1- مثل پاك بودن آب و غصبي نبودن آن
شبیری زنجانی : مثل پاك بودن آب
مکارم شیرازی : مثل پاك بودن آب و وجود مانع بر اعضاي وضو
2- خوئي، تبريزي، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : چنانچه به حد وسوسه برسد.
3- مکارم شیرازی : و مطابق معمول مردم انجام دهد.
4- آيات عظام بجزمکارم شیرازی و مظاهري: ولي اگر بعد از بول استبراء نشود و و ضو گرفته و سپس رطوبتي خارج شود كه نداند بول است يا چيزديگر، وضو باطل است.
5- مکارم شیرازی : اگر كسي وضو نداشته، شك دارد وضو گرفته يا نه، بنا مي گذارد كه وضو نگرفته است.
6- مثلا بول كرده .
7- اراكي: مگر آن كه تاريخ وضو را بداند، كه بايد بنا بر وضو داشتن بگذارد
مکارم شیرازی : بايد وضو بگيرد.
8- مگر تاريخ وضو را بداند
مکارم شیرازی : بايد وضو بگيرد.
گلپايگاني، صافي، سبحاني: احتياطاً نماز را تمام كند و با وضوي ديگر اعاده كند.
شبیری زنجانی : نمي تواند به نماز خود اكتفا كند، بلكه بايد وضو بگيرد و نماز خود را اعاده كند، و احتياط مستحب آن است كه نماز را رجاءً تمام كرده، پس از آن وضو بگيرد و نماز را اعاده كند .
مظاهري: لازم نيست نمازي را كه خوانده دوباره بخواند ولي بايد براي نمازهاي بعد وضو بگيرد.
9- اراكي، نوري، سبحاني:بايد (اراكي: اگر تاريخ وضو را نمي داند) وضو بگيرد و بنا براحتياط واجب نمازي را كه خوانده دوباره بخواند.
خوئي، گلپايگاني، تبريزي، بهجت، سيستاني، صافي:نمازي كه خوانده صحيح است (خوئي، تبريزي: در صورتي كه احتمال التفات در حال شروع به نماز را بدهد) و براي نمازهاي بعد بايد وضو بگيرد.
وحید خراسانی :نمازي كه خوانده صحيح است در صورتي كه علم نداشته باشد كه در حال شروع به نماز غافل بوده، ولي براي نمازهاي بعد بايد وضو بگيرد .
مکارم شیرازی :بايد وضو بگيرد.
شبیری زنجانی :در صورتي كه احتمال بدهد در حال شروع به نماز متوجه بوده است، نمازي كه خوانده صحيح است؛ ولي بنا بر احتياط براي نمازهاي بعد بايد وضو بگيرد و اگر زمان وضو معلوم باشد و زمان سر زدن حدث از او مجهول باشد، در همه صورتها نماز او صحيح است و حكم به وضو دار بودن او مي شود؛ بنا براين اگر مثلا مي داند كه در هنگام ظهر وضو گرفته و نمي داند كه آيا قبل از آن حدثي از او سر زده يابعد از آن ،نماز او صحيح است و مي تواند تمام احكام وضو را باز كند.
مظاهري:لازم نيست نمازي را كه خوانده دوباره بخواند ولي بايد براي نمازي بعد وضو بگيرد.