انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارتباط با نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: پسری مجرد با زنی متأهل زنا کرده در صورت توبه واقعی و ترک گناه زنا چه باید انجام دهد؟

پاسخ: اولاً: باید توبه و استغفار نماید.

ثانیاً: اگر در اثر ترک ازدواج به گناه مبتلا شده واجب است ازدواج نماید.

البته گناهش را مخفی کند و بین خود و خدای خودش  توبه واقعی و نصوح  بنماید و خداوند غفور و رحیم و آمرزنده و مهربان است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلّم) میفرماید: کسی که از گناهش توبه کند :

1- خداوند برایش در دنیا و آخرت هزار در رحمت می گشاید؛

2- هر صبح و شب در رضایت خدا است؛

3- برای هر رکعت نماز مستحبی که می خواند عبادت یک سال نوشته می شود؛

4- هر آیه ای از قرآن را که قرائت می کند برایش نوری بر صراط خواهد شد؛

5- هر صبح و شام ثواب یک نبی برایش نوشته می شود؛

6- به عدد هر حرفی از استغفار و تسبیحش ثواب حج و عمره نوشته می شود؛

7- هر آیه ای برای او شهری در بهشت است؛

8- قبرش پر از نور و چهره اش سفید می شود؛

9- به عدد هر مویی در بدنش نوری خواهد بود؛

10- مانند آن است که به وزن خود طلا در راه خدا صدقه داده است؛

11- مانند آن است که به عدد هر ستاره ای بنده ای در راه خدا آزاد نموده است؛

12- شدت و سختی قیامت به او نمی رسد؛

13- مونسی در قبر خواهد داشت (که او را از وحشت قبر حفظ خواهد نمود؛)

14- قبرش روضه ای از روضه های بهشتی خواهد شد؛

15- هر روز هزار فرشته او را در قبرش زیارت می کنند؛

16- درقیامت از قبر خارج می شود درحالی که هفتاد لباس از حلّه برتنش، و تاجی از رحمت برسراوست؛

17- در قیامت زیر سایه عرش الهی همراه با انبیاء و شهداء خواهد بود و می خورد و می نوشد تا زمانی که خداوند از حساب خلایق فارغ شود سپس به سوی بهشت روانه می گردد.

در حدیث دیگری وارد شده که زنی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم رسید و عرض کرد: یا نبی الله! زنی فرزند خود را کشته است و مرتکب قتل شده است آیا راهی برای توبه دارد؟ حضرت فرمودند: قسم به کسی که جان من به دست اوست اگر آن زن هفتاد پیامبر را بکشد و سپس توبه کند و پشیمان شود و خداوند بداند که هرگز مجددا به معصیت باز نمی گردد خدای سبحان توبه اش را قبول می کند و اورا می بخشد! زیرا در توبه از بین مغرب تا مشرق باز است و کسی که توبه کند مانند آن است که اصلا گناهی انجام نداده است.

سؤال: هنگام صحبت کردن با خانم ها، ناخواسته رطوبتی از من خارج میشود آیا این رطوبت حکم منی را دارد؟

پاسخ: رطوبتی منی هست که با شهوت و جستن خارج شود و بدن پس از آن سست شود. ولی اگر در اثر صحبت با  نامحرم  به گناه مبتلا می شود از صحبت با نامحرم پرهیز کنید. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: «از گفتگو با زنان بپرهیز  بدرستی  که هیچ مردی با نامحرم سخن نمی گوید  مگر اینکه در دلش نسبت  به او رغبت و میل پیدا میشود!».

مطابق معارف اسلام خطرناکترین چیزی که جامعه را به فساد و نابودی  می کشاند  و سبب نزول بلا و دردهای بی درمان هست ارتباط نامحرمان با یکدیگر و رعایت نکردن عفت و پاکدامنی در جامعه می باشد.

سؤال: هنگام صحبت کردن با خانم ها، ناخواسته رطوبتی از من خارج میشود آیا این رطوبت حکم منی را دارد؟

پاسخ: رطوبتی منی هست که با شهوت و جستن خارج شود و بدن پس از آن سست شود. ولی اگر در اثر صحبت با  نامحرم  به گناه مبتلا می شود از صحبت با نامحرم پرهیز کنید. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: «از گفتگو با زنان بپرهیز  بدرستی  که هیچ مردی با نامحرم سخن نمی گوید  مگر اینکه در دلش نسبت  به او رغبت و میل پیدا میشود!».

مطابق معارف اسلام خطرناکترین چیزی که جامعه را به فساد و نابودی  می کشاند  و سبب نزول بلا و دردهای بی درمان هست ارتباط نامحرمان با یکدیگر و رعایت نکردن عفت و پاکدامنی در جامعه می باشد.

سؤال: تازگی با آقایی نامزد شدم و با اطلاع والدین صحبت میکنیم ولی تا ماه آینده امکان محرم شدن نداریم گاهی صحبتهای ایشان مرا تحریک میکند آیا از نظر شرعی برای من گناه دارد؟  نام مرجع: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)

پاسخ: دخترم؛ اگر هم کلامی با ایشان که فعلاً نامحرم است موجب تحریک غریزه جنسی شما میشود صحبت با ایشان را تا زمان عقد و محرمیت ترک کنید که به گناه آلوده نشوید.

سؤال: در گذشته با دختری در حد ملاعبه وبازی بدنی رابطه داشتم اما اکنون پشیمونم و احساس میکنم به هم علاقه مند شدیم. آیا این دختر به من حرام ست؟ آیا میتوانم با او ازدواج کنم و عقد ما صحیح است؟ نام مرجع: آیت الله سیستانی(مدظله)
پاسخ: دوست عزیز پیام شما را مطالعه کردم و از مطالبی که نوشتید خوشحال شدم که اولاً: دارای وجدانید و الآن هم به دلیل تدینی که دارید پشیمان شده اید و عذاب وجدان دارید. یقینا اگر از کردار گذشته توبه کنید خداوند رحمان توبه پذیر است و شما را میبخشاید. ثانیاً: تصمیمی که گرفته اید بسیار ارزشمند است و درخور تحسین؛ این دختر به شما حرام نشده است و عقدتان صحیح است. إنشاء الله خداوند زندگی پر خیر و برکت و پر سعادت در محضر خودش و اولیاء دینش خصوصا حضرت بقیة الله الاعظم نصیبتان فرماید؟
*****
سؤال: سلام جوانی22 ساله هستم و به به طور وحشتناکی علاقه ی شدیدی به ارتباط نامشروع بامحارم دارم و علیرغم تمام خویشتنداری ها می ترسم خدایی نکرده این گناه قبیح روانجام بدم ،این در حالی هست که این علاقه ی من از ارتباط با یک نامحرم هم بیشتره، لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ:پناه برخدا- به خدا التماس کنید تاتوفیق خویشتن داری در مورد این ارتباط نامشروع را به شما عنایت بفرماید. ارتباط نامشروع گناه بسیار بزرگی است که که طبق روایات در آن 6 گرفتاری وجود دارد: 3تای آنمربوط به دنیا و سه تای آن مربوط به آخرت است. سه گرفتاری دنیا عبارتند از: نورانیت چهره از بین می رود. 2- موجب فقر و قطع روزی می شود. 3- عمر انسان کوتاه و بی برکت می گردد. گرفتاری آخرت عبارتند از: موجب خشم و غضب خداوند می شود. 2- از انسان به سختی حسابرسی می کنند. 3- موجب عذاب ابد و همیشگی در جهنم می گردد. خصوصا اینکه چنین ارتباط نامشروعی با محارم انسان باشد که جزا و کیفر آن شدیدتر است. از خدای بزرگ بخواهید توفیق تقوا وعمل صالح و ترک گناه را به شما عنایت کند و شما را از وسوسه های شیطان ایمن گرداند.
*****
سؤال: با سلام اگر پسر مجردی با زن شوهردار زنا کند راه جبران آن جز توبه چیست؟ این فرد می خواهد از عذاب وجدان و خشم خدا در امان باشد؟
پاسخ: پسرم! اگر جداً پشیمان باشید توبه محقق شده است زیرا در حدیث آمده ندامت و پشیمانی توبه است. بنابراین شما چنین کاریرا ترک نمایید و مراقب چشم و دل خود باشید هر شب سوره واقعه و هر روز سوره یاسین رابخوانید  نمازهایتان را حتی المقدور اول وقت بخوانبد خصوصا نماز صبح را. خداوند ارحم الراحمین و بخشنده است به رحمت بیکران پروردگار پناه ببرید. موفق باشید
*****
سؤال: زنا در چه صورت صحیح است و در چه صورت گناه؟
پاسخ: زنا در هیچ صورتی صحیح نیست و در هر صورتی گناه هست.
امام صادق (علیه السلام) از پدرش امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که حضرت فرمود: زنا شش اثر [بد] دارد! سه اثر در دنیا و سه اثر در آخرت:
سه اثر دنیایی عبارتند از:
1) رفتن نورانیت از صورت؛ 2) کم شدن رزق و روزی؛ 3) نزدیک شدن هلاکت و نابودی.
سه اثر آخرتی عبارتند از:
1)مبتلا شدن به خشم خدا؛ 2) سختی حساب قیامت؛ 3) ماندن همیشگی در آتش جهنم.
«کافی-ج 5-ص 541»
*****
سؤال: فردی درنوجوانی زنامیکرده ولی توبه کرده است آیا بخشیده شده است؟
پاسخ: کسی که در گذشته اش گناه کرده و دیگر به آن گناه بر نگردد واقعاٌ توبه کرده و خدای آمرزنده هم او را خواهد آمرزید ؛ در حدیث آمده: زنی نزد نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد یا نبی الله ، زنی فرزندش را به قتل رسانیده است آیا برایش توبه هست؟ حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : قسم به کسی که جانم در دست اوست ! اگر او هفتاد نبی را هم به قتل برساند و توبه کند و از کرده اش واقعاٌ پشیمان شده باشد و خداوند هم از قلب او آگاه باشد که هرگز به آن گناه بر نمی گردد؛ توبه اش را قبول کند و از او بگذرد ، بدرستی که راه توبه ازمشرق تا مغرب باز است و کسی که از گناهی توبه کند مانند آن است که گناهی نکرده است؛ بنابراین خدای رحمان و آمرزنده گناهان بندگانش را که واقعاٌ پشیمان باشند می آمرزد.
*****
سؤال: آیا میتوان زنی که زنا کار بوده را بدون عده صیغه کرد؟ آیا اصلاً زن زنا کار باید عده نگه دارد یانه؟ نام مرجع:آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله)
پاسخ: طبق نظر حضرت آیت الله فاضل بنابراحتیاط واجب لازم است عده نگه دارد.
*****
سؤال: برای جبران گناه کبیره مانند زنا باید چکار کرد؟ ازکجا بدانیم خداوند گناه ما را بخشیده است؟
پاسخ: گناهان هر چه بزرگ باشند در صورتی که از آنها واقعاً توبه شود یقیناً بخشوده می گردد و خداوند آثار گناه را از زندگی انسان محو می کند «یمحوا الله ما یشاء». باید به رحمت خدا امیدوار بود و ناامیدی از رحمت خدای رحمان خود گناهی است بزرگتر.
*****
سؤال: اگر کسی توبه کند وقسم به ابوالفضل یاد کند که دیکر زنا نمیکند بعد از قسم بار دیگر این عمل بد را انجام دهد حکم ان چیست؟
پاسخ:هر چند توبه شکسته شده است ولی لازم و واجب است بار دیگر توبه کرده و ترک این خلاف بزرگ را نمود زیرا زنا موجب نگون بختی و تنگ شدن رزق و برکت زندگی می شود و از همه مهمتر زناکار از درگاه خداوند و اولیاء خداوند رانده می شود و لطف خداوندی را در صحنه های زندگی خود از دست می دهد پس لازم است حتما مجددا توبه کنید و رعایت حرمت مولا اباالفضل العباس علیه السلام را گرفته واگر او برای قرب به خدا و حفظ دین خدا از دو دست و چشم و جان خود گذشت ما لااقل از هوس نامشروع خود بگذریم. انشاء الله توبه فعلی شما به احترام نام اباالفضل العباس علیه السلام واقعی باشد و از لطف آن حضرت بهره مند گردید. در رعایت تقوا و رعایت شرایط ایمانی موفق باشید.
سوال (1: خنده ی بلند دختر جوان در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟ آیا اگر نامحرم به سن پدر ایشان باشد باز هم حکم همین است؟ یکی از همکلاسی های کلاس فوق برنامه من دختری است که سر هر موضوع پیش پا افتاده ای دقایق طولانی قهقهه های بلند به راه می اندازد . با توجه به اینکه معلم هم پسر جوانی است و اینکه به آن دختر گفتیم و گفت نمی توانم خودم را کنترل کنم شرکت این خانم در این کلاس ها چه حکمی دارد؟ آیا ما هم که بی تقصیریم اگر ناچار باشیم با این خانم به کلاس ها برویم (چون هزینه بالاست و اگر بخواهیم خصوصی بگیریم نمی شود) برای ما حکم مجلس گناه را دارد؟

سوال 2): یک سری مسابقات پیشرفت درسی بود و من چون می دانستم این خانم اگر بیاید بازهم سبک بازی در می آورد به اواطلاع ندادم آیا این نامردی است و من گناه کرده ام یا وظیفه ی شرعی من بوده که پای ایشان را به جایی که نامحرم هست باز نکنم؟

سوال 3): ضمنا ما چون با این خانم خانواده هایمان آشنا هستند و مسیرمان یکی است هر دفعه نوبتی یکی از والدینمان می اید دنبالمان اما من به شدت از این خانم متنفرم و به خاطر همین کارهایش دوست ندارم با او معاشرت داشته باشیم اما پدر مادرم میگویند تو وظیفه ای از بابت گناهان او نداری و نباید اینطور رفتار کنی باید با هم دوست باشید.

لطفا دیدگاه مراجع تقلید را نیز بگویید.

پاسخ (1): خدا را شکر که امثال شما جوانان متدین, با وقار و وزین را در کلاسهای دانشگاه داریم؛ پسرم انشاءالله این وزانت و دیانت تا پایان دانشگاه و تا پایان عمر بابرکتتان همواره زینت شما باشد مراقب و مواظب خودتان باشید. اما پاسـخ:

خنده آن دختر سبک اگر مهیج باشد جایز نیست و استماع و گوش کردن آن برای همکلاسیها اگر مهیج شهوت باشد نیز جایز نمیباشد ولی سماع و شنیدن غیر اختیاری اگر مهیج شهوت نباشد اشکال ندارد و اگر مهیج باشد آن دختر را نهی از منکر کنید.

پاسخ(2): شما به ایشان اطلاع دهید و بلکه با هدایت و اشراف شما دانشجویان متدیّن ایشان متنبه شوند. چون والدین ایشان نیز برای دانشجوئی ایشان هزینه کردند و آنها گناهی ندارند.

پاسخ(3) : منطق آنها که میگویند وظیفه ای از بابت گناهان او نداری اشتباه هست و بدتر اینکه میگویند باهم دوست باشید!

پسرم صمیمی نبودن شما با ایشان کار بسیار پسندیده ای هست ولی جا گذاشتن او مناسب نیست این پاسـخ مطابق معارف اسلام و نظر همه مراجع عظام میباشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -