سؤال: زن بدون اذن شوهرش نذر ميكند و با نذر محرم ميشود، آيا احرامش درست است؟ و چنانچه با همان احرام اعمالش را بجا آورده باشد چگونه است؟
پاسخ: اگر قبل از ميقات محرم شده، احرام او صحيح نيست، اگر چه در صورتي كه بعد از تمام شدن حج فهميد عملش صحيح است، ولي اگر بعد از عمره متوجه شد، در صورتي صحيح است كه قابل جبران نباشد. و در صورتي كه ميتواند بايد به ميقات برود و از آنجا محرم شود، و اگر نميتواند به ميقات برود هر مقدار كه امكان دارد به طرف ميقات برود، و الاّ از خارج حرم محرم شود.
سؤال: زننذر ميكند چند روز زودتر قبل از حركت از مدينه احرام ببندد تا محذوري برايش پيش نيايد آيا در اين فرض اجازه از زوج لازماست يا نه. و چنانچه شوهر همراه زن باشد و يا همراه او نباشد در حكم فرقي وجود دارد يانه؟
پاسخ: بنابر اقوي نذر زن بايد به اذن زوج باشد و بدون اذن زوج صحيح نيست و فرقي بين صور مذكوره در سوالنيست.
سؤال: زنهاي حايض براي محرم شدن از دخول به مسجد شجره عذر شرعي دارند بعضي از مراجع عظام كثرالله امثالهم ميفرمايند چنين زنهائي ميتوانند قبل از ميقات در مدينه با نذر محرم شوند (البته نظريه حضرتعالي را نميدانم) حقير اين نذر را نفهميدم چگونه نذر كند مگر احرام قبل از ميقات رجحان دارد كه با نذر صحيح شود.
پاسخ: در مورد سوال، (نذر براي محرم شدن قبل از ميقات) بالخصوص روايت داريم و محل خلاف نيست.
سؤال: اگر كسي نذر احرام پيش از ميقات كرده باشد، و پيش از ميقات محرم شود، و بعد از ورود به جدّه وسائل حركت او به مدينه فراهم شود، آيا ميتواند محل شود، وبه مدينه برود، و بعد از آن از ميقات محرم شده، و وارد مكّه شود؟
پاسخ: انصراف از نيّت احرام، سبب بيرون آمدن از احرام نميشود، و با آنكه احرام بسته، تجديد احرام به نحو جزم مشروع نميباشد، بلي اگر بخواهد رجاءاً در مسجد شجره تجديد نيّت كند مانعي ندارد.
سؤال: آيا جايز است از جاهاي دور مثل تهران با نذر محرم شود؟
پاسخ: بلي جايز است، ولي اگر روز زير سقف سفر ميكند بايد كفّاره بدهد.
سؤال: زني هستم كه نيابتاً به حج مشرف شدهام آيا نذر احرام قبل از ميقات براي من جايز است؟
پاسخ: اگر شوهر نداريد يا اينكه ميخواهيد با اجازه شوهر نذر كنيد اشكال ندارد.
سؤال: آيا زن بدون اذن شوهر ميتواند با نذر جهت حج واجب يا مستحبي محرم شود؟
پاسخ: بدون اذن شوهر نميتواند نذر كند مگر در حجة الاسلام در صورتي كه عبور از ميقات براي آنها متعذّر باشد.