انهار
انهار
مطالب خواندنی

چرا خدا جواب حاجت ما را نمیده؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام.نماز و روزه هاتون قبول.
من خواهرم30سالشه الان خیلی ساله براش خواستگار میاد و نمیشه.حالا که خودم و برادرم هم تصمیم به ازدواج گرفتیم برا ما هم به یه نحوی نمیشه.با اینکه همه تحصیل کرده و قیافه زشتی هم نداریم.ازنظراعتقادی هم معمولی هستیم,وضع مالی نسبتا خوبی داریم,پدرم 3ساله بر اثرسکته فوت شدن.خیلی نذر کردیم اما جواب نداده.نمیدونم چرا خدا جوابمون را نمیده;مگه از خدا حاجت غیرشرعی میخام,نمیخوام از خودم تعریف کنم از لحاظ ظاهری همه بهم میگن خوشگل توی دانشگاه اغلب پسرا به سمتم میان تا دوست بشن اما جواب رد دادم که گناه نکنم,اما خواستگار زنگ میزنه دیگه برای بار دوم تماس نمیگیره.خواهرمم ازنظرچهره معمولی هست اما خدا شاهده یک نمازقضانداره پس چرا خدا جواب دعامون را نمیده.آیا ما را بخت مان را بستن؟؟ممنون میشم جوابم را بدین

جواب دخترم، شما سید و اولاد پیغمبرید و خدا همانطور که جد شما را دوست دارد فرزندانش را نیز دوست دارد و خیال نکنید از چشم خدا ساقط هستید یا خدای ناکرده خدای مهربان عنایت و اقبالی به شما ندارد.
همیشه به آنچه دارید خدا را شکر کنید و نیمه پر لیوان را ببینید و به آنچه ندارید خدا را ملامت نکنید و از خدای متعال شکوه و شکایت نداشته باشید زیرا شکوه و شکایت از خدا یعنی ناسپاسی و ناشکری در حالیکه ناشکری و ناسپاسی میتواند اثر وضعی منفی معنوی در زندگی شما ایجاد بکند و خدای ناکرده اوضاع شما را از این بدتر کند!
همسن و سالانی دارید که با وجود اینکه شما تن و بدن سالم دارید و میتوانید بگویید و بشنوید و خواسته خود را بر زبان جاری کنید و در فکر بدست آوردن خواسته مشروع خود باشید اما آنان چنین افکاری را در سر ندارند زیرا یقین دارند حوائجشان برآورده شدنی نیست و مشکلشان غالبا برطرف شدنی نیست. دختران معلولی که در آسایشگاه ها با وجود شعور بالا زندگی میکنند یا در منازل با حمیات پدر ومادر همچون پاره گوشتی در گوشه اتاق افتاده اند و چشم به راه کسی هستند که به حضورشان برود و فقط به آنها تبسمی کند. دختران دیگر هستند که از دست و پا معلولند و روی صندلی چرخ دار به سختی در اجتماع حاضر میشوند و تنها آرزویشان داشتن پایی سالم برای راه رفتن و دستی سالم برای نوشتن و بدنی سالم برای ازدواج است و آن هم شدنی نیست.
البته نمیخواهم با این مقدمات خدای ناکرده به شما بگویم که شما از خواسته به حق خود بگذرید و به خاطر داشتن سلامتی آرزوی دیگری نداشته باشید. خیر چنین چیزی را نمیخواهم به شما القا کنم ولی میخواهم بگویم بدون از دست دادن امید و علاقه به زندگی در فکر چاره کار و یافتن ریشه مشکل باشید. به نظر بنده ریشه مشکل در چند چیز میتواند باشد. قضاوت با شما.
در برخی از خانه ها به دلیل اینکه برای دختر یا پسر بزرگترشان خواستگار نمی آید از ازدواج دختر یا پسر کوچکشان امتناع میکنند و زمانیکه آن دختران یا پسران خواستگار دارند دست رد به سینه خواستگارها زده میشود. در حالیکه اسلام چنین توصیه ای ندارد بلکه همه ما باید به خدای سبحان توکل کنیم و امور زندگی خود را به او واگذار کنیم و خیال نکنیم که افکار نادرست همچون وحی منزل باید در زندگی رعایت شود. ولی با این وجود نا امید نشوید زیرا ناامیدی بزرگترین اشتباه دیگر ما هست.
حتما تلاش کنید امیدتان را به خدا زیاد کنید و از غیر خدا و به افکار سطحی و جانبی بی تفاوت شوید.
یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام میگوید در یکی از سفرها هزینه ام تمام شد و سپس یکی از یاران گفت چه میکنی و به چه کسی امید داری؟ گفتم به فلانی ولی آن شخص به من گفت به خدا سوگند حاجتت را نمیگیری و به آرزویت نمیرسی و به آنچه میخواهی دسترسی پیدا نمیکنی. گفتم چرا چنین میگویی؟ گفت امام صادق علیه السلام میفرماید خداوند متعال فرموده: به عزت و جلال و عظمتم و ارتفاع مکانم بر عرش کرسی سوگند که امید هر کس را که به غیر از من امیدوار باشد قطع میکنم و آرزویش را به یاس بدل میکنم و در میان مردم لباس مذلت برایش می پوشانم و او را از قرب خودم دور میکنم و از وصل به آنچه میخواهد برسد دورش میسازم.
آیا در شدت ها به غیر من امید می بندد در حالیکه رفع شداید در دست من است و به غیر من امیدوار میشود و با فکرش در دیگری را میزند در صورتیکه همه درها بسته است و در لطف من برای هر کس که مرا بخواند گشوده و باز است. پس کیست که در سختی هایش به من امیدوار باشد وکیست که در امر مهمی به من امید داشته باشد و من امدیش را قطع کنم؟! همه آرزوهای بندگانم را در پیش خود محفوظ قرار داده ام ولی بندگانم به حفظ و حفاظت از طرف من راضی نیستند.
آسمان و زمینم را از ملائکه ها پر کرده ام و آنان کسانی اند که از تسبیح من خسته نمیشوند و به آنها امر کرده ام درهای میان من و بندگانم را نبندند ولی متاسفانه برخی از بندگان به غیر من اعتماد میکنند و به من اعتماد نمیکنند.
آیا نمی داند کسی را که من با مشکلی از مشکلاتم در رحمت را به روی او می بندم کسی جز من نمیتواند غصه اش را برطرف سازد و ...
دخترم، اینها بخشی از مطالبی بود که امام صادق علیه السلام از قول خدای سبحان میفرماید و با بیان آنها خواستم به شما بگویم که فقط به خدا توجه کنید و به کسی و قولی و وعده ای امیدوار نشوید و نخواهید که دیگران به شما گوشه چشمی بکنند و نخواهید که در میان دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان بخاطر زیبایی ظاهری مورد نظر قرار بگیرید و مثلا در اقبال به رویتان باز شود. بنابراین حتما تلاش کنید خط قرمزهای دین را رعایت کنید و البته دین داری فقط خواندن نماز اول وقت و نداشتن نماز قضا به گردن نیست بلکه دینداری ترک غیبت و گناه و ترک دروغ و خوردن مال حرام و ترک بداخلاقی و ماجراجویی و ترک تمام رفتارهای نامناسب است. البته نمیخواهم خدای ناکرده به خواهر بزرگوارتان که اهل نماز و دعا هست جسارتی کرده باشم ولی مسلما شما اگر خوب نبودید اهل نماز هم نبودید اما باید مومنین نسبت به مسائل دینی و حجاب و عفت و ظاهر مذهبی پایبند و متعهد باشند.
*****
عزیزم؛ برای رسیدن به قرب خدا و خیر و خوشبختی و موفقیّت در زندگی و برکت و رزق و روزی فراوان و سلامتی؛ چند توصیه به شما دارم:
1- گناه نکنید.
گناه، دل را ويران مي‌كند، دلي كه حرم و خانة خداست؛ گناه آن را نابود و قواي معنوي را تضعيف و ريشه‌هاي درخت ايمان را مي‌سوزاند.
امام باقر (عليه السّلام) مي‌فرمايند: هيچ بنده مؤمنی نيست مگر اين كه در قلبش نقطه سفيدي است. پس هر گاه گناهي را مرتكب شود، نقطه سياهي در قلبش نمودار مي‌گردد و باعث تباهي دل مي‌شود».
امام صادق (عليه السّلام) می فرماید: همانا به درستي كه انسان گناهي را كه مرتكب مي‌شود با آن گناه رزق و روزي از او دفع مي‌گردد».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: هر گاه بنده گناهي را مرتكب شود، به خاطر آن گناه از نماز شب محروم مي‌شود.
امام صادق (عليه السّلام) مي‌فرمايند: «انّ ادني ما اصنع بالعبد اذا آثر شهوته علي طاعتي ان احرمه لذيذ مناجاتي؛ هر بنده‌اي كه خواهش نفس خود را بر طاعت من اختيار نمود كمترين كاري كه دربارة او انجام دهم اين است كه او را از لذّت مناجاتم محروم مي‌سازم.».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: بدانيد و هوشيار باشيد همانا در قيامت بنده‌ را به خاطر يكي از گناهانش صدسال حبس مي‌كنند در حالي كه او به حوراني نگاه مي‌كند كه در بهشت براي او آماده شده‌اند و به نماز و نعمت مشغولند.
2- نمازها، «خصوصاً نماز صبح» را حتماً اول وقت بخوانید.
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(علیه السلام) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.
آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) کسی که نماز را سبک بشمارد خداوند او را به شش بلای در دنیا گرفتار میکند:
1) خير و بركت را از عمر او برمى دارد.
2) خير و بركت را از روزى اش برمى دارد.
3) نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرمايد.
4) در برابر اعمالى كه انجام داده اجر و پاداش به او داده نمى شود.
5) دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6) هيچ بهره اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
3- اول شبها صدقه بدهید و سوره «واقعه» بخوانید و هنگام خواب، پس از تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) 70 مرتبه استغفار کنید و بگوئید: «استغفرالله ربّی و أتوب إلیه».
هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.
در خبر است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) بیمار شد. خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟ گفت: گناهکارم. پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را، پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است. پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم. عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد. ابن مسعود گفت: آنها نیازی ندارند. چون به ایشان گفته ام که همواره سوره واقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین (علیه السلام) خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.
به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.
4- اول روزها صدقه بدهید و سوره «یس» بخوانید.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: یا علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است، هر که آن را قرائت کند: 1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛ 2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛ 3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛ 4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛ 5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛ 6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛ 7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛ 8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛ 9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛ 10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.
شخصی به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟ حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی» ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان. آن شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.
از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است: هر کس سوره «یس» را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور میکند.
از حضرت سلمان فارسی (رحمة الله) روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره «یس» را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود انشاءالله؛ زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است ودعا است:
«بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.»
5- به بزرگترها «خصوصا پدر و مادر» احترام کنید و بکوشید آنها را از خودتون خوشنود کنید.
قرآن در سوره اسرا آيه 23 می فرماید: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر احسان كنيد! و در سوره لقمان آيه 15 می فرماید: اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوي اطاعتشان مكن، ولي در زندگي دنيا به نيكي با آنها معاشرت نما!
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردي نزد پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض كرد من جوان با نشاط و ورزيده اي هستم و جهاد را دوست دارم ولي مادري دارم كه از اين موضوع ناراحت مي شود، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: برگرد و با مادر خويش باش، قسم به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث ساخته است، يك شب مادر با تو مانوس گردد از يك سال جهاد در راه خدا بهتراست.
در معارف اسلام احترام به پدر و مادر از مهمترين مسائل اخلاقي است و بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد و تا روز قيامت صبر نمي كند و فرزند خطاكار را سريع مجازات مي نمايد. پيامبر بزرگ ما در اهميت اين موضوع مي فرمايد: «كيفر سه گناه تا قيامت به تاخير نمي افتد عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسي در مقابل احسان و نيكي ديگران.».
امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: «حسن سلوك و نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است، زيرا هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند آن هم احساني كه محض تحصيل رضاي پروردگار باشد.».
امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: «خوشا به حال كسي كه به پدر و مادر خود نيكي كند، زيرا خداوند بر عمر او مي افزايد»
امام صادق(علیه السلام) مي فرمايد: «خداوند دعاي سه كس را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند در هنگام نيكي به او، دعاي پدر بر ضد فرزند(نفرين) هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»
کمیل بن زیاد مى‏گوید : امیر المؤمنین (علیه السلام) همواره به نیکى بر پدر و مادر تشویق مى‏کرد و مى‏فرمود : «فرزندان من! بر شما باد به نیکى بر پدر و مادر که در دعاى آنها هم بهبودى است و هم نابودى».
به برکت این اعمال حتماً مورد لطف خدای سبحان قرار میگیرید. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -