انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام ذبح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- أجزاء حیوانی که ذبح شرعی نشده است

سؤال: ظاهراً بین مسئله 1756 و مسئله سوم از مسائل مهم و مورد ابتلا، که در آخر توضیح المسائل حضرتعالى آمده است، تناقضى به چشم مى خورد; لطفاً بفرمائید: چنانچه حیوانى به غیر از دستور شرعى ذبح شده باشد، آیا پوست و چرم آن حیوان (چنانچه از ممالک غیر اسلامى باشد) پاک است؟

پاسخ: این دو مسئله با هم منافاتى ندارد; در یک مسئله سخن از حلال و حرام بودن گوشت است و در مسئله دیگر سخن از پاک بودن آن، آرى حیوانى که به صورت غیر شرعى ذبح شده گوشتش حرام، ولى چرم و پوست و گوشت آن پاک است.

2- استفاده از چرم حیواناتی که ذبح شرعی نشده اند

سؤال:  استفاده نمودن از چرمهاى کشورهایى که ذبح شرعى ندارند، مثل کیف، کفشها و جلد دفترهایى که چرم آنها خارجى است، چه صورت دارد؟

پاسخ: در صورتى که ذبح شرعى نباشد، خوردن گوشت آن حرام است; ولى چرم آن نجس نیست.

3- اشیاء چرمی که از کشورهای خارجی خریداری می شود

سؤال:  استفاده از اشیاء چرمى که از کشورهاى خارجى خریدارى مى شود و ذبح اسلامى آن مورد شکّ و تردید است، چه صورتى دارد؟

پاسخ: اشیاء چرمى، خواه از ذبح اسلامى باشد یا ذبح غیر اسلامى، پاک و خرید و فروش آن جایز است؛ ولى گوشت و اجزاء خوردنى باید حتماً ذبح اسلامى شود.

4- حکم ذبح بلدرچین و کبک

سؤال: آیا بلدرچین و کبک نیاز به ذبح شرعی دارند ؟ و آیا می توان آنها را بدون ذبح شرعی از غیر مسلمان خرید ؟

 پاسخ:نیاز به ذبح شرعی دارد و فقط زنده آن را می توان از غیر مسلمان خرید.

5- حیوان ذبح شده ای که خونش به طور کامل بیرون نیامده

سؤال: حکم ذبیحه اى که کاملا طبق موازین شرعیّه ذبح شده لکن پس از ذبح، آن را در آب خیلى داغ فرو مى برند به طورى که رگهایش بسته یا نیم بند شده و در نتیجه خون متعارف بیرون نیامده است از لحاظ گوشت و رگهاى خون دار داخل آن چیست؟

پاسخ: گوشت آن حلال است ولى احتیاط آن است که از خونهاى داخل آن اجتناب شود.

6- شوک برقی قبل از ذبح

سؤال: اگر حیوانات را قبل از ذبح شوک برقى دهند به طورى که قبل یا بعد از ذبح هیچ حرکتى نکند یا حرکت کمى بکند، با فرض این که در هر صورت خونى از آنها نیاید یا بیاید، آیا اینها حلالند یا حرام و میته; و خرید و فروش و بهاى آنها چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که حیوان بعد از شوک، زنده باشد و ذبح شرعى بشود حلال است و خوردن و خرید و فروش آن جایز است ولى از خونهاى داخل آن پرهیز کنید.

7- بره ای که در شکم گوسفند ذبح شده قرار دارد

سؤال: اگر گوسفند ماده ای را ذبح کنند و در شکم آن بچه ی زنده ای باشد و سر آن را نیز ببرند آیا گوشت بچه قابل خوردن (حلال)است و قصاب که آن را می فروشد چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر ذبح شرعی شود اشکالی ندارد.

8- استناد ذبح شرعی به آیات قرآن

سؤال:  در قرآن کریم شأن نزول آیاتی که ما را مجاب به رعایت ذبح شرعی می کند کدامند؟ در حقیقت استناد اسلام به رعایت ذبح شرعی از چه زمانی آغاز شده است؟

 پاسخ:آیات 118 و 119 سوره ی مبارکه ی «انعام» و آیه ی 3 سوره ی مبارکه ی «مائده»

جهت روشن تر شدن پاسخ سوال خود به کتاب «تفسیر نمونه» جلد های 5 و 6، ذیل آیات 118 و 119 سوره ی «انعام» و 3 سوره ی «مائده» مراجعه فرمایید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -