انهار
انهار
مطالب خواندنی

مكان نماز طواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: در مقام ابراهيم(عليه السلام) به واسطه ازدحام و كثرت جمعيت ممكن نمي‎شود كه در موقع نماز طواف مرد يا زن طوري بايستند كه محاذي هم نباشند، و يا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد در اين صورت نماز آنها صحيح است يا خير؟

پاسخ: بلي صحيح است، ولكن محاذي بودن مرد با زن و هم چنين جلوتر ايستادن زن در حال نماز اگر فاصله بين آنها كمتر از ده ذراع باشد نزد حقير مكروه است.

سؤال: در صورت عدم امكان نماز در نزديك مقام، آيا تا آخر مسجدالحرام فعلي بايد ركعتين طواف را خلف مقام خواند، و يا در جاي ديگر از مسجد الحرام هم مي‎توان خواند؟

پاسخ: بايد تا آخر مسجدالحرام، نمازطواف، خلف مقام يا جانبين آن خوانده شود.

سؤال: چند روزي اطراف كعبه به قدري شلوغ است كه صف طواف تا پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) مي‎آيد، و نماز خواندن پشت مقام و نزديك آن ممكن نيست، مگر اينكه چند نفري اطراف انسان بايستند تا انسان نماز طوافش را بخواند، بفرماييد آيا حتماً نماز بايد خلف مقام و نزديك آن باشد ولو به اين صورت، يا دورتر تا هر جا كه مي‎تواند به تنهايي نماز بخواند، كافي است؟

پاسخ: اگر امكان دارد و محذوري در بين نيست، بايد خلف و نزد مقام نماز بخواند.

سؤال: اگر پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) دو طبقه شود، آيا نماز در طبقه بالا يا زير زمين صحيح است ؟

پاسخ: در صورتي كه احراز نشود، خلف مقام نماز خوانده، صحيح نيست.

545 س ـ اگر كسي نماز را در خلف مقام ابراهيم نخواند، و با اعتقاد به صحت آن بقيه اعمال را انجام دهد، وظيفه او چيست؟

پاسخ: فقط نماز را بايد اعاده كند.

سؤال: زني نماز طواف خود را در حجر اسماعيل خوانده است، و چون به منزل آمده، ملتفت شده كه حائض شده است، و تا وقوف به عرفات پاك نمي‎شود، وظيفه او نسبت به نماز چيست، و آيا عمل او صحيح است يا خير؟

پاسخ: عمره او صحيح است، و بايد براي حج تمتّع محرم شود، و وقتي خواست طواف و نماز حج را انجام دهد قبل يا بعد از آن نماز طواف عمره تمتّع را بجا آورد.

سؤال: در مسجدالحرام معمولاً افرادي زيادي در پشت مقام همزمان مشغول نماز طواف هستند، و در آن محدوده مانع طواف مي‎باشند، اولاً نماز آنها صحيح است يا خير، و ثانياً با توجه به آنچه فرموده‎ايد كه در صورت ازدحام و كثرت مطوفين طواف از پشت مقام اشكال ندارد، به شرط اينكه طواف كنندگان متصل باشند، آيا نماز خواندن در محدوده مذكوره مانع اتصال هست يا نه؟

پاسخ: نماز در آنجا اشكال ندارد، و در صورتي كه از بقيه جوانب اتصال محفوظ باشد، مضر به اتصال نيست.

سؤال: گاهي اوقات اگر بخواهد نماز طواف را نزد مقام يا پشت آن بجا آورد، طواف كنندگان به او تنه مي‎زنند و از حال نماز خارج مي‎شود، آيا مي‎تواند در فاصله دورتري نماز را بجا آورد.

پاسخ: در مواقع مذكوره اگر طرفين مقام هم همين محذور را دارد مي‎تواند در فاصله دورتري با رعايت الاقرب فالاقرب بخواند.

سؤال: در پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) به واسطه ازدحام ممكن نمي‎شود كه در موقع نماز طواف مرد يا زن طوري بايستند كه محاذي هم نباشند و يا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد در اين صورت نماز آنها صحيح است يا خير؟

پاسخ: بلي صحيح است.

سؤال: گاهي در پشت مقام ابراهيم(عليه السلام) جمعيت زياد است و چون زن و مرد كنار هم قرار مي‎گيرند احياناً مورد فشار ازدحام واقع مي‎شوند، بدون اينكه ريبه و فسادي در بين باشد، آيا به نماز طواف ضرر نمي‎رساند؟

پاسخ: اگر نماز را با استقرار بخواند صحيح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -