انهار
انهار
مطالب خواندنی

لقمه حرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام.من 28ساله ام و در آستانه ی ازدواج انشاا... اماموضوعی که ذهنم را درگیر کرده اینست که پدر من کارمند است و همیشه تلاش کرده لقمه ی هلال به ما بدهد برای همین خیلی سخت کار میکند.اما چندین سال پیش دچار ورشکستگی شدند و پول سودی گرفتند از طرفی مادرم هم گاهی با افرادی در ارتباط بوده پول قرض میکردند و ما از آن پول استفاده میکردیم.میخاهم بدانم آیا اینها باعث شده ما لقمه ی حرام خورده باشیم؟برای جبرانش چکار کنم؟آیا ممکن است اگر لقمه حرام بوده روی فرزند من هم تاثیری بگذارد؟لطفا جوابم را بدهید خیلی برایم مهم است
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب البته استفاده از ان پول اشکال ندارد و زیادی پولی را که به عنوان ربا به پدر شما داده اند برای کسی که آن پول را داده جایز نیست و حرام است و البته اگر شما یقین داشته باشید و بدانید پولی که به شما داده اند از همان وجوه ربایی می باشد تصرف در آن پول حرام است و این پول حرام می تواند در زندگی شما اثر وضعی داشته باشد .
سلام بنده را به پدر برسانید و به ایشان بگویید با وجود اینکه در سابق تلاش می کرده پول حلال به منزل بیاورد الان نیز هر چند دچار مشکلات مالی شده است و ورشکست گردیده است اما خود را به این پول حرام و پلید آلوده نسازد زیرا موجب می شود باقیمانده زندگی ایشان به اتش این پول به یک باره از بین برود.
امیدش به خدای مهربان باشد و از درگاه الهی همگی درخواست کسب حلال کنید. مواظب خودتان باشید. یاحق


سوال با سلام و سپاس فراوان دو موضوع که بسیار مهم است1:پدرم سالها پیش پول سود گرفت و بعد پشیمان شد و هرگز این کار را تکرار نکرد.اما همان سال بهرحال آن پول وارد زندگی ما شد و دوم مسعه ارتباطی که مادرم با مردهای مختلفی داشته از آنها پول میگرفته آیا آن پولها حرام است؟و ما که دختر بودیم و چاره ای نداشتیم جز اینکه از مواد غذایی و بطور کل همان پولها استفاده کنیم.آیا این لقمه های حرام در زندگی آینده فرزندان من تاثیر خواهد داشت؟با سپای


جواب اثر گذاشتن لقمه حرام در زندگی و خصوصا در جنین قابل انکار نیست و شما تلاش کنید خوراک خود را از مال حلال قرار بدهید و حتما از مال حرام پرهیز کنید زیرا در حدیث آمده: «من اکل الحرام سود قلبه و خلف دینه ولا یستجاب دعائه» کسی که مال حرام بخورد قلبش سیاه می شود و دینش تغییر می کند و دعایش مستحاب نمی شود. مواظب خودتان در خوردن مال حرام باشید. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -