انهار
انهار
مطالب خواندنی

کم کردن چک

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام و عرض ادب
زمینی را من به دلال گفتم برایم بفروشد. دلال زمین را فروخته و نصف ان را چک گرفته و نصف ان را پول نقد. حالا من می خواهم همه پول را نقد بگیرم. چگونه می توانم این چک را تبدیل به پول نقد کنم. خودم به دلال گفتم که من موافق کم کردن چک به خاطر حلال و حرامش نیستم. ولی این زمین را من به شما فروختم به این مبلغ نقد.(بعد از اینکه ایشان زمین من را فرختن و کارمزد هم گرفتن). قراره جواب نهایی را به من بدهد. احتمالا یا با خریدار گفتگو می کند ( بعد از تخفیفی که من دادم .حدودا 30 درصد از مبلغ چک را کم کردم در صورت نقد دادن پول) و یا خود دلال چک ها را بر می دارد و نقد به من می دهد که تاکید می کنم هدف من کم کردن چک توسط دلال نیست بلکه من زمین را به این قیمت نقد به دلال فروختم. هر چند قبلش زمین من فروخته شده است ولی هنوز قطعیه قطعی نیست یعنی قابل چانه زنی است. آخه چک ها دست دلال است و پول نقد هم در چند روز اینده به من داده می شود. پس هنوز معامله باز است. علاوه برسوال بالا ایا روش دیگری وجود دارد چک ها را نقدکنم؟. ممنون
یا علی
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب فروختن چک به شخص ثالث جایز نیست و اشکال دارد ولی می توانید چک را به خود همان شخصی که چک از او گرفته اید بدهید و با کم کردن مبلغی از آن مابقی را نقد دریافت کنید. یاحق


سوال سلام مجدد
همانطور که گفتم معامله هنوز باز است. یا اصلا می شود معامله را بر هم زد. چون نه چیزی امضا شده و نه پول و چکی رد و بدل شده فقط واسط این وسط همه کارها را انجام داده. حال من می توانم به واسط بگویم که زمین را به این مبلغ نقد به شما فروختم و دلال زمین را به صورت نقد وچک به خریدار بفروشد. و سود حاصل از کسر مبلغ برای خودش باشد. (البته این در صورتی است که خریدار نخواهد همه را نقد بدهد)
ممنون از زحمتات شما.
یه نکته هم برای سایت بگویم:
سایت شما عالیه فقط اگر امکان جستجو هم داشته باشد خیلی عالی می شود. اینطوری راحت سوال خودمون را جستجو می کنیم و اگر پیدا نشد سوال را می پرسیم. الان باید تک تک سوالات مربوطه خوانده شود و بعد به نتیجه رسید.
یا علی


جواب 1- البته شما می توانید به واسطه اگر اطمینان دارید در حقیقت زمین را به ایشان بفروشید و پول را از ایشان نقد بگیرید و خرید و فروش در این زمینه حتما واقعی باشد و صوری نشود و خود واسطه به هر شکل که می خواهد بفروشد مختار است.
با این شرح معامله اشکال ندارد.
2- از تعریف و محبت شما نسبت به سایت سپاسگزاریم البته تذکری را که داده اید بجاست و انشاءالله در آینده چنین امکاناتی بوجود خواهد امد زیرا ما در حال بهبود شرایط موجود در سایت هستیم. التماس دعا یاحق


سوال سلام مجدد.
ببخشید طول کشید.
آخه مشکل اینجاست که واسط و ... اهل این حرفا نیستند. اصل قضیه هم اینه که واسط قبلا گفته زمین از خودش است و به خریدار فروخته. و قرار بود بعد از برداشتن مبلغی پول وچک را به من بدهند. البته من نمی دونستم اینقدر چک خواهد داد. حالا هم منتظر جواب من است. الان که نظر من مبنی بر پول نقد را شنیده و با توجه به کسر 30 درصدی من احتمال می دهم خودم واسط اقدام به بداشتن چک ها کند. برای اینکه این وسط پنهان کاری نشود و همچنین چون واسط با کلی تلاش توانسته زمین را با ان شرایط به خریدار بفروشد من از این مرحله به بعد تصمیم می گیرم(با تمام مفروضات - چک های صادر شده ) زمین را به واسط نقد بفروشم و واسط هم چون چک های خوبی دستش است دیگر به خردیدار چیزی نگوید و زمین را با اون شرایط فروش (نقد - اقساط) برای خودش بداند. فقط بحث صوری بودن است. چون واسط باید بعد از من زمین را با هر شرطی که خودش خواست بفروشد ولی چیزی که وجود دارد اینکه زمین الان به صورت نقد و اقساط فروخته شده است. هر چند معامله هنوز باز است. یعنی من فروختم به واسط به صورت واقعی چون من پول لازم هستم. واسط هم با همون چک و نقد معامله را نهایی کند برای خودش. ایا حالا مجاز است؟ . . . و من الله توفیق . . .


جواب شما با وجود اینکه می دانید میزان مبلغ نقد و چک ها روی هم چقدر است مثلا اگر 100 میلیون تومان است زمین را واقعا و در یک معامله واقعی همین الان به خود واسطه بفروشید و پول نقد بگیرید و البته خود او هم می تواند معامله ای که با آن شخص انجام داده ادامه دهد و به نقد و چک ها راضی شود. در اسن صورت معامله شما بی اشکال است.
البته تاکید و توصیه ام به شما این است که اگر مقدار نقد تقریبا مشکل شما را حل می کند و یا طلب کاران شما یا کسانی که می خواهید به آنها پول بدهید به پول نقد و چک ها راضی باشند برای اینکه بیشترضرر نکنید به همین معامله راضی باشید تا بیشتر از این ضرر نبینید. یاحق


سوال سلام
اقا با یکی از اقوام صحبت کردم و قرار شد چک ها را بگیرد و معادل ان پول نقد بدهد. بدون هیچ چشم داشتی. حالا من اگر خواسته باشم در اینده خودم و به میل خودم جبران کنم تحت چه عنوانی مقداری پول بهش بدهم؟ البته این فامیل وضعش خوبه و منم خوب قبلا کمکش کردم. منتها دوست دارم شیرینی ای هم بهش داده باشم. خیلی ممنون. یا علی


جواب اگر خودتان محبت کنید و مبلغی به ایشان به رسم هدیه بدهید بسیار خوب و شایسته هست و نه تنها اشکال ندارد بلکه عمل به توصیه اسلام کرده اید چون از نظر اسلام بهتر است شما اضافه بر خدمت قرضی که اقوامتان میکند به ایشان مبلغی اضافه بدهید. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -