سؤال: شخص حاج كه قرائت وي درست نيست نماز طواف نساء را خودش خوانده، وشخصي را كه نميداند قرائتش درستاست يا نه نايب گرفته، دراين صورت مجزي است، يا بايد در ولايت خود نايب بگيرد و دوباره بخواند؟
پاسخ: اگر در وقت عمل، متمكّن از صحيح كردن قرائت نبوده، بههمان نحوي كه متمكّن بوده كفايت بعيد نيست، ولي فعلاً كه متمكّن از صحيح كردن است بعد از تصحيح احتياطاً نمازهاي طواف را در ولايت خود بخواند، و اگر فعلاً همنميتواند صحيح نمايد، در ولايت خود نايب بگيرد كه به نيابت او بخواند.
سؤال: شخصي محرم به احرام عمره تمتّع وارد مكّه شده است، و هفت روز مثلاً در مكّه توقف دارد، و نماز او غلطهاي زيادي دارد، آيا واجب است كه تا آخر وقت در احرام بماند، و نمازش را اصلاح كند، و بعد شروع به طواف كند، يا وظيفه ديگري دارد؟
پاسخ: لازم نيست تا آن وقت صبر كند، و اگر بعد از طواف تا قبل از فوات موالات عرفيه، بين طواف و نماز، نتواند غلطهاي خود را درست كند، به هر نحو ميتواند ولو با تلقين نماز بخواند، و بنابر احوط و اولي نايب هم بگيرد.
سؤال: كسي كه نمازش را غلط ميخواند، و وقت تصحيح آن را ندارد، ميفرماييد نماز طواف را به همان كيفيت كه ميتواند خودش بخواند، آيا چنين كسي ميتواند عمره مفرده مستحبي بجا بياورد؟
پاسخ: اشكال ندارد، لكن بنابراحواط و اولي براي نماز طواف نايب بگيرد.
سؤال: آيا كساني كه قادر به خواندن نماز به طور صحيح نيستند ميتوانند تبرعاً حج استحبابي، و يا عمره مفرده استحبابي، و يا طواف استحبابي از جانب ديگري بجا آورند؟
پاسخ: اشكال ندارد.
سؤال: كسي كه مطمئن باشد قرائتش يا ذكري كه در نماز ميگويد درست است، و نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند، بعد معلوم شود كه اشتباه بوده است، بايد چه كند؟
پاسخ: اگر احتمال غلط بودن آن را نميداده، نمازش صحيح است.
سؤال: كسي كه قرائت او صحيح نيست چنانچه در تصحيح نكردن قرائت مقصر باشد، تكليفش نسبت به نماز طواف چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، در صورتي كه وقت ندارد و عاجز از تصحيح است بايد نماز را به همان نحوي كه ميداند حتماً بخواند و احوط و اولي اين است كه در صورت امكان به جماعت هم بخواند و نايب هم بگيرد.
سؤال: اگر شخصي در مقام ابراهيم در حج، حمد و سورهاش را غلط بخواند آيا زنش براي او حرام ميشود؟
پاسخ: اگر سهواً غلط بخواند و بعد از نماز متوجه نشود نماز صحيح است و اگر توجه دارد لكن حمد و سورهاش غلط دارد پس اگر قدرت بر تصحيح داشته باشد واجب است قبل از نماز آن را تصحيح كند و اگر قدرت ندارد و كسي هم كه در حال نماز كلمه كلمه به او به طور صحيح تلقين كند نباشد همان نماز با غلط را بخواند و بعد از نماز هم بنابراحوط و اولي شخص صحيح القرائه را نائب قرار دهد كه از طرف او بخواند و زن بر او حرام نميشود لكن چنين كسي خودش نميتواند در انجام اعمال حج براي ديگري نايب شود.