انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
تشهد
سؤال1: آیا خواندن در تشهد نماز الشهادة الثالثة المقدسه یعنی «أشهد أنّ علیّاً امیرالمؤمنین(ع) ولیّ‌الله واولاده المعصومین حجج الله» جایز است یا جایز نیست آیا مبطل نماز است یا مبطل نماز نیست؟ سؤال2: آیا خواندن در رکوع و سجود و قنوتِ نماز «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة علی‌بن‌ابی‌طالب» جایز است یا جایز نیست آیا مبطل نماز است یا مبطل نماز نیست؟
پاسخ: اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) عِدْل قرآن و حکم و حجّت بالغهٴ الهی‌ند. جواب2: از شهادت سوم در نماز جدّاً پرهیز شود. جواب3: درخواست ادامهٴ تولّی آن ذوات مقدّس در قنوت و مانند آن ...
سؤال2: آیا افزودنِ شهادت بر ولایت علی (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جایز است؟
پاسخ: در امامت و ولایت امیرِ مؤمنان (ع) تردیدی نیست، ولی در تشهد نماز گفته نشود. جوادی آملی ١/١١/٨١
سؤال3: نظر حضرت‌عالى درباره‌ی افزودن این شهادت (أشهد أنّ فاطمة الزّهراء عصمة الله الکبری ‏و حجّة الله على الحجج) به قصد ثواب و رجاء، در فصول اذان و اقامه، پس از شهادت به ‏ولایتِ امیرِ مؤمنان (علیه السّلام) چیست؟
پاسخ:  الف) هیچ تردیدى در عصمت حضرت فاطمه زهرا (علیها السّلام) نیست.‏ ب) هیچ شکّى در حجّت الهى بودن آن حضرت نیست.‏ ج) شهادت مزبور در خارج اذان و اقامه گفته شود؛ نه در فصول آن‌ها. جوادى آملى
سؤال4: آیا افزودنِ شهادت بر ولایت علی (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جایز است؟
پاسخ: در امامت و ولایت امیرِ مؤمنان (ع) تردیدی نیست، ولی در تشهد نماز گفته نشود. ‏جوادی آملی ١/١١/٨١ .‏
مسح سی دی قرآن
سؤال5: آیا مسح سی‌دی‌های قرآنی نیز مستلزم داشتن وضو است یا خیر؟
پاسخ: مسح سی‌دی‌های قرآن بدون وضو حرام نیست. جوادی‌ آملی‌، 23/2/8٣.
مانع بودن جوهر خودکار
سؤال6: در نماز آیا جوهر خودکارهای معمولی مانع از آب وضو می‌شود یا خیر؟
پاسخ: اگر جِرم جوهر مانع رسیدن آب وضو به محلّی که باید شسته شود باشد وضو صحیح نیست و اگر جِرم آن برطرف شده فقط رنگ آن باقی باشد وضو صحیح است. جوادی‌ آملی‌، 23/2/8٣.
وقت نمازصیح در لیالی مقمره
سؤال7:به فتوای حضرتعالی، در ایام [لیالی] مقمره، با شنیدن اذان از صدا و سیما، اقامه نماز صبح جایز است یا نه؟ زیرا حضرت امام بر این نظر بودند که بایستی حدود 15 دقیقه از اذان صبح بگذرد سپس نماز اقامه شود؟
پاسخ: لیالی مُقمره با شب‌های دیگر تفاوتی ندارد.
نماز استداره
سؤال8: نظر حضرتعالی درباره نماز استداره [ در مسجد الحرام] کدام است؟ آیا در چنین شرایطی ما مجاز به خواندن نماز بر جماعت هستیم؟
پاسخ: نماز استداره در صورت عدم تقدم مأموم به امام صحیح است.
قرائت صحیح
سؤال9: حکم فراگیری علم تجوید به طور کامل در مورد قرائت قرآن و به طور خاص در مورد قرائت نماز چه می باشد؟
پاسخ: 1- فراگیری قرائت صحیح برای نماز لازم است. 2- رعایت برخی از قواعد تجوید در نماز لازم نیست. 3- رعایت قواعد تجوید در قرائت قرآن خوب است. جوادی آملی 1/11/1381
سؤال10: شخصى ناخواسته و به خاطر پرش حنجره کلمه‌اى از قرائتش را جهراً (با صداى بلند) مىخواند در حالی ‏که مىبایست بدون جهر بخواند، حال باید آن را تکرار کند یا نه؟
پاسخ: احوط تکرار است.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
تکبیرالاحرام
سؤال11: رعایت نکردن صحیح بعض مستحباب نماز (مثلاً بالا بردن صحیح دست در تکبیر) چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
قیام
سؤال 12:  ماهیت قیام متصل به رکوع چیست؟ آیا وجودى جدا از قیام هنگام قرائت دارد؟
پاسخ: قیام متصل به رکوع مانند قیام در حال تکبیرة الاحرام رکن است و قیام در حال قرائت واجب غیر رکنى است.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
سؤال13: در صورت جدایى قیام هنگام قرائت از قیام متصل به رکوع معنای اتصال چیست؟
پاسخ: معنای اتصال آنست که رکوع بعد از قیام باشد و بین قیام قبلی و رکوع بعدی حالتى غیر از قیام فاصله نشود.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
قنوت
سؤال14: در صورتى که هنوز ذکر قنوت تمام نشده، دستش را حرکت دهد یا پایین آورد و یا قبل از بالا بردن شروع ‏به قنوت خواندن کند، نمازش چه حکمى دار؟
پاسخ: اشکال ندارد.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
نسیان در نماز
سؤال15: آیا حکم کلّى براى جاهل و ناسىِ احکام نماز وجود دارد؟
پاسخ: براى نسیان موضوع یا حکم، جهل به موضوع یا حکم در صورت قصور (در غیر رکن) حکم کلى ثابت است. ‏در خصوص جهر و اخفات و در اتمام به جاى قصر جاهل مقصّر هم معذور است و حکم عام در همه موارد عفو و ‏عذر است.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
سجده
سؤال16: بعد از نمازی که سجده سهو در آن واجب شده است بجا آوردن سجده سهو، براى آن نماز مقدم است یا ‏سجده به خاطر سهو نمازهاى گذشته؟
پاسخ: انجام سجدهٔ سهو فورى است ترتیب واجب نیست اولى تقدیم سجدهٔ سهو نمازى است که به آن اشتغال ‏داشت.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
سؤال17: اگر در سجده سهو، اشتباهاً ذکرى دیگر بگوید، حکمش چیست؟
پاسخ: سجده سهو باطل نمىشود.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
اذکار نماز
سؤال18: آیا گفتن ذکرهاى مستحبى که معمول هستند در نماز استیجارى واجب است یا خیر؟
پاسخ: قول یا فعل مستحب اگر صریحاً در عقد اجاره قید شود یا مورد انصراف عقد باشد رعایت آن لازم است وگرنه ‏لازم نیست.‏ جوادى آملى ١٦/٤/١٣٨١‏
نماز خفتن
سؤال19: نماز خفتن چیست و شرایط آن چگونه است؟
پاسخ: نماز عشاء (خفتن) و احکام آن در رساله نوشته شده.‏ جوادى آملى ٢٢/٣/١٣٨١‏

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -