سؤال: آيا كسي كه از ميقات اهل مدينه ميگذرد، حتماً بايد داخل مسجد شجره محرم شود يا بيرون مسجد در ذوالحليفة كافي است؟
پاسخ: بهتر واحوط اين است كه در داخل مسجد محرم شود و در بيرون مسجد هم كافي است.
سؤال: با توجه به توسعه جديد مسجد شجره، آيا احرام در قسمتهاي جديد التأسيس كفايت ميكند، با توجه به اينكه محدوده مسجد قديم مشخص نميباشد يا تشخيص آن بسيار مشكل است؟
پاسخ: آنچه با توسعه جزء مسجد شده با قسمت اصلي در اين جهت فرقي ندارد.
وظيفه حائض نسبت به احرام در مسجد شجره
سؤال: هر گاه حائض يا جُنُب عصياناً وارد مسجد شجره شود، و مانند ديگران توقف نمايد، و محرم شود، آيا احرام او صحيح است يا نه؟
پاسخ: چنانچه قصد قربت از او متمشي شود، احرام صحيح است.
سؤال: وظيفه زنان حائض و كساني كه از وارد شدن به مسجد شجره معذورند، نسبت به احرام چيست؟
پاسخ: اگر طوري باشد كه بتوانند از يك در وارد و از در ديگر خارج شوند و مكث نكنند ميتوانند درحال عبور محرم شوند و اگر نميتوانند، در بيرون مسجد پشت ديوار آن محرم شوند.
سؤال: بانواني كه در بعض از شرايط جمع بين تروك حائض و اعمال مستحاضه مينمايند در زمان حج در صورت عدم تمكن از صبر كردن تا معلوم شدن حالشان اعمال عمره تمتّع يا حج را چگونه انجام دهند؟
پاسخ: در فرض سوال، وظيفه مردّد است بين اتمام عمره تمتّع به ورود در مسجد الحرام و انجام طواف و نماز طواف و سعي و تقصير و سپس احرام براي حج تمتّع و يا بقاء بر همان احرام كه به عنوان عمره انجام داده و قصد حج إفراد و رفتن به عرفات و انجام ساير مناسك تا طواف نساء و نماز آن و سپس انجام عمره مفرده تا طواف نساء و نماز آن و چون اكتفا به يكي از اين دو صورت اكتفا بامتثال احتمالي است و هر چند در صورت اولي مخالفت احتمالي نيز هست، مع ذلك به نظر ميرسد چون عمل به احتياط و يقين به امتثال واجب با ارتكاب مخالفت احتمالي به لحاظ ورود در مسجد الحرام ممكن است و تعيّن صورت ثانيه تحرزاً عن الوقوع في مخالفة الحرام الاحتمالي معلوم نيست و تحصيل قطع به امتثال واجب به ارتكاب حرام احتمالي مقدم بر اكتفا به امتثال احتمالي است به اين ملاحظه وظيفه اين است كه عمره را با دخول در مسجد الحرام و طواف و نماز به قصد احتياط تمام كند و به قصد حج تمتّع احتياطاً محرم شود و اعمال حج را به قصد ما في الذمّه اعم از حج تمتّع يا إفراد تمام كند و قرباني بنمايد و سپس احتياطاً عمره مفرده به قصد ما في الذمّه به جا آورد.
سؤال: اگر زن حائض نتواند تا وقت پاك شدن صبر كند و حتماً بايد از مدينه به مكه برود آيا ميتواند داخل مسجد شجره شود؟
پاسخ: اگر طوري باشد كه بتوانند از يك در وارد و از در ديگر خارج شوند و مكث نكنند ميتوانند در حال عبور محرم شوند و اگر نميتوانند، در بيرون مسجد پشت ديوار آن محرم شوند.
سؤال: زن حائضي در مسجدشجره درحال عبور احرامبست آيا هنگامي كه به محاذات جحفه ميرسد تجديد احرام لازم است؟
پاسخ: لازم نيست.
سؤال: زن حائضي بهخيال اينكه ميتواند در حال عبور در مسجداحرام ببندد وارد مسجد شد و بلافاصله احرام بست و تلبيه را نيز گفت و چند قدمي نيز به طرف دري كه ميخواست خارج شود رفت ولي چون ديد نميشود عبور كرد برگشت واز همان دري كه وارد شده بود خارج شد احرامش چگونه است؟
پاسخ: احرامش صحيح است.
سؤال: زني به اعتقاد اينكه حائض نميتواند وارد مسجد شود بدون احرام از ميقات عبور كرد وقتي به مكه رسيد متوجه اشتباهش گرديد وظيفهاش چيست؟
پاسخ: اگر برگشتن به ميقات ممكن است، برگردد و از ميقات محرم شود و اگر برگشتن به ميقات ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه هر مقدار ممكن است به سوي ميقات برگردد، و از آنجا محرم شود و اگر برگشتن به هيچ وجه ممكن نيست از همان مكان احرام خود را ببندد.
سؤال: بانواني كه عادت هستند جهت احرام داخل شدن آنان به مسجد شجره اشكال دارد آيا قبل از ميقات ميتوانند با نذر محرم شوند؟
پاسخ: اشكال ندارد بلي اگر شوهر دارند بايد با اجازه شوهر نذر كنند.
سؤال: زن حائضي كه از مدينه عازم مكه بود گمان ميكرد كه در حال عبور در مسجد شجره ميتواند محرم شود و وظيفهاش را انجام دهد ولي وقتي به محوطه حياط رسيد ديد به جهت ازدحام نميتواند با عبور محرم شود لذا از شوهرش كه حاضر بود اجازه نذر گرفت و چند قدمي از مسجد فاصله گرفت و با نذر محرم شد آيا كفايت ميكند يا خير؟
پاسخ: بلي كفايت ميكند. به نظر اينجانب احرام از پشت ديوار مسجد صحيح و كافي است.
وظيفه مستحاضه نسبت به احرام در مسجد شجره
سؤال: آيا زن مستحاضه (قليله متوسطه كثيره) جهت احرام ميتواند داخل مسجد شجره شود؟
پاسخ: در استحاضه قليله اشكال ندارد و در متوسطه و كثيره هم بعد از غسل اشكال ندارد.