انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجود

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال1: نماز خواندن بر مهرهایى که داراى تصاویر و نوشته هایى هستند البته از جنس مهر چه حکمى دارد؟
پاسخ: مانعى ندارد.
سؤال2: در سجده کدام اعضا از بدن باید روى زمین باشد آیا انگشتان دست انگشتان پا به ج شصت پا باید روى زمین باشد از مچ تا آرنج چطور ؟
پاسخ: در سجود نماز، واجب است مساجد سبعه روى زمین باشد پیشانى، دو کف دست، دو زانوها، پیشانی، دو انگشت بزرگ پا (ابهام ).
سؤال3: حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چیست؟
پاسخ: اگر بى اختیار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد یک سجده حساب می شود.
سؤال4: با توجه به اینکه خواندن نماز بر مهر سیاه شده جایز نیست لذا مهرهاى سیاه را چه باید کرد پاسخ: اگر جرم نداشته باشد سجده اشکال ندارد و مى توانید آن را روى بخارى بگذارید که سیاهى برود و یااینکه آن را حک کرده و خاک آن را دفن کنید.
سؤال5: آیا در نماز مهر باید روی چیز سفتی باشد مانند فرش یا اینکه فرقی ندارد ؟
پاسخ: اگر پس از فرو رفتن مهر سر مستقر و آرام می شود اشکال ندارد .
سؤال6: آیا گفتن یک (سبحان الله) در رکوع و سجود در نماز واجب کفایت مى کند ؟
پاسخ: به احتیاط واجب به یک (سبحان الله) اکتفا نشود .
سؤال7: آیا در سجده اگر انگشتان پا به جز شست پا روى زمین نباشد اشکال دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
سؤال8: آیا سجده بر پارچه سفید در حرم پیامبر (ص) که تمام فرش است مى توان سجده کرد ؟
پاسخ: اشکالى ندارد .
سؤال9: وجود مقدارى از موى سر بین پیشانى ومهر درهنگام سجده چه حکمى دارد درصورتیکه به اندازه معمول پیشانى روى مهرقرار گرفته باشد واصولا چه مقدار از پیشانى باید روى مهر باشد قرار گرفته باشد و اصولا چه مقدار از پیشانى باید روى مهر باشد.
پاسخ: اشکال ندارد. همین که سجده بر پیشانى صدق کند کافى است.
سؤال10: اگر در سجده علاوه بر انگشت بزرگ ، سایر انگشتان با زمین برخورد داشته باشد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد
سؤال11: سطحی که باید روی آن سجده کرده چه مقدار باید باشد ؟ یک سانتی متر ؟ دو سانتی متر؟
پاسخ: بمقدار سطح یک ناخن کفایت می کند .
سؤال12: آیا می شود که مهر شیب دار باشد ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
سؤال13: قرار گرفتن دستها تا آرنج روی زمین به هنگام سجده برای خانمها واجب است یا مستحب؟
پاسخ: مستحب است .
سؤال14: آیا خواندن دعا به فارسی در حالت سجده در نماز واجب و مستحبی اشکال ندارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال15: آیا خانم ها در حین سجده میتواند علاوه بر کف دست ساعد ها را نیزبر زمین بگذارند ؟
پاسخ: می توانید و فرقی با مردها ندارد .
سؤال16: اگر در سجده اخر عبارت پایان زیارت عاشورا از "الاهم ارزقنی شفاعة الحسین" تا پایان خوانده شود چه حکمی دارد ؟
پاسخ: جایز است.
سؤال17: کدام قسمت از پیشانی و بینی را باید در روی مهر قرار داد؟
پاسخ: هر قسمت از پیشانی را که بر روی مهر بگذارید کفایت میکند و گذاشتن بینی و گذاشتن بینی برروی زمین لازم نیست.
سؤال18: آیا مهر امین ( ضد شکیات) مورد قبول هست با اینکه حرکت میکند؟
پاسخ: هنگام سجده باید محل سجده استقرار روثبات داشته باشد و حرکت قبل از استقرار مانعی ندارد.
سؤال19: آیا اگر مهری رنگش از حالت عادی تغییر کند و قهوه ای تیره بگیرد دیگر نمی توان بر رویان نماز خواند ؟ اگر نمی شود لطفا حد تیرگی آن را بیان نمایید.
پاسخ: باید اطمینان پیدا شود که پیشانی به خاک می رسد و لایه ای از چرکی بین آن دو حائل نمی شود .
سؤال20: آیا سجده بر کاغذ دستمالی ویا قرطاس معمولی جایز است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال21: اگر به صورتمان کرم سفید کننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده که پیشانى باید به مهر بخورد اشکال ندارد؟
پاسخ: اشکال ندارد چون پیشانى به مهر مى رسد.
سؤال22: در سجده باید کف دستها بر زمین باشد. آیا شامل همه انگشتهاى دست (و تمام قسمت انگشتها) هم مى شود؟
پاسخ: گذاشتن انگشت دستها لازم نیست.
سؤال23: آیا در هنگام ذکر سجده یکى از اعضاى بدن که باید روى زمین باشد اندکى روى زمین حرکت کند باید ذکر را دوباره گفت؟
پاسخ: حرکت جزئى اشکال ندارد.
سؤال24: اگر شخصی بتواند قیام و رکوع نمازش را ایستاده به جا آورد ولی نتواند در حالت ایستاده به سجده برود وظیفه اش چیست؟
پاسخ: در هنگام سجده مینشیند و در حال نشسته سجده میکند.
سؤال25: ایا در رکوع و سجده های نماز غیر از اذکار واجب میتوان ایات قران مجید خوانده شود؟
پاسخ: مانعی ندارد.
سؤال26: کدام قسمت از پیشانی و بینی را باید در روی مهر قرار داد؟
پاسخ: هر قسمت از پیشانی را که بر روی مهر بگذارید کفایت میکند و گذاشتن بینی برروی زمین لازم نیست.
سؤال27: اگر در سجده علاوه بر 7 عضو واجب اعضاء دیگر با زمین برخورد داشته باشد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
سؤال28: آیا خواندن دعا به فارسی در حالت سجده در نماز واجب ومستحبی اشکال ندارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال29: به دستمال جیبی پمبه ای به جای مهر میشود سجده کرد؟
پاسخ: جایز نیست مگر إحراز کنید از چیزهائی که سجده بر آن صحیح است گرفته شده است.
سؤال30: در مکه و مدینه هنگام نماز آیا باید بر مهر سجده کنیم ؟ اگر خیر لطفاً راهنمایی فرمایید ؟
پاسخ: اگر در مسجدی که نماز می خوانید قسمتی نباشد که سجده بر آن صحیح است می توانید بر فرش و امثال آن سجده کنید .
سؤال31: چرا باید در سجده از مهر استفاده نمود ؟
پاسخ: در نماز باید سجده بر زمین یا آنچه از زمین روئیده است باشد و خوردنی وپوشیدنی نباشد و در زندگی امروزی چون خانه ها مساجد و سالن ها با موکت وفرش و امثال آن پوشیده شده است که سجده بر آنها صحیح نیست لذا از مهر که از جنس خاک است برای سجده استفاده می شود و نیز موضع سجده باید پاک باشد التزام بر این شرط در مهر آسانتر است . البته سجده بر تربت سیدالشهدا از همه بهتر است .
سؤال32: آیا سجده کردن بر موزائیک و سنگ های معدنی جایز است؟
پاسخ: بلی، صحیح است.
سؤال33: آیا بر کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی و امثال آن می توان سجده کرد؟ در حالی که از مواد اصلی آنها بی خبر هستیم و نمی دانیم آنها از اشیای جایز السجود فراهم شده اند یا نه؟
پاسخ: سجده بر اوراق و کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی جایز نیست مگر پس از حصول اطمینان به این که آنها از چیزهای جایز السجود درست شده اند و همچنین سجده بر کاغذهایی که از پنبه و یا کتان و امثال آنها ساخته می شوند جایز می باشد.
سؤال34: از نوار کاست، صدای قرآن پخش می شود و قاری، آیه سجده می خواند و ما هم می شنویم آیا بر ما سجده کردن واجب می شود؟
پاسخ: نه، سجده کردن در این صورت واجب نمی شود.
سؤال35: اگر موی سر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد (مثلا نیمی از مهر را بپوشاند) آیا سجده درست است؟
پاسخ: اشکال ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -