سؤال: زني در عرفات ديوانه شد و تا آخرين وقت خوب نشد، آيا شوهرش كه با اوست ميتواند براي او نائب بگيرد و يا خودش بايد باقي اعمال را انجام دهد؟
پاسخ: نيابت صحيح نيست و مادامي كه ديوانه است تكليف ندارد و بعد از رفع جنون بايد خودش به وظيفه خود عمل كند.
سؤال: خانمي در ايام حج براي آن كه بتواند اعمال را انجام دهد، از قرص استفاده كرد، ليكن در ايام عادت يا خارج آن خون ميبيند و نميداند كه اين جريان خون تا سه روز ادامه پيدا ميكند يا نه؟ يا حتي احتمال ميدهد كه تا سه روز ادامه پيدا نكند، در فرض داشتن صفات يا نداشتن صفات حيض، تكليف چيست؟
پاسخ: در فرض مذكور، اگر تا سه روز متوالي خون در باطن جريان نداشته باشد محكوم به حيض نيست ولو اينكه اوصاف حيض را داشته باشد پس اگر سه روز ادامه پيدا نكرد محكوم به استحاضه است و تا سه روز نگذشته بنابراحتياط بايد جمع كند بين تروك حائض و اعمال مستحاضه.
سؤال: اگر زن پس از اعمال حج، اثر عادت در خود ببيند، و شك كند كه پيش از انجام عمل حايض شده، يا بعد از تمام شدن اعمال، حج او صحيح است يا خير؟
پاسخ: اعتنا به اين شك نكند، و حج او محكوم به صحت است.
سؤال: با توجه به اينكه پزشكان خوردن قرص را جهت جلوگيري از عادت ماهانه تجويز نميكنند آيا خوردن چنين قرصهايي جايز است؟
پاسخ: اگر ضرر متعدّبه داشته باشد جائز نيست.
سؤال: زني كه ميداند در ايام انجام اعمال حج عادت ميشود آيا ميتواند با خوردن قرص و مانند آن از عادت ماهانه خود جلوگيري كند؟
پاسخ: تأخير انداختن عادت لازم نيست. ولي جايز است و اشكال ندارد، مگر ضرر معتني به داشته باشد.
سؤال: جهت جلوگيري از عادت ماهانه، از قرص استفاده نمودم در حين انجام اعمال لك ديدم، با اينكه در ايام عادت هستم وظيفه من چيست؟
پاسخ: بايد اختبار كنيد اگر تا سه روز متوالي داخل آلوده به خون است حيض است و الاّ با انجام اعمال مستحاضه طواف و نماز شما صحيح است.
سؤال: در فرض سوالفوق اگر بعد از اعمال لك ببينم حكمش چيست؟
پاسخ: اگر حدّاقل سه روز ولو با آلوده بودن مجري ادامه داشته باشد. حيض است وگرنه استحاضه است و در هر حال اعمال گذشته شما صحيح است.
سؤال: بعضي از زنان به جهت خوردن قرص، نظم عادت ماهانه شان برهم ميخورد به طوري كه گاهي در مدت طولاني مرتب خون و لك ميبينند وظيفه اينگونه زنان در حج چيست؟
پاسخ: اگر شرائط حيض را نداشته باشد بايد طبق وظيفه مستحاضه عمل نموده و اعمال حج را انجام دهند.
سؤال: خانمي در زمان حج قرص ميخورده كه حيض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد اما از موقعي كه قرص خوردن را شروع كرده هميشه ترشحاتي زرد رنگ ميديده كه احتمال ميداده خون باشد و چون در زمان حيض ايشان بوده شك ميكرده كه آيا استحاضه است يا نه و چون قدرت تشخيص نداشته، بنا را بر اين گذاشته كه مستحاضه نيست و مسائل مربوط به آن را رعايت نكرده و طواف و نماز طواف بجا آورده است با اين وضع اعمالش صحيح است يا خير؟
پاسخ: اگر احتمال ميداده كه خون نباشد و فعلاً هم احتمال ميدهد اعمالش صحيح است.
سؤال: بعضي از خانمها در سفر حج براي پيشگيري از عادت ماهانه، قرص ميخورند گاهي با خوردن قرص باز هم عادت ميشوند. اما بوسيله آمپول از ادامه آن جلوگيري ميكنند، آيا با جلوگيري به وسيله آمپول حكم طهارت از حيض بر آن مترتب ميشود و ميتوانند اعمالي را كه متوقف طهارت از حيض است انجام دهند؟ و پس از جلوگيري از ادامه عادت به چه عنوان بايد غسل كنند؟
پاسخ: خون كمتر از سه روز هر چند بواسطه آمپول و دارو قطع شده باشد حكم استحاضه را دارد كه با عمل به احكام استحاضه اعمالش صحيح است و غسل را هم بايد به نيت غسل استحاضه انجام دهد.
سؤال: آيا پوشيدن دستكش براي زنان در حال احرام جايز است؟
پاسخ: بايد از پوشيدن قُفّازين كه دستكش مخصوصي است خودداري نمايند.
سؤال: زني غسل مس ميت به گردنش بوده، ولي به علت حيض غسل را انجام نداده و در نظر داشته وقتي كه پاك شد همراه با غسل حيض آن را هم انجام دهد ولي هنگام غسل حيض آن را فراموش كرد و بعد از انجام اعمال حج متذكّر گردد وظيفه او چيست؟
پاسخ: اگر بعد از غسل مس ميّت غسل جنابت نكرده باشد، مسئله محل اشكال است.
سؤال: آيا زن مستحاضه بدون بجا آوردن غسلهايي كه بر او لازم است ميتواند وارد مسجد الحرام شود؟
پاسخ: در استحاضه قليله كه غسل ندارد اشكال ندارد، ولي در متوسطه و كثيره بنابر احتياط نبايد بدون غسل داخل شود.
سؤال: آيا زن مستحاضه قليله يا كثيره ميتواند در مسجد النبي(صلي الله عليه وآله)بدون انجام غسل يا وضو توقف كند؟ ساير مساجد چطور؟
پاسخ: براي مستحاضه قليله مانعي ندارد ولي متوسطه و كثيره نميتوانند بدون غسل وارد مسجد النبي(ص) بشود.
سؤال: ـ باتوجه بهاينكه امروزهزنان را بهبقيع حرمامامان(عليهم السلام)راه نميدهند آيا توقف آنان كنار ديوار بقيع براي زيارت در حال عادت ماهانه جايز است؟
پاسخ: جايز است.
سؤال: آيا زن حائض و نفساء ميتوانند در ساير مساجد مدينه منوّره غير از مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) عبور كنند؟
پاسخ: مانع ندارد.