انهار
انهار
مطالب خواندنی

ورود به مکه با احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال :در مناسك فرموده ايد كسى كه اعمال عمره مفرده خود را در مكه مكرمه به پايان رساند و از آن خارج شد، جايز است كه بدون احرام بدان بازگردد، در صورتى كه بازگشتش پيش از پايان ماهى باشد كه در آن عمره اش را به جاى آورده است. سؤال اين است كه اين حكم در موردى كه عمره به جاى آورده شده براى خود شخص نبوده و نيابت از ديگرى باشد، باز جارى است؟

پاسخ: در آن اشكالى به نظر مى رسد. احتياط آن است كه در فرض سؤال جز با احرام مجدد به مكه باز نگردد، اگرچه اين بازگشت در همان ماهى باشد كه عمره نيابتى را در آن به جاى آورده است

سؤال :اگر كسى به عمد يا بر اثر عذرى بدون احرام وارد مكه شد، آيا ماندنش در آن حرام است و بر او واجب است كه فوراً شهر را ترك كند، يا نه؟

پاسخ: ظاهر آن است كه نفس ورود بدون احرام حرام است، نه ماندن در آن حال و ادامه آن.

سؤال :اگر كسى بر اثر فراموشى، نادانى و يا عذرى مانند انها، از ميقات مُحرم نشد و بدون احرام داخل مكه گشت، آيا بر او لازم است كه براى مُحرم شدن به ميقات بازگردد، اگرچه اين كار به سبب هزينه بالاى انتقال كه بر او سنگين است، برايش دشوار و حرجى باشد؟

پاسخ: در چنين صورتى لازم نيست، ليكن اگر برايش ممكن باشد و حرجى نباشد، به خارج از حرم برود و از آن جا مُحرم شود.

سؤال :آن كه مقيم مكه است، هرگاه در هر روز يا هر هفته از مكه بيرون رود، آيا بر او واجب است كه هنگام بازگشتش مجدداً مُحرم شود؟

پاسخ: اگر هر روز يا سه چهار بار در هفته از مكه بيرون رود، بر او واجب نيست كه هنگام ورود مجدداً مُحرم شود.

سؤال :در رساله مناسك فرموده ايد كسى كه بعد از فراغت از اعمال عمره تمتع بى احرام از مكه خارج شود، اگر بازگشتش پس از ماهى باشد كه در آن عمره به جاى آورده است، براى برگشتن به مكه بر او واجب است كه براى عمره مُحرم شود. حال آيا مقصود از عمره، عمره تمتع است يا عمره مفرده؟ و اگر مقصودْ عمره تمتع است، آيا آن عمره اولى مفرده به شمار مى رود و واجب است كه طواف النساء و دو ركعت نمازش را به آن بپيوندد؟

پاسخ: عمره اوّلى لغو شده است و طواف النساء برايش واجب نيست. پس اگر بخواهد عمره دوم را به حج بپيوندد، بر او لازم است كه به قصد عمره تمتع از يكى از ميقاتها محرم شود وعمره تمتع را انجام دهد واگر نتواند به انجا برود از ادنى الحل جهت عمره مفرده احرام ببندد وپس از انجام دادن اعمال آن تا روز ترويه در مكه بماند وقصد حج كند كه عمره مفرده او منقلب به تمتع مى شود ولى اگر بخواهد ميانش و ميان حج به وسيله عمره ديگرى فاصله اندازد; مانند آن كه عمره اولى او در ماه شوال بوده باشد و آن گاه از مكه خارج شود و در ماه ذى قعده بخواهد وارد آن شود و از آن جا مجدداً بيرون رود و در ماه ذى حجه بدان بازگردد، در اين صورت هنگامى كه خواست در ماه ذى قعده وارد مكه شود، بر او لازم است كه براى عمره مفرده مُحرم شود. زيرا او ميان اين عمره و حج با عمره ديگرى كه آن را در ماه ذى حجه به جاى خواهد آورد، فاصله انداخته است

سؤال :كسى با احرام عمره مفرده وارد مكه مكرمه مى شود و اعمالش را به جا مى آورد. سپس براى مثلاً انجام پاره اى كارهاى مربوط به خدمت حجاج به سوى عرفات خارج مى شود و آن گاه مى خواهد به مكه بازگردد، حال آيا بايد براى عمره مفرده ديگرى محرم شود، يا نه؟ و اگر مُحرم شدن بر او واجب است، از كجا بايد مُحرم شود؟

پاسخ: اگر پيش از پايان ماهى كه در آن عمره اش را به جاى آورده است بخواهد به مكه بازگردد، مى تواند بدون احرام وارد شود. اما پس از پايان آن ماه، ورودش به مكه بدون احرام جايز نيست و در صورتى كه از ميقات ها نگذشته باشد و بخواهد به مكه وارد شود، مُحرم شدنش از ادنى الحل براى عمره مفرده جايز است وگرنه بر او واجب است كه از يكى از ميقات ها مُحرم گردد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -