انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 اجاره

سؤال : آيا اجير با وسعت وقت می تواند در مدت اجاره بدون اذن مستأجر نماز واجب را بجا آورد؟

پاسخ: اگر متعارف نباشد نمی تواند.

سؤال : اگر در اجاره شرط دوام بشود يا اجرت مجهول باشد يا مدت مجهول باشد حكم چيست ؟

پاسخ: در تمام فروض مذكوره اجاره باطل است ، بلكه هم بايد مدت اجاره را تعيين كنند و هم اجرت را بايد معلوم كنند .

سؤال : اجاره مشروط به قرض، قرض ربوى است يا خير؟

پاسخ: اجاره به شرط قرض بنابر احتياط واجب جايز نيست .

 سؤال : آيا دادن منزل به رهن بدون اجاره صحيح است يا خير ؟

پاسخ: صحيح نيست و اين در واقع قرض گرفتن و دادن سود است كه همان استفاده از منزل باشد ، و مى شود به جاى آن بيع به شرط نمود .

سؤال : اجاره اى بر منزلى صورت گرفت يكساله، و بعد از مدتى توافق بر ۱٠ ماه شد با شروطى و در نتيجه گفته شد چنانچه بعد از ۱٠ ماه تخليه صورت نگيرد و ۲ هفته طول كشيد براى هر ماه بايد اين مبلغ اجاره پرداخت شود، و چنانچه اين مدت سپرى شود آيا دريافت آن مبلغ را براى هر ماه دارم؟

پاسخ: توافق بعد به معناى فسخ اجاره اول با رضايت طرفين است، و مستاجر بايد طبق توافق بعد عمل نمايد.

سؤال : اگر مستاجر خانه، منزل را به كسى ديگر اجاره دهد و خود زندان رود و مالك از مستاجر دوم طلب اجاره كند و رضايت ندهد حكم چيست؟

 پاسخ: اگر مالك با مستاجر اول شرط انتفاع شخصى نكرده باشد و مالك حق اجاره دادن خانه را داشته باشد و چنانچه مدت اجاره باقى است كسى حق رجوع به مستاجر را ندارد ، و در اين مدت مستأجر دوم حق انتفاع از منزل مزبور را دارد ولى به هر حال طرف مالك مستاجر اول است و اما بايد مبلغ اجاره را بدهد .

سؤال : هر گاه عقد اجاره اى صورت بگيرد به شرط اينكه گرم كردن ساختمان به عهده مؤجر باشد و بعد از مدتى هزينه گرم كردن بيش از اجرت آن بشود، آيا بايد مؤجر بر تعهد باقى باشد و لو اينكه در قرارداد تعديلى بيش بينى نشده باشد و اگر عقد به غير اجاره باشد تكليف چيست ؟

 پاسخ: بايد به تعهد خود عمل كند و فرقى بين اجاره و غيره نيست و تكليف همان است .

سؤال : گرفتن اجاره و رهن براى منازل آيا شرعاً جايز است؟

 پاسخ: اجاره و رهن که مرسوم است که به معناى اجاره و قرض است جايز نيست حتى اگر به نحو اجاره به شرط قرض باشد بنابر احتياط واجب در اين صورت جايز نيست .

سؤال : آيا مرتهن مى تواند عين مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟

پاسخ: مرتهن مالك نيست كه اجاره دهد بلكه عين مالك راهن است و منافعش در اختيار او است و مى تواند در آن تصرف كند به نحوى كه با حق رهانت منافات نداشته باشد .

سرقفلی

سؤال : دكانهاى كه با پرداخت سرقفلى واقع در پاساژى بدون شرط ضمن العقد اجاره داده شده و مدت اجاره آنها تمام شده ، چنانچه اجرت المثل آنها بميزان اجرة دكانهاى مشاجر در همان مجموعه واقع است مطالبه شود آيا موافق موازين شرعى است يا خير ؟

پاسخ: موافق موازين شرعى است .

سؤال : آيا زن از شوهر خود از سرقفلى مغازه ارث مى برد يا خير؟

پاسخ: زن از سرقفلى ارث مى برد.

سؤال : آيا سرقفلي مغازه خمس دارد؟

پاسخ: خمس دارد.

سؤال : در صورتي که سرقفلي مغازه مشمول خمس است، خمس سرقفلي را به قيمت زمان خريد آن بايد پرداخت با قيمت فعلي (موعد محاسبه خمس)؟

پاسخ: به قيمت فعلي مگر اينکه با پولي خريداري شده باشد که سال بر آن گذشته است که در اينصورت همان قيمت خريد ملاک است.

سؤال : آيا افزايش ارزش سرقفلي مشمول خمس است وآيا افزايش قيمت هر سال بايد محاسبه گردد يا هنگام فروش؟

پاسخ: افزايش قيمت آن خمس ندارد مگر هنگام فروش که جزو درآمد همان سال حساب مي شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -