انهار
انهار
مطالب خواندنی

نذر احرام پيش از ميقات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: زن بدون اذن شوهرش نذر مي‎كند و با نذر محرم مي‎شود، آيا احرامش درست است؟ و چنانچه با همان احرام اعمالش را بجا آورده باشد چگونه است؟

پاسخ: اگر قبل از ميقات محرم شده، احرام او صحيح نيست، اگر چه در صورتي كه بعد از تمام شدن حج فهميد عملش صحيح است، ولي اگر بعد از عمره متوجه شد، در صورتي صحيح است كه قابل جبران نباشد. و در صورتي كه مي‎تواند بايد به ميقات برود و از آنجا محرم شود، و اگر نمي‎تواند به ميقات برود هر مقدار كه امكان دارد به طرف ميقات برود، و الاّ از خارج حرم محرم شود.

سؤال: زن‎نذر مي‎كند چند روز زودتر قبل از حركت از مدينه احرام ببندد تا محذوري برايش پيش نيايد آيا در اين فرض اجازه از زوج لازم‎است يا نه. و چنانچه شوهر همراه زن باشد و يا همراه او نباشد در حكم فرقي وجود دارد يا‎نه؟

پاسخ: بنابر اقوي نذر زن بايد به اذن زوج باشد و بدون اذن زوج صحيح نيست و فرقي بين صور مذكوره در سوالنيست.

سؤال: زنهاي حايض براي محرم شدن از دخول به مسجد شجره عذر شرعي دارند بعضي از مراجع عظام كثرالله امثالهم مي‎فرمايند چنين زنهائي مي‎توانند قبل از ميقات در مدينه با نذر محرم شوند (البته نظريه حضرتعالي را نمي‎دانم) حقير اين نذر را نفهميدم چگونه نذر كند مگر احرام قبل از ميقات رجحان دارد كه با نذر صحيح شود.

پاسخ: در مورد سوال، (نذر براي محرم شدن قبل از ميقات) بالخصوص روايت داريم و محل خلاف نيست.

سؤال: اگر كسي نذر احرام پيش از ميقات كرده باشد، و پيش از ميقات محرم شود، و بعد از ورود به جدّه وسائل حركت او به مدينه فراهم شود، آيا مي‎تواند محل شود، وبه مدينه برود، و بعد از آن از ميقات محرم شده، و وارد مكّه شود؟

پاسخ: انصراف از نيّت احرام، سبب بيرون آمدن از احرام نمي‎شود، و با آنكه احرام بسته، تجديد احرام به نحو جزم مشروع نمي‎باشد، بلي اگر بخواهد رجاءاً در مسجد شجره تجديد نيّت كند مانعي ندارد.

سؤال: آيا جايز است از جاهاي دور مثل تهران با نذر محرم شود؟

پاسخ: بلي جايز است، ولي اگر روز زير سقف سفر مي‎كند بايد كفّاره بدهد.

سؤال: زني هستم كه نيابتاً به حج مشرف شده‎ام آيا نذر احرام قبل از ميقات براي من جايز است؟

پاسخ: اگر شوهر نداريد يا اينكه مي‎خواهيد با اجازه شوهر نذر كنيد اشكال ندارد.

سؤال: آيا زن بدون اذن شوهر مي‎تواند با نذر جهت حج واجب يا مستحبي محرم شود؟

پاسخ: بدون اذن شوهر نمي‎تواند نذر كند مگر در حجة الاسلام در صورتي كه عبور از ميقات براي آنها متعذّر باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -