1- گلپايگاني، بهجت، فاضل لنکرانی ، زنجاني، مكارم، صافي: این مسأله را در رساله خود آورده اند.
2- امام خمینی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است، حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك مي شود.
اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، وحید خراسانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني: اگر با آتش ثلثان شود پاك و حلال مي شود.
بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا بوسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.
شبیری زنجانی : اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان شود، پاك شده و خوردن آن حرام و بنا براحتياط نجس مي شود، چنانچه [در مسأله 113] گذشت و اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان محل، پاك شده و خوردن آن حلال است.
3- امام خمینی ، فاضل لنکرانی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است ،حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.
اراكي: اگر با غير آتش بجوشد پاك بودن و پاك شدنش با ثلثان محل اشكال است.
گلپايگاني، صافي: اگربه خودي خود جوش آيد (صافي: و به آتش يا غير آتش ثلثان شود، يا به جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود) فقط به سركه شدن پاك مي شود واين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [در مسأله 113]گذشت كه اقوي طهارت است.
خوئي، تبريزي: اگر با آتش ثلثان شود ، حلال مي شود و[در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود .(تبريزي: و بعيد نيست كه اگر به غير آتش ثلثان شود حلال باشد).
سيستاني: اگر با آتش ثلثان شود، حلال مي شود و اگر ثابت شود كه مست كننده است، چنانچه بغضي در صورتي كه خود بخود جوش بيايد گفته اند، تنها با سركه شدن حلال مي شود و [در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود.
وحید خراسانی : اگر به غير آتش جوش بيايد و بنا براحتياط نجس مي شود، و به احتيا ط واجب به غير از سركه شدن پاك و حلال نمي شود.
بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا به وسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.
مکارم شیرازی : اگر خود به خود بجوش آيد و مست كننده شود حرام ونجس است و تنها با سركه شدن پاك و حلال مي شود.
شبیری زنجانی : اگر خود به خود جوش آمده، بنا براحتياط فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.
نوري: اگر خود به خود جوش آيد نجس است و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.
سبحاني: اگر به خودي خود بجوشد حرام و با سركه شدن پاك مي شود.