انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: زني در عرفات ديوانه شد و تا آخرين وقت خوب نشد، آيا شوهرش كه با اوست مي‎تواند براي او نائب بگيرد و يا خودش بايد باقي اعمال را انجام دهد؟

پاسخ: نيابت صحيح نيست و مادامي كه ديوانه است تكليف ندارد و بعد از رفع جنون بايد خودش به وظيفه خود عمل كند.

سؤال: خانمي در ايام حج براي آن كه بتواند اعمال را انجام دهد، از قرص استفاده كرد، ليكن در ايام عادت يا خارج آن خون مي‎بيند و نمي‎داند كه اين جريان خون تا سه روز ادامه پيدا مي‎كند يا نه؟ يا حتي احتمال مي‎دهد كه تا سه روز ادامه پيدا نكند، در فرض داشتن صفات يا نداشتن صفات حيض، تكليف چيست؟

پاسخ: در فرض مذكور، اگر تا سه روز متوالي خون در باطن جريان نداشته باشد محكوم به حيض نيست ولو اينكه اوصاف حيض را داشته باشد پس اگر سه روز ادامه پيدا نكرد محكوم به استحاضه است و تا سه روز نگذشته بنابراحتياط بايد جمع كند بين تروك حائض و اعمال مستحاضه.

سؤال: اگر زن پس از اعمال حج، اثر عادت در خود ببيند، و شك كند كه پيش از انجام عمل حايض شده، يا بعد از تمام شدن اعمال، حج او صحيح است يا خير؟

پاسخ: اعتنا به اين شك نكند، و حج او محكوم به صحت است.

سؤال: با توجه به اينكه پزشكان خوردن قرص را جهت جلوگيري از عادت ماهانه تجويز نمي‎كنند آيا خوردن چنين قرص‎هايي جايز است؟

پاسخ: اگر ضرر متعدّبه داشته باشد جائز نيست.

سؤال: زني كه مي‎داند در ايام انجام اعمال حج عادت مي‎شود آيا مي‎تواند با خوردن قرص و مانند آن از عادت ماهانه خود جلوگيري كند؟

پاسخ: تأخير انداختن عادت لازم نيست. ولي جايز است و اشكال ندارد، مگر ضرر معتني به داشته باشد.

سؤال: جهت جلوگيري از عادت ماهانه، از قرص استفاده نمودم در حين انجام اعمال لك ديدم، با اينكه در ايام عادت هستم وظيفه من چيست؟

پاسخ: بايد اختبار كنيد اگر تا سه روز متوالي داخل آلوده به خون است حيض است و الاّ با انجام اعمال مستحاضه طواف و نماز شما صحيح است.

سؤال: در فرض سوالفوق اگر بعد از اعمال لك ببينم حكمش چيست؟

پاسخ: اگر حدّاقل سه روز ولو با آلوده بودن مجري ادامه داشته باشد. حيض است وگرنه استحاضه است و در هر حال اعمال گذشته شما صحيح است.

سؤال: بعضي از زنان به جهت خوردن قرص، نظم عادت ماهانه شان برهم مي‎خورد به طوري كه گاهي در مدت طولاني مرتب خون و لك مي‎بينند وظيفه اينگونه زنان در حج چيست؟

پاسخ: اگر شرائط حيض را نداشته باشد بايد طبق وظيفه مستحاضه عمل نموده و اعمال حج را انجام دهند.

سؤال: خانمي در زمان حج قرص مي‎خورده كه حيض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد اما از موقعي كه قرص خوردن را شروع كرده هميشه ترشحاتي زرد رنگ مي‎ديده كه احتمال مي‎داده خون باشد و چون در زمان حيض ايشان بوده شك مي‎كرده كه آيا استحاضه است يا نه و چون قدرت تشخيص نداشته، بنا را بر اين گذاشته كه مستحاضه نيست و مسائل مربوط به آن را رعايت نكرده و طواف و نماز طواف بجا آورده است با اين وضع اعمالش صحيح است يا خير؟

پاسخ: اگر احتمال مي‎داده كه خون نباشد و فعلاً هم احتمال مي‎دهد اعمالش صحيح است.

سؤال: بعضي از خانمها در سفر حج براي پيشگيري از عادت ماهانه، قرص مي‎خورند گاهي با خوردن قرص باز هم عادت مي‎شوند. اما بوسيله آمپول از ادامه آن جلوگيري مي‎كنند، آيا با جلوگيري به وسيله آمپول حكم طهارت از حيض بر آن مترتب مي‎شود و مي‎توانند اعمالي را كه متوقف طهارت از حيض است انجام دهند؟ و پس از جلوگيري از ادامه عادت به چه عنوان بايد غسل كنند؟

پاسخ: خون كمتر از سه روز هر چند بواسطه آمپول و دارو قطع شده باشد حكم استحاضه را دارد كه با عمل به احكام استحاضه اعمالش صحيح است و غسل را هم بايد به نيت غسل استحاضه انجام دهد.

سؤال: آيا پوشيدن دستكش براي زنان در حال احرام جايز است؟

پاسخ: بايد از پوشيدن قُفّازين كه دستكش مخصوصي است خودداري نمايند.

سؤال: زني غسل مس ميت به گردنش بوده، ولي به علت حيض غسل را انجام نداده و در نظر داشته وقتي كه پاك شد همراه با غسل حيض آن را هم انجام دهد ولي هنگام غسل حيض آن را فراموش كرد و بعد از انجام اعمال حج متذكّر گردد وظيفه او چيست؟

پاسخ: اگر بعد از غسل مس ميّت غسل جنابت نكرده باشد، مسئله محل اشكال است.

سؤال: آيا زن مستحاضه بدون بجا آوردن غسل‎هايي كه بر او لازم است مي‎تواند وارد مسجد الحرام شود؟

پاسخ: در استحاضه قليله كه غسل ندارد اشكال ندارد، ولي در متوسطه و كثيره بنابر احتياط نبايد بدون غسل داخل شود.

سؤال: آيا زن مستحاضه قليله يا كثيره مي‎تواند در مسجد النبي(صلي الله عليه وآله)بدون انجام غسل يا وضو توقف كند؟ ساير مساجد چطور؟

پاسخ: براي مستحاضه قليله مانعي ندارد ولي متوسطه و كثيره نمي‎توانند بدون غسل وارد مسجد النبي(ص) بشود.

سؤال: ـ باتوجه به‎اينكه امروزه‎زنان را به‎بقيع حرم‎امامان(عليهم السلام)راه نمي‎دهند آيا توقف آنان كنار ديوار بقيع براي زيارت در حال عادت ماهانه جايز است؟

پاسخ: جايز است.

سؤال: آيا زن حائض و نفساء مي‎توانند در ساير مساجد مدينه منوّره غير از مسجد النبي(صلي الله عليه وآله) عبور كنند؟

پاسخ: مانع ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -