انهار
انهار
مطالب خواندنی

خون های پاک

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- امام خمینی : ولي به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند و اگر خون را با زرده تخم مرغ به هم بزنند كه از بین برود، خوردن زرده هم مانعي ندارد.

خوئي، گلپايگاني، اراكي، تبريزي، صافي: بنا بر احتياط واجب از تخم مرغي كه ذره اي خون در آن است، بايد اجتناب كرد ولي اگرخون [مثلا] در زرده باشد تا پوست نازك روي آن پاره نشده، سفيده پاك است.

بهجت: از خوني كه در تخم مرغ مي باشد بنا براحتياط، بايد اجتناب كرد، ولي اگر خون در زرده باشد سفيده پاك است و اگر در سفيده باشد زرده پاك است.

فاضل لنکرانی : به احتياط مستحب از آن اجتناب شود.

خامنه اي: لكه خوني كه گاهي در تخم مرغ يافت مي شود، محكو م به طهارت است، ولي خوردن آن حرام است                                                                                                                            [269]

شبیری زنجانی : تخم مرغي كه ذره اي خون در آن است بنا براحتياط، بايد از آن اجتناب كرد ولي اگر مثلا خون در زرده باشد تا پوست نازك روي آن پاره نشده، سفيده پاك است .

سيستاني: احتياط مستحب آن است كه از زرده تخم مرغي كه ذره اي خون در آن مي باشد، اجتناب شود.

وحید خراسانی : خوني كه در زرده تخم مرغ پيدا مي شود خوردن آن حرام و بنا برا حتياط محكوم به نجاست است.

مکارم شیرازی :بهترا ست از خوني كه در تخم مرغ است اجتناب شود هر چند محكوم به حرمت و نجاست نيست.

نوري: خوني كه در تخم مرغ مي باشد، بنا بر احتياط واجب نجس است ؛ ولي اگر درميان پرده رقيقي است وآن پرده پاره نشده است ، اجزاء تخم مرغ را نجس نمي كند .

مظاهري: و خوردن آن مانعي ندارد.

سبحاني: ولي خوردن آن حرام است.

2- مانند ماهي و پشه.

3-  و خارج شدن خونش به مقدار معمول و لازم

4- ولي اگر به علت نفس كشيدن با به واسطه اين كه سر حيوان در جاي بلندي بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است (بهجت: و همچنين چيزي كه با آن خون ملاقات كند آن هم نجس است).

مکارم شیرازی : مگر اينكه سر حيوان را در جاي بلند قرار دهند و خون به بدن حيوان برگردد، و ا گر به علت نفس كشيدن خون برگردد نيز احتياط واجب اجتناب است .

5-  امام خمینی ، اراكي، بهجت، نوري، سبحاني، مظاهري: و اگر به آن خون بگويند نجس است. و در صورتي كه ناخن يا پوست سوراخ شود اگرمشقت ندارد بايد براي وضو و غسل خون را بيرون آورند * و اگر مشقت دارد بايد اطراف آن را به طوري كه نجاست زياد نشود، بشويند و پارچه يا چيزي مثل پارچه، بر آن بگذارند*و روي پارچه دست تر بكشند*.

.سبحاني: و مادامي كه زير پوست و ناخن است براي وضو و غسل اشكال ندارد .

*مظاهري: و اگر مشقت دارد بايد وضوي ارتماسي يا جبيره اي بگيرد و اگر [اين هم ] مشقت دارد بايد تيمم كند .

*اراكي: بوظيفه جبيره عمل نمايد .

*بهجت: همانطوي كه وضو يا غسل جبيره اي مي نمايد .

*نوري، سبحاني: و تيمم هم بكند .

گلپايگاني، صافي: و اگر به آن خون بگويند نجس است و در اين صورت اگر مشقت ندارد بايد براي وضو و غسل آن را برطرف سازند و اگر مشقت دارد بايد اطراف آن را به طوري كه نجاست زياد نشود، بشويند و پارچه يا چيزي مثل پارچه، برآن بگذارند و روي پارچه دست تر بكشند و احتياطا تيمم هم بكنند .

خوئي، تبريزي: و اگر به آن خون بگويند نجس است و در اين صورت چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود اگر بيرون آوردن خون يا تطهير محل، جهت وضو يا غسل مشقت (خوئي: مشقت زياد ) دارد بايد تيمم نمايد (تبريزي: و بنا براحتياط لازم وضو هم بگيرد بطوري كه وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود ).

فاضل لنکرانی : اگر به آن خون بگويند در صورتي نجس است كه ناخن يا پوست سوراخ شود و در اين صورت اگر مشقت ندارد بايد براي وضو يا غسل خون را بيرون آورند و اگر مشقت دارد بايد اطراف آن را به طوري كه نجاست زياد نشود، بشويند و پارچه يا چيزي مثل پارچه، بر آن بگذارند و روي پارچه دست تر بكشند.

شبیری زنجانی : و اگر به آن خون بگويند نجس است و در اين صورت چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود، اگر مشقت زياد ندارد بايد براي وضو يا غسل خوني كه ديده مي شود بيرون آورد و اگر مشقت زياد دارد، بايد اطراف آن را به صورتي كه نجاست زياد نشود، بشويند و پارچه يا چيزي مانند آن بر آن بگذارند و هنگام وضو يا غسل روي پارچه دست تر بكشد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نبود، تيمم كند.

وحید خراسانی : و اگر به آن خون بگويند نجس است و چنانچه پوست پاره شود و چيزي  با آن ملاقات كند آن چيز نجس مي شود، و در اين صورت اگر بيرون آوردن خون و تطهير محل جهت وضو يا غسل حرجي باشد، بايد تيمم نمايد .

سيستاني: و اگر به آن خون بگويند و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود بطوري كه خون جزء ظاهربدن حساب شود، اگر بيرون آوردن خون و تطهير محل، جهت وضو يا غسل مشقت زياد دارد بايد تيمم نمايد .

مکارم شیرازی : و اگر به آن خون بگويند مادام كه زيرپوست و ناخن است براي وضو و غسل و نمازاشكال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده اي ندارد بايد آن را بيرون آورند و اگر زحمت زياد دارد بايد براي وضو و غسل  اطراف آن را شست و پارچه اي روي آن بگذارد و روي پارچه دست تر بكشد و احتياطا تيمم هم بكند .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -