انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارتباط با نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام.با عرض پوزش
1- صحبت با نامحرم از طریق چت کردن چه حکمی دارد؟
2- صحبت کردن با مرد متاهل چی؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی بهجت(قدّس سرّه)

جواب صحبت با نامحرم لزومی ندارد و اگر مهیّج باشد حرام است در غیر مهیّج بودن نیز بهتر است ترک شود. یاحقّ.


سوال با فرض تهیج در صحبت با نامحرم گناهی که مرتکب می شوند کبیره است یا صغیره؟


جواب مردى از صحابه، از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) درباره تعداد گناهان كبيره سـؤال كرد.
حضرت (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: آنها نُه گناهند كه بزرگ ترينشان شرك ورزيدن به خدا است، آنگاه به ناحق كشتن انسان و فرار از جنگ و سحر و مال يتيم خوردن و رباخوارى و نسبت زنا دادن به زن پاكدامن و به خشم آوردن پدر و مادر مسلمان و حلال كردن حرمت خانه خدا كه در زندگى و مرگ قبله شما است... مَنْ لا يَعْمَلْ هذهِ الكبائرَ و يُقِم الصّلاةَ و يُؤتى الزّكاةَ و يُقيم عَلَى ذلِكَ، اِلاّ رافَقَ مُحَمّداً.
عوالى اللآلى، ج 1، ص 188
هر كس اين گناهان را مرتكب نشود و نماز به جاى آورد و زكات بپردازد و بر اين اعمال مدامت نمايد، بى شك با رسول خدا محمدصلى الله عليه وآله رفيق و همراه گردد.
*****
فقهاى عظام مى فرمایند: هر گناه - خواه کبیره باشد خواه صغیر - ازآن جا که مخالفت با فرمان خداوند است در حدّ ذات خود گناه کبیره و بزرگ است.
معنای کبیره یا صغیره بودن گناه این نیست که گناه را نسبت به ساحت مقدّس خداوند عالم بسنجیم! زیرا روى این حساب همه کناهان با توجه به نظر فقهای عظام کبیره اند.
پس منظور، سنجش گناهان نسبت به یکدیگر است. و روی این حساب گناهان دو دسته اند; 1. گناهان کبیره؛ 2. گناهان صغیره.
تعدادی از گناهان کبیره:
1- قتل نفس 2- زنا کردن 3- میخوارگى 4- ترک نماز 5- تعدّى به مال یتیم 6- فرار از میدان جهاد 7- رباخوارى 8- قمار بازى 9- هرگونه ستمگرى 10- لواط 11- کمک به ظالمان 12- اتّکاى به ظالم 13- مسامحه در اداى حقّ مردم 14- دروغ 15- خیانت 16- جنگ با اولیاى خدا 17- آزار نسبت به پدر و مادر 18- تهمت زدن به افراد پاک دامن 19- غیبت 20- بى اعتنایى به خشم و مجازات خدا 21- بى اعتنایى نسبت به فریضه «حج» 22- تکبّر 23- اسراف و تبذیر 24- خوردن گوشت خوک 25- خوردن خون 26- خوردن گوشت مردار 27- خوردن گوشت حیوانى که به غیر نام خدا ذبح شده است 28- نومیدى از رحمت خدا 29- کم فروشى 30- اصرار بر گناه صغیره 31- ترک زکات 32- قطع رحم 33- پیمان شکنى 34- پنهان کردن شهادت 35- سوگند دروغ. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -