نسبت دروغ عمدى و كشف صدق آن
سؤال: اگر كسى سخن دروغى را عمدا از معصوم ـ عليه السّلام ـ نقل كرد؛ ولى بعدا معلوم شد كه سخنش راست بوده، آيا روزه اش باطل است.
پاسخ: روزه اش باطل است؛ ولى كفاره ندارد.
دروغ گفتن در مورد بزرگان
سؤال: آيا دروغ گفتن عمدى در مورد اولياءاللّه و علما روزه راباطل مى كند؟
پاسخ: خير.
نقل از كتب غير معتبر
سؤال: شخصى سخنانى را در مورد معصومين ـ عليهم السّلام ـ از كتابى كه مى داند بعضى از مطالب آن غلط و دروغ است نقل مى كند؛ ولى نمى داند كدام يك از مطالب اين كتاب دروغ است، آيا روزه اش باطل است؟
پاسخ: خير.
سؤال: اگر شخصى مطلبى را به نقل از كتاب يا شخصى در حال روزه بيان كند و بعدا معلوم شود كه اين مطلب دروغ بوده، روزه اش باطل است؟
پاسخ: خير.
نسبت احاديث ائمه به يكديگر و به پيامبر ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ
سؤال: آيا روزه دار مى تواند عمدا يا سهوا روايتى را كه منسوب به يكى از اهل بيت است از قول امام ديگر يا از قول پيامبر گرامى اسلام ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ نقل كند؟
پاسخ: مانعى ندارد.
خواندن روضه از منابع غير معتبر
سؤال: خواندن روضه از منابع غير معتبر و يا بر اساس آن چه نزد عموم مشهور است، موجب بطلان روزه مى شود؟ در صورت كشف خلاف چه طور؟
پاسخ: اگر به حسب نقل بخواند يا معلوم باشد كه به نقل خوانده، روزه باطل نمى شود.
گفتن سخن دروغ با اعتقاد به صدق آن سخن
سؤال: اگر روزه دار سخنى را كه عقيده به صحّت آن دارد، بيان كند و بعد بفهمد كه كذب بوده، حكم آن چيست؟
پاسخ: روزه او صحيح است.
بيان سخن مشكوك در روزه
سؤال: اگر روزه دار سخنى را كه اطمينان قاطع به صحّت آن ندارد و به هر حال احتمال دارد كذب باشد بيان كند، حكم آن چيست؟
پاسخ: روزه او صحيح است.
غلط خواندن قرآن در حال روزه
سؤال: شخصى كه مى داند قرآن را غلط مى خواند، آيا جايز است در حال روزه قرآن بخواند؟ اگر بخواند موجب بطلان روزه مى شود؟
پاسخ: اشكال ندارد.