سؤال109: آیا اداء کردن کلمات در نماز از مخرج واقعیشان واجب است؟
پاسخ: باید کلمات طوری ادا شود که عرف عرب آن را صحیح بداند.
سؤال110: کسی که دندانش افتاده یا کشیده و نمیتواند کلمات را درست قرائت نماید، آیا لازم است دندان مصنوعی بگذارد؟
پاسخ: بلی، در صورت قدرت واجب است.
سؤال111: شخصی حمد و سوره و اذکار نماز را بلد بوده ولی مدتی نمازش را بدون رعایت مخارج حروف میخوانده و هرچه دیگران تذکر میدادند در او تأثیری نداشته چون فکر میکرده و یقین داشته که قرائتش صحیح است و حتی شک در غلط بودن قرائتش نداشته اما حالا متوجه گردیده، حکم نمازهایی که تا کنون خوانده چه میشود؟
پاسخ: در صورتی که از جهت غفلت و عدم التفات بدون تقصیر، اشتباهی در قرائت و یا ذکر شده، قضا واجب نیست.
سؤال112: آیا اگر انسان ببیند کسی نماز خود را غلط میخواند واجب است به او تذکر دهد؟
پاسخ: واجب نیست مگر در مواردی که مسئولیتی نسبت به اشخاص دارد که مسئول تصحیح اعمال عبادی آنها نیز میباشد.
سؤال113: اگر شخصی پس از حمد یا سوره عمداً یا سهواً صدق اللّه العلیّ العظیم بگوید آیا بر صحّت نماز او خللی وارد میشود؟
پاسخ: سهواً اشکال ندارد ولی عمداً نگوید.
سؤال114: شخصی در اثنای نماز جهت پاک کردن سینه و باز کردن صدا عمداً چند مرتبه سرفه میکند و یا صدایی شبیه سرفه از خود ظاهر میکند که موجب پیدایش دو حرف به بالا میشود نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال115: گفتن «ربّنا فلک الحمد» به جای «سمع اللّه لمن حمده» آیا صورت شرعی دارد؟
پاسخ: از طریق ما وارد نیست و ما نمیگوییم.
سؤال116: برخی از زائران ایرانی از تلفظ کلماتی مانند«لبّیک، غیر، یوم و...» فتحه را به گونهای ادا میکنند که گاهی حتی احساس میشود به کسره و یا ضمّه متمایل شده است و در مقابل، بعضی از اهل دقّت و یا وسواس اظهار میدارند که: باید فتحه کاملاً ظاهر شود و در تلفّظ گاهی چنان اشباع میکنند که شبیه به «الف» میشود، در حالی که تلفظ برخی از اساتید قرائت عرب زبان و ائمه جماعت مکّه و مدینه نیز به دقتی که گروه دوم لازم میدانند نمیباشد لطفاً نظر مبارک خود را در خصوص ادای صحیح این کلمات مرقوم بفرمایید.
پاسخ: لازم است طوری تلفظ شود که آشنایان به لغت عرب آن را فتحه محسوب بدارند، دقّتهای زائد و وسوسه اعتبار ندارد.
سؤال117: نمازگزار اگر وقت برخاستن عوض بحول اللّه، «یا حیّ و یا قیّوم» بگوید نه بعنوان ذکر مطلق بلکه به قصد ورود، نمازش چه صورت دارد؟
پاسخ: اگر به قصد ورود گفته است نمازش خالی از اشکال نیست و اگر به قصد ورود نباشد جائز است.
سؤال118: اگر نون «و لم یکن له» و «اشهد ان لا الا اللّه» به طور ادغام تلفظ نشود(حروف یرملون مراعات نگردد) قرائت صحیح است یا خیر؟
پاسخ: بهتر این است که در موارد ذکر شده ادغام کنند، ولی بدون ادغام هم صحیح است.