انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام مسح سر

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1-  يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشاني است جاي مسح مي باشد.

2-  بهجت: اگر تري دست نمانده باشد وظيفه [بعدا] در مسأله [257] بيان خواهد شد.

3- خوئي، گلپايگاني، اراكي، صافي، نوري: احتياط واجب آن است كه با (خوئي كف) دست راست مسح كند.

بهجت: مسح كردن با دست راست بهتر است .

تبريزي: احتياط واجب آن است كه با دست راست مسح نمايد.

وحید خراسانی : احتياط واجب آن است كه مسح با باطن كف دست راست باشد .

سيستاني: احتياط مستحب آن است كه با كف دست راست مسح نمايد .

شبیری زنجانی : احتياط آن است كه با داخل دست راست مسح نمايد.

سبحاني و مظاهري: اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

4- اراكي:هر چند موافق احتياط است

گلپايگاني، صافي: احتياط آن است كه مسح از بالا به پايين باشد اگر چه اقوي جواز مسح از پايين به بالاست .

خوئي، سيستاني، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : مسح را از بالا به پايين انجام دهد (وحید خراسانی : بنا براحتياط مستحب)

مکارم شیرازی : بهتر اين است كه از بالا به پايين دست بكشد، ولي عكس آن يعني از پايين به بالا نيز اشكال ندارد.

بهجت: احتياط واجب در مسح سر از بالا به پايين است.

 تبريزي، سبحاني، مظاهري اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

5- امام خمینی ، خوئي، گلپايگاني، فاضل لنکرانی ، تبريزي، بهجت، سيستاني، صافي، نوري: هر چند احتياط مستحب آن است كه از درازا به اندازه يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته، مسح نمايد .(بهجت: و واجب است در صورت امكان، مسح با كف دست باشد نه با پشت آن)

اراكي، مظاهري: هر چند بهتراست است از درازا به اندازه درازي يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته، مسح نمايد.

مکارم شیرازی : ولي احتياط مستحب آن است كه از درازا به اندازه درازي يك انگشت، از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت مسح نمايد.

وحید خراسانی : مستحب است اندازه مسح از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته باشد و بهتراست از درازا به اندازه درازي يك انگشت بسته باشد.

شبیری زنجانی : بنا براحتياط از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت به هم چسبيده مسح نمايد و احتياط مستحب است كه از درازا به اندازه درازي يك انگشت باز مسح كند .

سبحاني: احتياط لازم است كه از درازا به اندازه درازي يك انگشت و از پهنا به اندازه  پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد.

6- اگر كوتاه باشد .

7- ولي كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگرمثلا شانه كند به صورتش (فاضل لنکرانی : روي قسمتي از پيشاني) مي ريزد، يا به جاهاي ديگر سر [كه خارج از جلو سر است] مي رسد، بايد بيخ موها را مسح كند (يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح نمايد).(قسمت داخل پرانتز آخر در رساله آية الله سيستاني نيامده).

شبیری زنجانی : ولي كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مي ريزد، بايد قسمتي از موها را كه پس از شانه كردن در جلو سر قرار مي گيرد مسح كند با فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -