انهار
انهار
مطالب خواندنی

طلاق

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: کفاره عهد چه میزان است؟ مرجع :آیت الله خامنه ای(مدظله)
پاسخ: یا شصت فقیر را سیر کند یا دو ماه روزه بگیرد.( شصت فقیر یعنی شصت تا 500 تومان که    مجموعا 30هزار تومان می شود. که می توانید این پول را به موسسات خیریه یا کمیته امداد یا علما بدهید و بگویید پول نان می باشد.
*****
سؤال: باسلام،دررساله ها عنوان شده که کفاره تاخیرروزه،بازای هرروز یک مدطعام بایستی داده   شود.منظوربه ازای هرروز روزه هست،یااینکه بازای هرروزکه تاخیر افتاده ؟ مرجع: آیةالله خامنه ای (مدظله)
پاسخ: اگر کسی روزه ماه رمضان سال قبل را نگیرد و به ماه رمضان بعد برسد باید کفاره تأخیر بدهد یعنی در مقابل هر روز از روزه، یک مد طعام به فقیر بدهد.
*****
سؤال: سلام 2یا3سال پیش بود که در ماه رمضان به علت غفلت فیلم مبتذل نگاه کرده و بعد از ان رطوبتی حس کردم اما چون واقعا پرسیده بودم و میدانستم که برای غسل جنابت باید3شرط باشدلیکن سستی بدن در خود ندیده و بیتوجه از کنارش گذستم حال میخواهم بدانم کفاره بر من هست یا نه؟انموقع مرجعم اقای بهجت(رض)بود.کفاره ی تنها با کفاره ی جمع؟
پاسخ: آن رطوبت حکم منی را نداشته و قضا وکفاره بر گردن شما نیست
*****
سؤال: حدود 5 ماه پیش یه فردی به من حرفی زد که باعث شد رو حساب حرف اون فرد افکار وحشتناکی سراغم بیاد و من خیلی عصبانی بشم و بترسم خیلی زیاد در همون حالت عصبانیت و ترس و اضطراب قسم خوردم و عهد کردم که یه کاری رو دیگه انجام ندم اما بعدش فهمیدم حرفی که اون فرد گفته از پایه و اساس کاملا دروغ بوده و به طبع اون افکار منم همه بیخودی وموهوم و بی اساس بوده حالا چون تو اون حالت عصبانیت و ترس مجبور شدم قسم بخورم وعهد کنم و همچنین حرف اون فرد کلا دروغ بوده آیا قسم و عهدم صحیحه و لازمه بهش وفادار بمونم و اینکه اگه هم شامل کفاره میشه کفارش چیه ؟ ضمنا چون من خیلی ترسیده بودم اون لحظه و بواسطه همین قسم و عهدی که رو حساب ترسم مجبور شدم بخورم دوستان خیلی زیاد و خوبی رو دارم از دست میدم ضمنا من شرایط قسم و عهد رو میدونم خواستم بدونم تو اون شرایطی که من داشتم آیا اصلا قسم و عهدم درست هست یا نه ممنونم
پاسخ: بطور کلی عهد و نذر و قسم و بسیاری از اعمال در حال عصبانیت و از خود بیخود شدن اعتباری ندارد و تکلیفی را برای شخص ایجاد نمی کند.. شما لازم نیست به ان قسم وفا کنید و کفاره شکستن قسم را نیز نبایدبدهید. مومن در گرفتاری و ناراحتی و کلا در همه حال به خداوند بزرگ پناه می برد واز چیزی واهمه پیدا نمی کند
*****
سؤال: در رابطه با مقدار کفاره افطار عمد که سیر کردن 60 فقیرمیباشد و نحوه پرداخت آن. 1- آیا اینکه به دفاتر علما ویا کمیته امداد پرداخت شودکافی است یا اینکه حتما خود شخص باید به دست فقیر برساند؟ مهم این است که چطوراطمینان حاصل شود که به دست فقیر برسد و درصورتی که به کمیته مثلا داده شود آیا ازذمه شخص پاک میشود ؟
2- با توجه به اینکه مقدار اعلامی متفاوت میباشد بعضی 24 هزاربعضی 30 هزار بعضی 40 هزار تومان اعلام کرده اند , واجب چیست ؟ و آیا در صورت پرداخت بیشتر مثلا 50 هزار تومان آیا باید اعلام بکنیم چون مطمئن نخواهیم شد که مثلا کمیته امداد به هر فقیر چه میزان خواهد داد.
3-در صورتی که باید چند کفاره پرداخت شود مثلا 5 روز آیا باید مشخص شود که مثلا این مقدار کفاره مال 5 روز است یاخیر؟ در صورتی که در یک کفاره نمیتوان به یک نفر دو وعده طعام داد در اینجا هم آیالازم است که مثلا برای 5 روز * 60 نفر = 300 نفر را اطعام داد ؟ البته مهم این است که وقتی که به کمیته داده شود آیا لازم به تعیین تعداد کفارات هست یا خیر؟
پاسخ:1- به هر کجا کفاره را بدهید کفایت می کند و خودتان نیز می توانید ادا کنید و یا حتی می توانید به نانواهای مطمئن بدهید که آنها فقرا را می شناسند و به آنها نان می دهند.و اطمینان داشته باشید چراکه قول و فعل مسلمان را باید حمل بر صحت کرد.
2- قیمت را خودتان می توانید تحقیق کنید و لازم نیست از دفاتر مراجع قیمت بگیرید.
3- اگر کفاره را به کمیته یا غیرکمیته یادفاتر مراجع یابه علما یا موسسات خیریه دادید بگویید کفاره عمد یا غیر عمداست و لازم نیست در مصرف آن تفحص کنید چرا که همانطور که گفتیم قول و فعل مسلمان حمل بر صحت است.
*****
سؤال: جوانی 17 ساله هستم و به علت فشار غریزه جنسی متاسفانه در ماه رمضان و در حال روزه به این گناه آلوده شدم. میدانم که کفاره ای بر دوش من است. که یکی از انها سیر کردن 60 فقیر میباشد. میخواستم بدانم که ایا این کار را باید در زمان خاصی انجام دهم؟ و این که منظور ازسیر کردن این است که فقط یک وعده غذا به فقرا دهم یا این کار را باید تا مدتی ادامه دهم؟ و منظور از فقرا چه کسانی هستند مرجع: آیت الله خامنه ای(مدظله(
پاسخ: 1- غیر از قضای روزه باید 60 روز روزه بگیرید زمان خاصی ندارد ولی در انجام آن نباید کوتاهی کنید. 2- منظور از طعام فقط مهمانی دادن نیست بلکه شما می توانید برای هر نفر 10 سیر برنج(750 گرم) تهیه کرده و در اختیار فقیر قرار دهید. 3- منظور از فقیر کسی است که خرجش از درآمدش بیشتر باشد.
*****
سؤال: یک روز روزه نگرفتن چه حکمی دارد چه کاری باید کرد تا جبران شود؟ مرجع: آیت الله بهجت(ره)
پاسخ:اگر مسافر باشید فقط قضای آن به گردن شما است و اگر بیمار باشید قضا ندارد ولی کفاره آن برای هر روز یک مد طعام مثلا (750گرم برنج( به فقیر بدهید. و در صورتی که عمدا روزه خود را باطل کنید علاوه بر قضا کفاره آن برای هر روز 60 طعام که هر طعام 750 گرم برنج است به فقیر بدهید و اگر روزه خود را با حرام باز کنید علاوه بر قضا کفاره جمع (60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را اطعام دادن) بر عهده شماست.
*****
سوال: یکی از دوستان من در ماه مبارک رمضان قبل ، روزه ی خودش رو با کار حرام (استمناء)باطل کرده است. وقتی این رو به من گفت بهش گفتم تو باید قضا و کفاره جمع بپردازی بعد به من گفت که نه آخه من نمیدونستم که کفاره داره فکر میکردم فوق فوقش قضا داره . خواهش میکنم به من بگید که این فقط قضا بهش واجبه یا باید همراه قضا کفاره جمع همبده؟ اگه کفاره جمع بده،باید 60روز پشت سر هم بدونه فاصله روزه بگیره آیا میتونه یکماه بدون فاصله بگیره و بقیش رو هم با فاصله ؟ مرجع: آیت الله بهجت با اجازه  آیت الله خامنه ای
پاسخ: مطابق نظر اکثر مراجع عظام و مرحوم آیت الله بهجت (قدس سره) بنابراحتیاط کفاره جمع واجب است ولی می تواند از این احتیاط به فتوای آیت الله سیستانی (مدّ ظلّه) رجوع نماید و قضای روزه اش را بگیرد و یکی از سه کفاره را بدهد مثلا می تواند شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها را بدهد یا پول نان بدهد و قیمت آن در حال حاضر حداقل سی هزار تومان است که حتما این پول به کمیته امداد یا مؤسسات خیریه یا به دفتر مقام معظم رهبری (مدّظلّه) یا سایر مراجع (مدّظلّهم) داده شود و قید کند که این پول کفاره عمد است یا اگر نانوای مطمئن و متدینی سراغ دارد این پول را بدهد و بگوید به فقرا نان رایگان بدهد .
*****
سؤال:با سلام من 18 سال دارم چند روز پیش خود ارضایی کردم در حالی که روزه بودم من خیلی وقت بود از این کار زشت دوری کرده بودم وقصد داشتم در این ماه رمضان این کار را قطع کنم حالا خیلی پشیمانم و توبه کردم میخواستم بدونم کفاره این کار چیست؟ در ضمن من مقلد آیت الله مکارم شیرازی هستم من شنیدم که میشه 18 روز روزه بگیرم یا 60 عدد نان بگیرم به فقرا بدهم من باید کفاره جمع را انجام بدهم؟ لطفا من رو راهنماییم کنین.
پاسخ:بنابر احتیاط کفاره جمع بر شما واجب شده ولی چون آیةالله مکارم احتیاط کرده می توانید در این مسآله به فتوای آیةالله سیستانی مراجعه کنید وغیر از قضای روزه فقط به60 فقیر طعام بدهید یعنی 60 تا 500 تومان که می شود30 هزارتومان و این پول را به کمیته امداد یا مؤسسات خیریه بدهید و بگوئید پول کفاره و پول نان است .
*****
سؤال:اگر قضای روزه داشته باشم و نتوانم تمام آن را تا ماه رمضان بجا بیاورم باید کفاره آن ر بپردازم حال اگر دوباره نتوانستم تا ماه رمضان بعدی قضا بجا بیاورم ایا باید دوباره کفاره پرداخت کنم یا همان یکبار کفایت می کند
پاسخ:یک بار کفاره حساب می شود مرتبه دوم کفاره ندارد فقط قضای روزه به گردن شماست
*****
سؤال: از دوستم پرسیدم استمنا در ماه رمضان چه حکمی داردو گفت حرام است.ولی من که بهش اعتماد کامل نداشتم استمنا کردم. حالا باید چه کار کنم؟(این اتفاق در اولین سال از روزه گرفتنم افتاد). مرجع: آیت الله سیستانی مدظله
پاسخ:روزه شما باطل است. آن را باید نگه دارید و قضای آن را نیز بگیرید و کفاره هم بدهید. طبق نظر آیت الله سیستانی کفاره شما یا 60 روز روزه گرفتن است یا 60 فقیر را اطعام دادن. موفق باشید.
*****
سؤال:فردی در ابتدای سالهای تکلیف روزه ماه رمضان خود را با استمناء باطل کرده و درحالی که جنب بوده در همانروز دوباره اقدام به استمنا کرده است. یعنی دوبار اسمتنا در حالت روزه واجب. 1- کفاره ای که بر این فرد مترتب میباشد چیست ؟ 2- آیا به جای شصت روز روزه میتواندکفاره نقدی پرداخت کرد ؟ لازم به ذکر است که در زمان حدوث مسئله ایشان مقلد آیت الله خوئی اعلی الله مقامه بوده و هم اکنون مقلد آیت الله خامنه ای میباشد لطفاکاملا راهنمائیم کنید تا بتوانم کمکش کنم.
پاسخ:اگر چند بار نعوذ بالله استمنا کرده یک کفاره جمع بر او بیشتر واجب نیست. ایشان علاوه بر قضای روزه در مساله کفاره جمع به فتوای ایت الله سیستانی رجوع کند ایشان کفاره جمع را واجب نمی دانند یعنی شما بهازای هر روزه روزه ای که باطل کرده اید به 60 فقیر طعام دهید می توانید مبلغ 30هزار تومان برای هر روز به کمیته امداد یا موسسات خیریه بدهید و حتما قید کنیدپول کفاره یا پول نان است.
*****
سؤال:اگر کسی در زمان روزه داری ازشدت فشار جنسی با عورت خودش بازی کند بدون قصد استمنا ولی منی از او خارج شودروزه اش باطل و کفاره دارد؟
پاسخ:اگر با استمناء روزه باطل شود,علاوه بر قضا کفاره جمع باید داد ولی در این مسآله طبق فتوایآیت الله سیستانی عمل کنید که کفاره جمع ندهیدو فقط قضای روزه را بگیرید و شصت فقیررا طعام دهید.
*****
سؤال:کفاره جمع یعنی چی؟2-من نمیدونم چند روز روزه نگرفتم تقریبا هر سالی 10-15 روز نمیتونستم روزه بگیرم چند روز، که باید کفارشو بدم ،تازه ،میگن روزهایی که میتونستی روزه قضا بگیری و نگیری بایدکفاره بدی،من نه توانایی 30روز روزه گرفتن پشت سر هم دارم، نه پولی برای پرداخت کفاره(به ازای هر روز یه مد گندم )حالا بنده باید چکار کنم؟
پاسخ: 1- یعنی علاوه بر روزه قضا باید 60روز دیگر روزه بگیرد و 60 فقیر را طعام دهد. 2- حداقل بر شما واجب است مثلا بین 10و 15 باید به 10 عمل کنید و اگر توانایی روزه گرفتن و حتی کفاره را به هیچ وجه ندارید تنها کافی است که استغفارنمایید.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -