انهار
انهار
مطالب خواندنی

ثلثان شدن چیست؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- گلپايگاني، بهجت، فاضل لنکرانی ، زنجاني، مكارم، صافي: این مسأله را در رساله خود آورده اند.

2-  امام خمینی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است، حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك مي شود.

اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، وحید خراسانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني: اگر با آتش ثلثان شود پاك و حلال مي شود.

بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا بوسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.

شبیری زنجانی : اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان شود، پاك شده و خوردن آن حرام و بنا براحتياط نجس مي شود، چنانچه [در مسأله 113] گذشت و اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان محل، پاك شده و خوردن آن حلال است.

3- امام خمینی ، فاضل لنکرانی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است ،حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

اراكي: اگر با غير آتش بجوشد پاك بودن و پاك شدنش با ثلثان محل اشكال است.

گلپايگاني، صافي: اگربه خودي خود جوش آيد (صافي: و به آتش يا غير آتش ثلثان شود، يا به جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود) فقط به سركه شدن پاك مي شود واين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [در مسأله 113]گذشت كه اقوي طهارت است.

خوئي، تبريزي: اگر با آتش ثلثان شود ، حلال مي شود و[در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود .(تبريزي: و بعيد نيست كه اگر به غير آتش ثلثان شود حلال باشد).

سيستاني: اگر با آتش ثلثان شود، حلال مي شود و اگر ثابت شود كه مست كننده است، چنانچه بغضي در صورتي كه خود بخود جوش بيايد گفته اند، تنها با سركه شدن حلال مي شود و [در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود.

وحید خراسانی : اگر به غير آتش جوش بيايد و بنا براحتياط نجس مي شود، و به احتيا ط واجب به غير از سركه شدن پاك و حلال نمي شود.

بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا به وسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.

مکارم شیرازی : اگر خود به خود بجوش آيد و مست كننده شود حرام ونجس است و تنها با سركه شدن پاك و حلال مي شود.

شبیری زنجانی : اگر خود به خود جوش آمده، بنا براحتياط فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

نوري: اگر خود به خود جوش آيد نجس است و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

سبحاني: اگر به خودي خود بجوشد حرام و با سركه شدن پاك مي شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -