استفتائات ج1:
سؤال 243: آیا شرب سیگار، یا شرب اشیائی که بصورت مایع نیستند و مطلق دود بشمار میروند برای روزه اشکالی دارد؟
پاسخ: اگر به حلق برسد جایز نیست.
سؤال 245: اگر در یک کشور برای افطار روزه، اذان یک شهر بزرگِ آن کشور را در تلویزیون پخش کنند، آیا برای همه کسانی که در حال شنیدن اذان هستند جایز است افطار نمایند؟
پاسخ: جایز نیست مگر اینکه با شهری که انسان در آن زندگی میکند هم افق باشد.
سؤال 246: اگر انسان سر را با چیزی بپوشاند مانند غواصان و زیر آب برود موجب بطلان روزه میشود یا خیر؟
پاسخ: بلی، موجب بطلان است
سؤال 249: خانمی 10 سال پیش سقط جنین کرده که به طور تصادفی بوده است، نمازها و روزههایی که در طول این مدت خوانده و گرفته، چه حکمی دارد؟ و اگر خانمی با این اوصاف به خانه خدا رفته باشد چه؟
پاسخ: اگر غسل جنابت انجام داده، کفایت از غسل نفاس میکند، و اعمالی که بعد از غسل جنابت انجام داده صحیح است.
سؤال 250: مبتلایان به بیماریهای تنفسی (بخصوص آسم) جهت پیشگیری و درمان تنگی تنفس خود ناچارند روزانه چند مرتبه از اسپریهای مخصوص استفاده کنند که از طریق دهان پودرهای داروئی را به مجاری تنفسی و ریه میرسانند که در این مسیر این مواد به حلق نیز میرسند، آیا استفاده از این وسیله مبطل روزه میباشد یا خیر؟
پاسخ: استفاده از آن در حد ضرورت مبطل روزه نیست .
سؤال 251: برای فرد روزهدار خون دادن (اهداء) و خون گرفتن (بشکل درمانی) چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر خون دادن موجب ضعف باشد، کراهت دارد ولی روزه را باطل نمیکند و خون گرفتن مانعی ندارد
استفتائات ج2:
سؤال208: روزه داری که وظیفهاش تیمّم است چون وقت تنگ است، امّا مسامحه میکند به خیال اینکه اگر مسواک کند به تیمّم هم میرسد در حال مسواک زدن، اذان صبح هم میگویند، این سهل انگاری حکم عمد پیدا میکند یا خیر؟
پاسخ: اگر مسامحه کرده است حکم عمد را دارد.
سؤال209: آیا چرک گلو روزه را باطل میکند؟
پاسخ: اگر در قسمت بالای گلو است که میتواند بدون مشقّت آن را به فضای دهن بیاورد و بیرون بریزد باطل میکند واگرنه باطل نمیکند.
سؤال210: استفاده از آمپولهایی که به جای غذا به کار میرود برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ: آمپول مطلقاً روزه را باطل نمیکند.
سؤال211: آیا بودن وسایل غیر خوراکی مثل وسایل دندانپزشکی در دهان باعث بطلان روزه میشود؟
پاسخ: اگر خون که احیاناً در این قبیل موارد در دهان بوجود میآید و یا آب که داخل فضای دهان میشود را فرود نبرد روزهاش باطل نمیشود.
سؤال 212: برخی از بیماران مبتلا به آسم مجبور به استفاده از اسپری سالبوتامبول و... برای باز کردن راه تنفسی میباشند حکم روزه این دسته بیماران چیست؟
پاسخ: با اکتفا به مقدار ضرورت، روزهاش صحیح است.
سؤال213: تنقیه ضروری با چیز روان برای بیماری که هیچ منع دیگری برای روزه داری ندارد چه حکمی دارد؟
پاسخ: تنقیه با چیز روان هرچند از روی ضرورت هم باشد روزه را باطل میکند.
سؤال214: کسانی که معتاد به دخانیات (سیگار، قلیان) و حتّی مواد مخدّرند (تریاک و این گونه چیزها) آیا در حالت روزه میتواند به مقدار ضرورت استفاده نمایند و مبطل روزه نیست؟
پاسخ: نمیتوانند.
سؤال 215: سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر مانند تریاک و غیره شرعا چه صورتی دارد؟
پاسخ : استفاده از مواد مخدر حرام و سیگار نیز اگر مضر باشد حرام است .
سؤال216: آیا حنا گذاشتن به سر و دست و یا مالیدن روغن به بدن یا کرم یا برای زخم دست و پا دوای مرهم و غیر آن گذاشتن آیا موجب بطلان روزه میشود؟
پاسخ: موجب بطلان نمیشود.
سؤال217: اگر کسی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح از خواب بیدار شود و در خواب محتلم شده باشد و امکان غسل کردن نداشته باشد حکم روزه این روز فرد چیست؟
پاسخ: قبل از طلوع فجر باید تیمم بدل از غسل بجا بیآورد در این صورت روزهاش صحیح است.
سؤال218: آیا دارو ریختن مانند قطره چشم به هنگام روزه باعث باطل شده روزه میگردد؟
پاسخ: اگر به فضای دهان نرسد روزه را باطل نمیکند.
سؤال219: شخصی صائم در ایّام ماه مبارک رمضان زیر دوش میرود تا غسل انجام دهد فشار دوش اگر به اندازهای زیاد باشد که تمام سر و گردن را فرا گیرد آیا روزه را باطل میکند؟
پاسخ: روزهاش صحیح است.
سؤال227: آیا زن میتواند در ایّام ماه مبارک رمضان به خاطر اینکه روزه خود را تمام بگیرد و قضاء روزه بر گردنش نباشد به خاطر عادت ماهیانه که به او دست میدهد از قرص ضدّ حاملگی استفاده نماید؟ و همچنین درباره روزه مستحبّی و نذر چطور؟
پاسخ: در صورتی که آن قرص مضرّ نباشد و پس از استفاده از آن در موقع عادت ماهانه هیچ اثری از خون مشاهده نشود اشکال ندارد.
سؤال232: زائرانی که در ماه مبارک رمضان به مکه مکرمه و مدینه منوره سفر میکنند اگر هنگام غروب در مسجد الحرام و مسجد النبیصلی الله وعلیه وآله وسلم حضور یابند به لحاظ این که اهل سنت زودتر از ما افطار میکنند، آیا زائران ایرانی میتوانند همراه آنان افطار کنند یا خیر؟
پاسخ: پیش از مغرب شرعی نمیتوانند افطار نمایند چون آیه شریفه «و اتمّو الصّیام» انتهای روزه را شب معرّفی میکند و بنظر حقیر تقیّه مداراتی در افطار روزه، راه ندارد.