انهار
انهار
مطالب خواندنی

قرائت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

سؤال‏109: آیا اداء کردن کلمات در نماز از مخرج واقعیشان واجب است؟

 پاسخ: باید کلمات طوری ادا شود که عرف عرب آن را صحیح بداند.

 سؤال‏110: کسی که دندانش افتاده یا کشیده و نمی‏تواند کلمات را درست قرائت نماید، آیا لازم است دندان مصنوعی بگذارد؟

پاسخ: بلی، در صورت قدرت واجب است.

سؤال‏111: شخصی حمد و سوره و اذکار نماز را بلد بوده ولی مدتی نمازش را بدون رعایت مخارج حروف می‏خوانده و هرچه دیگران تذکر می‏دادند در او تأثیری نداشته چون فکر می‏کرده و یقین داشته که قرائتش صحیح است و حتی شک در غلط بودن قرائتش نداشته اما حالا متوجه گردیده، حکم نمازهایی که تا کنون خوانده چه می‏شود؟

 پاسخ: در صورتی که از جهت غفلت و عدم التفات بدون تقصیر، اشتباهی در قرائت و یا ذکر شده، قضا واجب نیست.

 سؤال‏112: آیا اگر انسان ببیند کسی نماز خود را غلط می‏خواند واجب است به او تذکر دهد؟

 پاسخ: واجب نیست مگر در مواردی که مسئولیتی نسبت به اشخاص دارد که مسئول تصحیح اعمال عبادی آنها نیز می‏باشد.

 سؤال‏113: اگر شخصی پس از حمد یا سوره عمداً یا سهواً صدق اللّه العلیّ العظیم بگوید آیا بر صحّت نماز او خللی وارد می‏شود؟

 پاسخ: سهواً اشکال ندارد ولی عمداً نگوید.

 سؤال114: شخصی در اثنای نماز جهت پاک کردن سینه و باز کردن صدا عمداً چند مرتبه سرفه می‏کند و یا صدایی شبیه سرفه از خود ظاهر می‏کند که موجب پیدایش دو حرف به بالا می‏شود نماز او چه حکمی دارد؟

 پاسخ: اشکال ندارد.

 سؤال‏115: گفتن «ربّنا فلک الحمد» به جای «سمع اللّه لمن حمده» آیا صورت شرعی دارد؟

 پاسخ: از طریق ما وارد نیست و ما نمی‏گوییم.

 سؤال116: برخی از زائران ایرانی از تلفظ کلماتی مانند«لبّیک، غیر، یوم و...» فتحه را به گونه‏ای ادا می‏کنند که گاهی حتی احساس می‏شود به کسره و یا ضمّه متمایل شده است و در مقابل، بعضی از اهل دقّت و یا وسواس اظهار می‏دارند که: باید فتحه کاملاً ظاهر شود و در تلفّظ گاهی چنان اشباع می‏کنند که شبیه به «الف» می‏شود، در حالی که تلفظ برخی از اساتید قرائت عرب زبان و ائمه جماعت مکّه و مدینه نیز به دقتی که گروه دوم لازم می‏دانند نمی‏باشد لطفاً نظر مبارک خود را در خصوص ادای صحیح این کلمات مرقوم بفرمایید.

 پاسخ: لازم است طوری تلفظ شود که آشنایان به لغت عرب آن را فتحه محسوب بدارند، دقّت‏های زائد و وسوسه اعتبار ندارد.

 سؤال117: نمازگزار اگر وقت برخاستن عوض بحول اللّه، «یا حیّ و یا قیّوم» بگوید نه بعنوان ذکر مطلق بلکه به قصد ورود، نمازش چه صورت دارد؟

 پاسخ: اگر به قصد ورود گفته است نمازش خالی از اشکال نیست و اگر به قصد ورود نباشد جائز است.

 سؤال118: اگر نون «و لم یکن له» و «اشهد ان لا الا اللّه» به طور ادغام تلفظ نشود(حروف یرملون مراعات نگردد) قرائت صحیح است یا خیر؟

 پاسخ: بهتر این است که در موارد ذکر شده ادغام کنند، ولی بدون ادغام هم صحیح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -