انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام ميقاتها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 665- در حال حاضر كه مكه بزرگ شده است در بسيارى از اطراف مسجد الحرام و در كوههاى مكه، حاجيها منزل و سكنى مى‏گيرند. آيا حاجيها احرام بستنشان در منزل خود كفايت مى‏كند يا بايد بيايند از مسجد الحرام محرم شوند؟

جواب:  در فرض مزبور بايستى در جايى كه يقيناً مكه است محرم شوند. واللََّه العالم.

سؤال 666- احرام براى حج در مكه و تخيير در نماز بين قصر و اتمام در مكه آيا مراد به مكه زمان قديم است يا شامل اين توسعه جديد مى‏گردد.

جواب:  بله شامل مى‏شود مكه فعلى براى هر دو حكم.

سؤال 667- الحاقيهاى مسجد الحرام و مسجد النبى صلى الله عليه و آله و مسجد شجره حكم مسجد اصلى را دارد يا خير؟

جواب:  موضوع در حكم مساجد مزبوره بودن الحاقيهاى فعلى آنها بعيد نيست. واللََّه العالم.

سؤال 668- اگر زن حائض از روى نادانى يا خجالت و حيا داخل مسجد احرام ببندد، حكم احرام او چه مى‏شود؟

جواب:  احرام او صحيح است.

سؤال 669- كسى كه مثلاً از مسجد شجره محرم مى‏شود مى‏تواند برگردد مدينه و مراجعه كند يا خير؟ و بر فرض رفت و برگشت تجديد تلبيه در ميقات لازم است يا خير؟

جواب:  مى‏تواند برگردد و بعد از مراجعت تجديد تلبيه در ميقات لازم نيست. واللََّه العالم.

سؤال 670- اگر حاجى خواست با هواپيما از مدينه خارج شود آيا جايز است برود مسجد شجره احرام ببندد و دوباره برگردد و با هواپيما برود، يا اينكه متعين است بر او احرام نمودن به نفر و كوچ كردن؟

جواب:  بله جايز است.

سؤال 671- اگر شخصى تصميم گرفت بدون عذر، فقط براى راحتى خود در مسجد شجره محرم بشود، مجدداً به مدينه منوره مراجعت نمايد بوسيله هواپيما عازم جده شده و از آنجا به مكه مشرف شود، در صورتى كه اين قصد را دارد در ميقات آيا احرامش صحيح است يا خير؟

جواب:  احرام از مسجد شجره با قصد مزبور صحيح است. واللََّه العالم.

سؤال 672- در تنگى وقت، از جده احرام چه صورت دارد؟

جواب:  در فرض مزبور با نذر، احرام از آنجا صحيح است. واللََّه العالم.

سؤال 673- در احرام عمره كه صريح فتوا است از جده با نذر جايز نيست، اگر مدير گروه مخالفت كند براى رفتن به ميقات و يا آنكه وسايل رفتن را فراهم نكند و حجاج هم خود نتوانند وسايل تهيه كنند آيا مى‏شود با نذر از جده قديم محرم شد؟

جواب:  كسانى كه متمكن از رفتن به يكى از مواقيت نباشند مى‏توانند با نذر از جده محرم شوند، و احتياطاً در ادنى الحل تجديد احرام نمايند. واللََّه العالم.

سؤال 674- در مسئله عدم جواز احرام از جده حتى با نذر اجازه مى‏دهيد رجوع به غير شود يا خير؟

جواب:  مجالى براى رجوع به غير نيست در آن فرض كه كافى نمى‏دانيم.

سؤال 675- آنچه معروف است اين است كه وادى السيل همان قرن المنازل است آيا جايز است احرام بستن از آن يا خير؟

جواب:  بايد رجوع نمايد به تصديق نمودن اهل خبره ثقه اهل آن محل.

سؤال 676- اگر احرام ببندد حاج يا عمره كننده‏اى از جده يا جاى ديگرى بعد از ميقات از روى جهل و نادانى، حكم حج او چيست؟

جواب:  در صورت عدم معذور بودن او عمره و حج او فاسد است.

سؤال 677- اگر شخصى از روى نادانى يا فراموشى احرام عمره تمتع را از غير ميقات (خواه قبل از ميقات يا بعد از آن) ببندد و بعد از رسيدن به مكه چه التفاتش به حكم مسئله قبل از اعمال باشد، يا بعد از آن و برگشتن او به يكى از مواقيت دشوار و شاق باشد، آيا جايز است براى او احرام از حدود حرم يا از خود مكه ببندد، يا همين احرام براى او كافى است و اگر بعد از فراغ اعمال عمره، علم پيدا كند، حكمش چيست؟

جواب:  حكم او حكم تارك احرام از روى جهل و فراموشى است كه در مسئله 169 و 172 (مناسك) ذكر شده است. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -