعمال عمره را انجام دهد آيا از همانجا كه هست محرم شده يا مثل كسى كه عمداً احرام را ترك نموده باطل است عمره او؟بيان فرمائيد.

جواب:  در فرض مزبور معلوم شد كه احلال واقع نشده و فعلاً محرم است و بايد ملحق شود براى انجام اعمال، و محتاج به تجديد احرام براى عمره خود نيست. واللََّه العالم.

سؤال 660- زنى كه به خيال عدم كفايت وقت از جهت حيض احرامش را به قصد حج افراد عقد كرده، بعداً معلوم گرديد كه وقت براى عمره تمتع كافى بوده است، حكم حج ايشان چيست؟ آيا صحيح است يا خير؟

جواب:  در مورد سؤال، وقتى كه برايش معلوم شد، آن احرام برايش مجزى نيست و بايد تجديد احرام براى عمره تمتع نمايد از يكى از ميقاتها اگر متمكن از رفتن به ميقات باشد، و گرنه به هر قدر كه از بيرون رفتن به تفصيلى كه در مناسك براى آن ذكر كرديم و آنگاه اعمال عمره را انجام دهد، و اگر وقتى معلوم شد كه فرصت اعمال عمره برايش نيست، وظيفه‏اش همان اتمام حج افراد است. واللََّه العالم.

سؤال 661- اگر شخصى داخل عمره تمتع شود و بعد از فراغ از آن عازم ترك حج شود به خاطر استحباب حج يا آنكه عذرى پيدا كند به جهت عدم صحت عملش و يا قطع به خلاف موقف (عرفات) پيدا كرد آيا مى‏تواند عمره تمتع مزبور را عمره مفرده قرار دهد يا احتياج به اين ندارد؟

جواب:  ترك حج و رفع يد از آن در حال اختيار جايز نيست و با وجود عذر شرعى، احتياط وجوبى آن است كه آن را عمره مفرده قرار بدهد و تدارك طواف نساء بكند. واللََّه العالم.

سؤال 662- پس از انجام عمره تمتع خروج از مكه چه صورت دارد؟

جواب:  بدون محرم شدن به احرام حج جايز نيست. واللََّه العالم.

سؤال 663- شخصى كارگر كاروان است، در مكه معظمه براى احتياجاتى از مكه خارج مى‏شود و گاهى به جده برمى‏گردد، ضررى براى حجش ندارد؟

جواب:  اگر بعد از انجام عمره تمتع بخواهد خارج شود لازم است محرم به احرام حج شود و بيرون رود و مى‏تواند اول براى ورود به مكه محرم به احرام مفرده شود كه بعد از انجام آن در خارج شدن بدون احرام به جده و غير آن آزاد است. واللََّه العالم.

سؤال 664- پس از احرام حج تمتع، طواف مندوب نمودن بدون تلبيه بعد از طواف مضر به حج است يا خير؟

جواب:  احوط مضر بودن ترك تلبيه براى احرام حج است. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -