انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبطلات نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

سؤال86 :  فردی که با پول غصبی عطر یا ادوکلن خریده و استفاده می کند اگر در هنگام نماز از آن استفاده نماید چه حکمی دارد ؟

پاسخ: این عمل حرام است و باید از آن اجتناب شود ولی نماز را باطل نمی کند .

سؤال87: آیا با خون هموروئید(بواسیر) داخلی یا خارجی می‏توان نماز خواند؟

 پاسخ: اگر خون فقط در داخل است و به خارج سرایت نکرده است حکمی ندارد ولی اگر خارجی است لازم است اگر تطهیر ضرر و مشقّت ندارد برای نماز تطهیر شود و اگر تطهیر هر چند با آب گرم ضرر دارد لازم نیست.

سؤال88: عینکی که دسته آن مخلوط به طلا و یا طلای آن ظاهر است استفاده از آن برای مرد و نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟

پاسخ: در صورتی که طلای دسته عینک ظاهر است استفاده از آن برای مرد حرام و نماز با آن باطل است. و در صورتی که مخلوط است اگر مستهلک است اشکال ندارد.

سؤال89: اگر در دو جای بدن یا لباس لکّه خون، هر کدام به اندازه حدوداً یک درهم باشد آیا نماز خواندن اشکال دارد؟

 پاسخ: اشکال دارد و لازم است اقلاً یکی از آنها را آب بکشد.

 سؤال90: نماز خواندن با کفش و دستکش گرچه پاک باشند چه حکمی دارد؟

 پاسخ: با دستکش که اشکال ندارد ولی کفش چون مانع رسیدن انگشت بزرگ پا به زمین است اشکال دارد.

 سؤال91: اگر کسی مالی را پیدا کند و انجام وظیفه نکند و قصد هم نداشته باشد در آینده به وظیفه شرعی خود عمل نماید و آن مال پیدا شده همراهش باشد و نماز بخواند آیا نمازش صحیح است یا خیر؟

 پاسخ: اگر مال را بردارد و قصد ایصال به صاحب آن و عمل به وظیفه شرعیه خود نداشته باشد نماز با آن در حکم نماز با مغصوب است.

 سؤال92: آیا چادر در نماز شرط است یا می‏توان نماز را با مانتو و روسری یا مقنعه خواند و بفرمایید در فرادی و جماعت فرقی دارد یا خیر؟

 پاسخ: میزان در نماز پوشش است به هر وسیله‏ای باشد.

 سؤال‏93: نماز خواندن با انگشتر و لباسی که دارای صورت و عکس جاندار و غیر جاندار است چه حکمی دارد؟ همچنین نماز خواندن در مکانی که مجسمه یا عکس بر در و دیوار آن نصب شده چگونه است؟

 پاسخ: مکروه است با این معنا که تأثیر در تقلیل ثواب و فضیلت دارد.

 سؤال94: بدن برخی از بیماران بستری در بیمارستان به واسطه خونگیری و... نجس است و بعضی نیز دارای لباس نجس می‏باشند. در صورتی که امکان غسل و دسترسی به لباس پاک نباشد برای ادای نماز چگونه باید عمل کنند؟

 پاسخ: در فرض مذکور باید با بدن نجس و با همان لباس نماز بخواند.

 سؤال95: نماز خواندن در بانک‏ها و ادارات و امثال آن مدارس که اغلب وضعیت ملکی آن‏ها معلوم نیست چه صورتی دارد؟

پاسخ: اگر علم به غصب بودن محل ندارد و در تحت تصرف مسؤولین حکومت اسلامی است اشکال ندارد.

سؤال96: نماز خواندن در شرکتها و یا خانه‏هایی که مردم در آنها سکنی گزیده‏اند اما آن خانه‏ها و یا زمینهای آنها برای مالکینی است که به خارج کشور سفر کرده‏اند، چه حکمی دارد؟ اگر دولت آنها را در اختیار مردم قرار داده است چطور؟

پاسخ: نماز خواندن و سایر تصرّفات در آنها فقط پس از در نظر گرفتن ضوابط حکومت اسلامی جائز است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -