انهار
انهار
مطالب خواندنی

موارد واجب بودن وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- خوئي، تبريزي، صافي، سيستاني، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : و در نمازهاي مستحب وضو شرط صحت آن است.

2-  آيات عظام، بجز مکارم شیرازی : اگر بين آنها و نماز (شبیری زنجانی : نماز واجب)، حدثي از او سر زده مثلا بول كرده باشد.

خوئي، تبريزي، سيستاني، نوري: ولي براي سجده سهو و اجب نيست وضوبگيرد- گلپايگاني، صافي، بهجت: و احتياط واجب (شبیری زنجانی : و احتياط) آن است كه براي سجده سهو هم وضو بگيرد.

وحید خراسانی : براي سجده و تشهد فراموش شده و دوسجده سهوي كه براي تشهد فراموش شده بجا مي آورد، و اگر در بين آنها و نماز، حدثي از او سر زده - مثلا بول كرده باشد - بنا براحتياط واجب نماز را اعاده كند، ولي براي سجده سهو در غير موردي كه ذكر شد واجب نيست وضو بگيرد.

3-  سيستاني: كه جزء حج يا عمره باشد.

وحید خراسانی :  براي طواف واجب در حج يا عمره

مکارم شیرازی : بايد توجه داشت طوافهايي كه جزء حج يا عمره است طواف واجب حساب مي شود هر چند اصل حج و عمره مستحب باشد.

شبیری زنجانی : خواه در عمره باشد يا حج، عمره يا حج واجب باشد يا مستحب.

4-  شبیری زنجانی : يا به جهت اجاره يا شرط يا دستوري كه اطاعت آن لازم است، وضو واجب شده باشد.

5- وحید خراسانی : در صورتي كه آن نذر صحيح باشد مانند بوسيدن قرآن.

مکارم شیرازی : در صورتي كه اين نذر شرعا رجحان داشته باشد مثل اينكه مي خواهد از روي احترام خط قرآن را ببوسد.

سيستاني: اگر نذر كرده يا قسم خورده باشد كه جايي از بدن خود را به خط قرآن و مانند آن كه مس آنها بدون وضو جايز نيست، يا به جهت اجاره يا شرط دستوري كه اطاعت آن لازم است رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن و مانند آن بر او لازم شده باشد.

6-  گلپايگاني، صافي: از محلي كه بودن قرآن در آنجا اهانت به قرآن باشد .

وحید خراسانی : از محلي بودن قرآن در آن محل موجب هتك است  .

شبیری زنجانی : از مزبله

مکارم شیرازی : از محل آلوده.                

7- در صورتي كه مجبور باشد دست يا جاي ديگر بدن خود را به خط قران برساند،

خوئي، گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، وحید خراسانی ، صافي: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون اينكه وضو بگيرد، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.

امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، نوري، مکارم شیرازی ، سبحاني، مظاهري: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و تا ممكن است از دست گذاشتن به خط قرآن خودداري كند.

شبیری زنجانی : ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد تيمم كند و اگر معطل شدن به مقدار تيمم هم بي احترامي به قرآن باشد، بايد بدون تيمم قرآن را از مزبله و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.

بهجت: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و در صورت پنجم و ششم بنا براحتياط واجب اسم پيغمبر و ائمه طاهرين و حضرت زهرا هم مثل قرآن است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -