مطالب خواندنی

چیزهایی كه بر جُنُب حرام است

بزرگ نمایی کوچک نمایی

(مسأله 355) پنج چیز1 بر جنب حرام است:

اول: رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن  یا به اسم خدا، و اسامی مبارکهٔ پیامبران و امامان علیهما السلام به احتیاط  واجب حکم اسم خدا را دارد2.

دوم: رفتن در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم3، اگر چه از یک در، داخل و از در دیگر خارج شود4

سوم: توقف در مساجد ديگر ولي اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود مانعي ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان عليهم السلام هم توقف نكند5.

چهارم: گذاشتن چيزي در مسجد6.

پنجم: 7 خواندن سوره اي كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است8 اول: سوره سي و دوم قران الم تنزيل دوم: سوره چهل و يكم حم سجده سوم: سوره پنجاه و سوم والنجم. چهارم: سوره نود و ششم اقرء 9 . و اگر يك حرف  از اين چهار سوره  را هم بخواند حرام است.

1- اراكي: چهار چيز...

مظاهری: سه چیز...

2- گلپايگاني: اول: رساندن جايي از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و پيغمبران و ائمه عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام به طوري كه در وضو گفته شد...

خوئي، سيستاني: اول: رساندن جايي از بدن به خط قرآن، يا به اسم خدا به هر لغت كه باشد و بهترآن است كه به اسم پيغمبران و امامان عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز نرساند...

وحید: اول: رساندن جایی از بدن خود به خط قرآن ، یا به اسم مبارک ذات خداوند متعال- به هر لغتی که باشد- و سایر اسماء حسنی. و بنابراحتیاط مستحبّ اسمای انبیاء و ائمه و حضرت زهرا علیهما السلام را مسّ ننماید...

زنجاني: اول: رساندن جايي از بدن خودبه خط قرآن و بنابراحتياط  به اسم خدا و صفات خاصه او به هر لغت كه باشد، حتی  پولي كه بر آن نام خدا نوشته شده باشد. و احتياط مستحب آن است كه جایی از بدن خود را به اسم پيغمبران و امامان و حضرت زهرا عليهم السلام نيز نرساند...

تبريزي، نوری، سبحانی: اول: رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن يا به اسم خدا  و پیغمبران و امامان علیهم السلام  به طوری که در وضو گفته شد...

 بهجت، صافی: اول: رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن يا به اسم خدا (صافی: و ساير اسماء و صفات خاصه خدا) و بنابراحتياط به اسم پيغمبران و امامان و اسم حضرت زهرا عليهم السلام به طوري كه در وضو گفته شد...

مکارم: اول مسّ خط قرآن یا اسم خدا و پیامبران و امامان علیهم السلام بنابراحتیاط واجب، همان طور که در وضو گفته شد...

مظاهری: اول رساندن جایی از بدن به خط قران یا به اسم خدا و اسم پیغمبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام...

3- زنجانی: دوم: رفتن یا ماندن در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و حرم امامان علیهم السلام...

مظاهری: دوم: گذاشتن چیزی یا توقف در مساجد و حرم ائمه طاهرین علیهم السلام، ولی اگر از یک در مسجد یا حرم داخل شود و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد مگر در مسجد الحرام یا مسجد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، ولی توقف درجاهایی که مربوط به مسجد است ولی مسجد نیست و توقف در صحنها و رواقهای پیامبران و ائمه علیهم السلام و حرمهای امامزاده ها مانعی ندارد...

4- بهجت: و همچنین داخل شدن به آنجا برای برداشتن چیزی بنابر احوط...

زنجانی: و مراد از حرم امامان علیهم السلام محوطه ای است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنها ...

5- فاضل: اگر چه اولی آن است که حکم مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم را درحرم امامان علیهم السلام رعایت نماید...

بهجت: بلکه عبور نیزننماید و همچنین در رواقها...

گلپایگانی، صافی: احتیاط  واجب نرفتن در حرم ائمه علیهم السلام است اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود...

اراکی: سوم: توقف در مساجد دیگر و حرم امامان علیهم السلام، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد...

خوئی، تبریزی، سیستانی: سوم: توقف در مساجد دیگر و همچنین بنابراحتیاط واجب در حرم امامان علیهم السلام، ولی اگر (سیستانی: از مسجد عبور کند مثل این که) از یک در مسجد داخل و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد...

وحید: سوم: توقف در مساجد دیگر، ولی اگر از یک در مسجد داخل و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد؛ و همچنین توقّف در حرم امامان علیهم السلام حرام است، واحتیاط واجب آن است که از رفتن در حرم ائمّه علیهم السلام خودداری کند اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود...

زنجانی: سوم: داخل شدن یا ماندن در مساجد دیگر ، مگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود...

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مورد دوم.

6- گلپایگانی، صافی: بلکه بنابراحتیاط لازم از خارج هم چیزی در مسجد نگذارد...

خوئی، تبریزی: یا داخل شدن در آن برای برداشتن چیزی...

سبحانی: در غیر حال عبور...

سیستانی: چهارم: داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی و همچنین گذاشتن چیزی در آن، هرچند خودش وارد مسجد نشود بنابراحتیاط لازم...

وحید: چهارم: گذاشتن چیزی در مسجد، و همچنین بنابراحتیاط واجب داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی...

مکارم: چهارم: داخل شدن در مسجد برای گذاشتن چیزی در آن...

[مورد چهارم در رساله آیت الله اراکی نیست]

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مورد دوم.

7- اراکی: چهارم:...

8- خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، وحید، تبریزی، سبحانی، مظاهری: پنجم: خواندن هر یک از آیات سجده واجب و آن در چهار سوره است...

مکارم: پنجم: خواندن یکی از آیات سجده، ولی خواندن غیر آیه سجده از سوره سجده مانعی ندارد، سوره هایی که سجده واجب دارد چهار سوره است:...

زنجانی: پنجم: خواندن هر یک از آیات سجده واجب و آن آیات در چهار سوره است:

اوّل: سوره سی و دوم قرآن «الم تنزیل (= سجده)» آیه پانزدهم؛ دوم: سوره چهل و یکم «حم سجده (=فصلت)» آیه سی و هفتم؛ سوم: سوره پنجاه و سوم «النجم» آیه آخر؛ چهارم: سوره نود و ششم «اقرء (=العلق)» آیه آخر. بلکه بنابراحتیاط خواندن آیات دیگر یا قسمتی از یک آیه سوره های سجده نیز جایز نیست.

9- خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم، مظاهری: [پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی: و اگر یک حرف از این چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحبّ آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.

بهجت: و اگر یک کلمه ازاین چهار سوره را هم بخواند حرام است.

وحید: و بنابراحتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره ، حتی از خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند.

سبحانی: و احتیاط آن است که یک حرف از این چهار سوره را هم نخواند.

نوری: و اگر یک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند، حرام است.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -