1- خوئي، تبريزي، صافي، سيستاني، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : و در نمازهاي مستحب وضو شرط صحت آن است.
2- آيات عظام، بجز مکارم شیرازی : اگر بين آنها و نماز (شبیری زنجانی : نماز واجب)، حدثي از او سر زده مثلا بول كرده باشد.
خوئي، تبريزي، سيستاني، نوري: ولي براي سجده سهو و اجب نيست وضوبگيرد- گلپايگاني، صافي، بهجت: و احتياط واجب (شبیری زنجانی : و احتياط) آن است كه براي سجده سهو هم وضو بگيرد.
وحید خراسانی : براي سجده و تشهد فراموش شده و دوسجده سهوي كه براي تشهد فراموش شده بجا مي آورد، و اگر در بين آنها و نماز، حدثي از او سر زده - مثلا بول كرده باشد - بنا براحتياط واجب نماز را اعاده كند، ولي براي سجده سهو در غير موردي كه ذكر شد واجب نيست وضو بگيرد.
3- سيستاني: كه جزء حج يا عمره باشد.
وحید خراسانی : براي طواف واجب در حج يا عمره
مکارم شیرازی : بايد توجه داشت طوافهايي كه جزء حج يا عمره است طواف واجب حساب مي شود هر چند اصل حج و عمره مستحب باشد.
شبیری زنجانی : خواه در عمره باشد يا حج، عمره يا حج واجب باشد يا مستحب.
4- شبیری زنجانی : يا به جهت اجاره يا شرط يا دستوري كه اطاعت آن لازم است، وضو واجب شده باشد.
5- وحید خراسانی : در صورتي كه آن نذر صحيح باشد مانند بوسيدن قرآن.
مکارم شیرازی : در صورتي كه اين نذر شرعا رجحان داشته باشد مثل اينكه مي خواهد از روي احترام خط قرآن را ببوسد.
سيستاني: اگر نذر كرده يا قسم خورده باشد كه جايي از بدن خود را به خط قرآن و مانند آن كه مس آنها بدون وضو جايز نيست، يا به جهت اجاره يا شرط دستوري كه اطاعت آن لازم است رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن و مانند آن بر او لازم شده باشد.
6- گلپايگاني، صافي: از محلي كه بودن قرآن در آنجا اهانت به قرآن باشد .
وحید خراسانی : از محلي بودن قرآن در آن محل موجب هتك است .
شبیری زنجانی : از مزبله
مکارم شیرازی : از محل آلوده.
7- در صورتي كه مجبور باشد دست يا جاي ديگر بدن خود را به خط قران برساند،
خوئي، گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، وحید خراسانی ، صافي: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون اينكه وضو بگيرد، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.
امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، نوري، مکارم شیرازی ، سبحاني، مظاهري: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و تا ممكن است از دست گذاشتن به خط قرآن خودداري كند.
شبیری زنجانی : ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد تيمم كند و اگر معطل شدن به مقدار تيمم هم بي احترامي به قرآن باشد، بايد بدون تيمم قرآن را از مزبله و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.
بهجت: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و در صورت پنجم و ششم بنا براحتياط واجب اسم پيغمبر و ائمه طاهرين و حضرت زهرا هم مثل قرآن است.