انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل تقلید

بزرگ نمایی کوچک نمایی
   
سـؤال: آیا با در نظر گرفتن فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) می توانم به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته  باقی بمانم؟
پاسـخ: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در توضیح المسائل خود مسأله 10 میفرمایند: هرگاه مجتهدى كه انسان از او تقليد مى كند، از دنيا برود باقى ماندن بر تقليد او جايز است؛ بلكه اگر اعلم باشد واجب است، به شرط اين كه به فتواى او عمل كرده باشد.
سؤال: بعد از فوت حضرت آیةالله العظمی بهجت (قدّس سرّه) به تقلید ایشان مانده ام و نمیدانم آیا نیاز است از مرجع دیگری تقلید کنم؟ یا اینکه برای مسائل جدید نیاز است از مرجع زنده تقلید نمود؟ ضمنا یک بار هم میخواستم به کلی مرجعم را عوض کنم اما نمیدانستم از کجا مرجع با صلاحیت تر را تشخیص دهم.
پاسخ: باقی ماندن بر تقلید میت باید مطابق نظر مجتهد زنده باشد بنابراین شما یکی از مراجع عظام را انتخاب کرده و مطابق نظر ان مرجع عمل کنید.
سؤال: مرجع تقلیدم حضرت آیةالله العظمی امام خمینی (قدّس سرّه) است آیا مرجع تقلید باید شخص زنده باشد؟
پاسخ: می توانید طبق فتوای یکی از مراجع عظام تقلید زنده به فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خمینی (قدّس سرّه) باقی بمانید.
سؤال:  مدت 17 سال است که مقلد حضرت آیةالله العظمی فاضل لنکرانی (قدّس سرّه) بوده ا م ولی اکنون باید چگونه مرجع تقلید انتخاب کنم .
پاسخ: می توانید طبق فتوای یکی از مراجع عظام تقلید زنده به فتوای حضرت آیةالله العظمی فاضل لنکرانی (قدّس سرّه) باقی بمانید.
سؤال: وظیفه مقلّد پس از فوت مرجع تقلیدش چیست؟
پاسخ: باید مطابق با فتوای یکی از مراجع تقلید زنده - در مسأله باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت یا رجوع به مجتهد زنده - عمل کند.

سؤال: من مقلد حضرت آیةالله العظمی فاضل لنکرانی (قدّس سرّه) بودم از زمان فوت ایشان تا چند ماه پیش مرجع تقلیدی انتخاب نکردم و عمل به احتیاط می کردم چند ماه پیش با تحقیقاتم حضرت آیةالله العظمی...  (مدّظلّه) را به عنوان مرجع تقلیدم انتخاب کردم اما هنوز رساله ایشان را تهیه نکرده ام و همچنان عمل به احتیاط میکنم؛ آیا انتخاب مرجع تقلید پس از تحقیقات، صیغه ای داره که خوانده شود؟ با این وضع آیا اعمالم تاکنون درست بوده؟ آیا می توانم به تقلید از حضرت آیةالله العظمی فاضل لنکرانی (قدّس سرّه) باقی بمانم؟

پاسخ: 1- پس فوت مرجع تقلیدتان باید یکی از مراجع تقلید زنده أعلم را انتخاب کنید و مطابق فتوای او - در مسأله بقاء بر تقلید از مجتهد میت یا غیر بقاء - عمل کنید و فعلا که شما آیةالله... را انتخاب کرده اید مطابق نظر معظّم له عمل کنید. 2- انتخاب مرجع تقلید صیغه ندارد. 3- عمل به احتیاط کار راحتی نیست زیرا مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی (قدّس سرّه) میفرمودند: «واجب است در كيفيت احتياط نيز احتياط كند. يعنى چنانچه احتياط از چند طريق ممكن باشد بايد طريقى را اختيار نمايد كه مطابق با احتياط باشد» بنابراین بهتر است بجای عمل به احتیاط؛ طبق فتوای مجتهد زنده - در باقی ماندن به فتوای مجتهد میت یا رجوع به مجتهد زنده - عمل کنید.
سؤال: با فوت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیةالله العظمی بهجت (قدّس سرّه) حکم مقلدین ایشان چیست؟ آیا باید یک مرجع دیگر را انتخاب کنند؟
پاسخ: پس از فوت هر مرجعی وظیفه مقلدین آن مرجع، این است که به یکی از مراجع زنده اعلم مراجعه کنند و طبق نظر همان مرجع در مورد باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میّت اقدام کند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -