انهار
انهار
مطالب خواندنی

گرفتن وام از بانک کشورهای خارجی (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با عرض سلام. بنده ساکن یکی از کشورهای خارجی (کانادا) هستم. به دلیل نیاز به وسیله نقلیه و عدم تمکن مالی از یکی از بانکهای این کشور وامی را برای خرید ماشین دریافت کرده ام و آن را برای گرفتن ماشین تماما مصرف کردم.  البته این وام با مقداری سود همراه بوده و من ماهیانه قسطهای آن را به طور یکنواخت با نرخ سود ثابت پرداخت میکنم.  آیا این امر جایز بود؟  اگر نه حال که بنده این معامله را انجام دادم، حکم ماشینی که خریده ام چیست؟ لازم به ذکر است قادر به فروش این ماشین نیز نیستم تا زمان اتمام قسطها.  در رابطه با وامهای تحصیلی از این بانکاها چطور؟ بنده یک وام تحصیلی نیز دریافت کردم برای پرداخت هزینه های تحصیلی ام. که البته قسطهای آن بعد از دوران تحصیلم می باشد ولی اکنون فقط سود آن را ماهیانه با نرخ چهار درصد میپردازم. با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب اگر وام را با عقد شرعی برای خرید ماشین گرفته اید و صرف ماشین کنید اشکال ندارد. یاحقّ.

سوال با سلام و تشکر از پاسـخ داده شده. بنده همچنین این سوال را از سایت رهبری به نشانی leader.ir نیز پرسیدم و جواب زیر را دریافت کردم که به نظر با جواب داده شده توسط شما در سایت انهار متفاوت است. لطفا توضیحات بیشتری با توجه به جواب زیر بفرمایید. بنده چگونه میتوانم با یک شرکت خارجی تولید کننده اتومبیل عقد شرعی داشته باشم با فرض اینکه اکثریت مردم این کشور مسیحی هستند؟ مشخصات عقد شرعی چگونه است در این حالت؟
شماره استفتاء: 391701 . بسمه تعالی. سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
اصل وام گرفتن از نظر حكم وضعى صحيح است و شخص مالك آن می‌شود هر چند ربوى باشد، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تكليفى حرام است، مگر آنكه به حدّى مضطر باشد كه ارتكاب حرام را مجاز كند ولى شخص مى‌‏تواند در اين صورت براى اينكه مرتكب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافى را قصد نكند، هر چند بداند كه آن را از او خواهند گرفت. موفق و مؤيد باشيد.

جواب وام گرفتن به شرط فقط سود دادن، با گرفتن وام برای تسهیلات و خرید لوازم مورد نیاز متفاوت است بنابراین اگر شما وامی به شرط سود دادن بگیرید پاسـخ همان است که از دفتر آقا گرفته اید که البته شما مالک می شوید ولی ربا دادن حرام است. مگر مضطر باشید که باید به شکلی که دفتر آقا فرموده اند عمل کنید تا مرتکب حرام نشوید.
اما اگر پولی را واقعاً به عنوان تسهیلات مطابق عقود شرعی دریافت کنید و شما وکالتاً از طرف بانک وسیله (مثلاً ماشین یا یا هر چیز دیگر) مورد نیاز بخرید و وکالتاً از طرف بانک برای خود بردارید، دادن آن سودها اشکال ندارد. یاحق
ّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -