سؤال: ذبيحه را بايد در موقع ذبح، رو به قبله كرد، حال به طرف راست و يا چپ بخوابانند و يا ايستاده ذبح كنند تفاوت ميكند؟
پاسخ: ظاهراً تفاوت نميكند.
سؤال: حيواني را كه براي هدي ذبح ميكنند، اگر قطع اوداج اربعه بكنند، و آن را رها نمايند، و حيوان به خودي خود پشت به قبله شود، و يا بعد از قطع اوداج اربعه، قبل از جان دادن، حيوان را روي بقيه اجساد حيوانات ذبح شده پرت نمايند، و حيوان در اثر اين كار از قبله منحرف شود، و در آن حال جان دهد، حكمش چيست؟
پاسخ: رو به قبله بودن در حال قطع اوداج اربعه كافي است.
سؤال: بعد از فري اوداج اربعه، اگر گردن قرباني و يا رگ نخاع را در حالي كه هنوز زنده است قطع نمود چه صورت دارد؟
پاسخ: كار حرامي است، لكن ذبيحه حلال است، و كفايت از قرباني ميكند.
پاسخ: رعايت اين امر بنابراحتياط است و در صورت امكان، مراعات آن احتياط لازم است و با فراهم نبودن امكانات رعايت آن لازم نيست.
سؤال: كسي كه از فقيري وكالت گرفته كه ثلث قرباني خود يا ديگران را براي او قبول كند، آيا قيمت ثلث گوسفند زنده را بايد به فقير بدهد، يا قيمت ثلث گوسفند ذبح شده را؟ چنانچه قيمت ذبح شده مراد باشد در مسلخ به هيچ قيمتي نميخرند، پس اين وكالت براي موكّل چه سودي دارد؟
پاسخ: قيمت ثلث ذبح شده را بپردازد، و در صورتي كه هيچ گونه قيمتي ندارد ضامن قيمت آن نيست، و در صحت وكالت، رجوع سود مادي به موكل معتبر نيست، و همين قدر كه وكالت به واسطه بعض دواعي عقلايي باشد صحيح است.
سؤال: شخص حاج كه قرباني ميكند، آيا بايد گوشت قرباني را بين مستحقين تقسيم كند، و در صورتي كه براي قرباني، نايب بگيرد، و مطئمن نباشد از اين جهت كه نميداند اولاً نايب گوسفند نر قرباني كرده يا ماده، ثانياً گوشت را بين مستحقين تقسيم كرده يا نه؟ آيا بر شخص حاج واجب است پس از رسيدن به وطن خود گوسفند بخرد، و قرباني كرده بين مستحقين تقسيم كند، يا عمل نايب مجزي است؟
پاسخ: قول نايب اگر خودش گفت به وظيفه عمل كردهام كافي است، و لازم نيست گوسفند قرباني نر باشد.
سؤال: كسي كه رفته است به مكه معظمه و تمام اعمال حج را بجا آورده ولي بنا بر فرمايش و نظريه حضرتعالي قرباني را بايد سه تقسيم شود يكي براي هديه و سهم دوم براي خودش و سهم سوم مال فقرا يا محل سكونت دستگردان كند حالا اين شخص از مكه برگشته و قرباني ذبح كرده و سهم فقرا را دستگردان نكرده آيا چيزي بر عهده اين شخص هست يا خير بيان فرمائيد.
پاسخ: در مورد سوال، حج شخص مذكور صحيح است و اگر در محل ذبح قرباني اعطاء سهم فقير به فقير ممكن بوده ولي مسامحه نموده و يا در اثر جهل به مسئله سهم فقراء را نداده بنابراحتياط قيمت سهم فقراء را در محل خودش به فقير بپردازد.
سؤال: آيا ميتوان قيمت گوشت گوسفند قرباني را به هر صورت در راه مشروعي مصرف نمود يا لازم است فقط به فقير داده شود؟
پاسخ: صرف قيمت آن در مصارف ديگر،كافي نيست وبايد به فقير داده شود.