انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوردن و آشامیدن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:خوردن ابجو چه حکمی دارد؟ آیا حلال است یا حرام؟ اگر بخاطر بیماری سنگ کلیه باشد چه حکمی دارد؟

پاسخ: آبجو از مسکرات است ولی اگر آبجو همان آبجو طبی باشد(ماءالشعیر) که در فروشگاهها نیز عرضه می شود اشکال ندارد و حلال است.

*****

 

پاسخ: خوردن آن حرام است ولی اگر موجب مستی نشود نماز اشکال ندارد هر چند هنگام نماز دهان و هر جا که با رطوبت آن نجس شده باید  آب کشیده شود.

سؤال: در خارج از ایران برخی از غذاها همراه با محتویات الکلی در بازار یافت می شوند مثلاً شکلات های وجود داشته که در هسته (مغز) آنها مقدار کمی مشروبات الکلی است بطوریکه بعد از اینکه شکلات ها مصرف گردید مایعات مربوط به این دسته از مشروبات در دهان احساس می گردد سوالی که داشتم این بود که آیا مصرف این دسته از شکلات ها از نظر اسلام دارای ایراد شرعی است ؟ برای فرد نمازگزار مشکلی ایجاد می نماید ( حتی بمقدار یک قطره آب)؟ مرجع: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)
*****
سؤال: حکم خوردن پاستیل چیست؟ آیا میتوان پاستیل رو در کشور های خارجی خورد؟ اگر جواب خیر است ممنون میشم در مورد توضیحی بدید. سوال دوم اینکه در قرآن در مورد خوک خوردن گوشت خوک اومده که حرام است. آیا میتوان از قسمت های دیگرش استفاده کرد؟چون در اینجا ماست هایی هست که مخلوطی از چربی خوک رو هم داراست.  اگر خیر ممنون میشم توضیح قانع کننده ای هم در این مورد بدید. و سوال بعدیم که به اسن سوال متصل است اینه که آیا سوال من در مورد گوشت های دیگر حیوانات از جمله گاو و گوسفند و بره یکسان است؟ یعنی خورد چربی حیوانات بالکل حرام است؟ مرجع: آیت الله صانعی
پاسخ: با تأملی که در موضوع پاستیل شده است ظاهراً غالبا و بیشتر از موادی تهیه شده است که خوردن آن حرام است مانند استخوان خوک و ...؛ البته گفته شده است از استخوان گاو هم تهیه می شود ولی احراز و اثبات آن مشکل است خصوصا اینکه در خارج باشد یا از خارج وارد کشور شود. حکم کلی شرعی برای خوردن هر چیزی یقین به پاک بودن آن است و در صورتی که گمان قوی به نجس بودن آن باشد اجتناب از ان واجب است. از طرفی به طور کلی هر گونه مواد خوراکی که در خارج توسط غیر مسلمانان تهیه شود - حتی اگر از چیزهایی باشد که خوردن آن مباح باشد- خوردن آن جایز نیست و آنگونه که تحقیق شده است ظاهرا ساخت پاستیل در داخل ایران هم غالبا از نوع حرام می باشد. اما خوردن ماست هایی که فرمودید حرام است چون از نجس العین تهیه شده است.و خوردن گوشت گاو و گوسفند و بره در صورتی که ذبح کننده آن مسلمان باشد جایز است و در غیر این صورت حرام می باشد. و خوردن چربی حیوانات در صورتی که از حیواناتی باشد که حلال گوشت باشد و توسط مسلمان ذبح شده باشد بی اشکال و مباح می باشد
*****

سؤال: خوردن گوشت جوجه تیغی چه حکمی دارد؟  مرجع : آیت الله خامنه ای (مدظله)

پاسخ : حرام است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -