انهار
انهار
مطالب خواندنی

وظيفه كسي كه قرائتش صحيح نيست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخص حاج كه قرائت وي درست نيست نماز طواف نساء را خودش خوانده، وشخصي را كه نمي‎داند قرائتش درست‎است يا نه نايب گرفته، دراين صورت مجزي است، يا بايد در ولايت خود نايب بگيرد و دوباره بخواند؟

پاسخ: اگر در وقت عمل، متمكّن از صحيح كردن قرائت نبوده، به‎همان نحوي كه متمكّن بوده كفايت بعيد نيست، ولي فعلاً كه متمكّن از صحيح كردن است بعد از تصحيح احتياطاً نمازهاي طواف را در ولايت خود بخواند، و اگر فعلاً هم‎نمي‎تواند صحيح نمايد، در ولايت خود نايب بگيرد كه به نيابت او بخواند.

سؤال: شخصي محرم به احرام عمره تمتّع وارد مكّه شده است، و هفت روز مثلاً در مكّه توقف دارد، و نماز او غلطهاي زيادي دارد، آيا واجب است كه تا آخر وقت در احرام بماند، و نمازش را اصلاح كند، و بعد شروع به طواف كند، يا وظيفه ديگري دارد؟

پاسخ: لازم نيست تا آن وقت صبر كند، و اگر بعد از طواف تا قبل از فوات موالات عرفيه، بين طواف و نماز، نتواند غلطهاي خود را درست كند، به هر نحو مي‎تواند ولو با تلقين نماز بخواند، و بنابر احوط و اولي نايب هم بگيرد.

سؤال: كسي كه نمازش را غلط مي‎خواند، و وقت تصحيح آن را ندارد، مي‎فرماييد نماز طواف را به همان كيفيت كه مي‎تواند خودش بخواند، آيا چنين كسي مي‎تواند عمره مفرده مستحبي بجا بياورد؟

پاسخ: اشكال ندارد، لكن بنابراحواط و اولي براي نماز طواف نايب بگيرد.

سؤال: آيا كساني كه قادر به خواندن نماز به طور صحيح نيستند مي‎توانند تبرعاً حج استحبابي، و يا عمره مفرده استحبابي، و يا طواف استحبابي از جانب ديگري بجا آورند؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: كسي كه مطمئن باشد قرائتش يا ذكري كه در نماز مي‎گويد درست است، و نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند، بعد معلوم شود كه اشتباه بوده است، بايد چه كند؟

پاسخ: اگر احتمال غلط بودن آن را نمي‎داده، نمازش صحيح است.

سؤال: كسي كه قرائت او صحيح نيست چنانچه در تصحيح نكردن قرائت مقصر باشد، تكليفش نسبت به نماز طواف چيست؟

پاسخ: در فرض سوال، در صورتي كه وقت ندارد و عاجز از تصحيح است بايد نماز را به همان نحوي كه مي‎داند حتماً بخواند و احوط و اولي اين است كه در صورت امكان به جماعت هم بخواند و نايب هم بگيرد.

سؤال: اگر شخصي در مقام ابراهيم در حج، حمد و سوره‎اش را غلط بخواند آيا زنش براي او حرام مي‎شود؟

پاسخ: اگر سهواً غلط بخواند و بعد از نماز متوجه نشود نماز صحيح است و اگر توجه دارد لكن حمد و سوره‎اش غلط دارد پس اگر قدرت بر تصحيح داشته باشد واجب است قبل از نماز آن را تصحيح كند و اگر قدرت ندارد و كسي هم كه در حال نماز كلمه كلمه به او به طور صحيح تلقين كند نباشد همان نماز با غلط را بخواند و بعد از نماز هم بنابراحوط و اولي شخص صحيح القرائه را نائب قرار دهد كه از طرف او بخواند و زن بر او حرام نمي‎شود لكن چنين كسي خودش نمي‎تواند در انجام اعمال حج براي ديگري نايب شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -