انهار
انهار
مطالب خواندنی

مطابق با فتاوای آیت الله سبحانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نماز جمعه عبادتى است كه در شرايط خاصىانجام مى گيرد وداراى فضيلت زيادى مى باشد و در قرآن مجيد مى فرمايد:«مؤمنان هرموقع صداى مؤذن را شنيدند كارهاى ديگر را ترك كنندو به سوى نمازجمعه حركت كنند[1]
 مسأله-  1183 در صورتى كه نمازجمعه با شرايطى كه دارد اقامهشود احتياط واجب آن است كه در آن شركت كنند و خواندن نماز ظهر در وقت امكان حضور درنماز جمعه بر خلاف احتياط است.
 مسأله- 1184  در يك نقطه نمى توان دو نماز جمعه خواند بلكهبايد بين دو نماز جمعه يك فرسخ يا بيشتر فاصله باشد.
 مسأله - 1185كمترين عدد براى انعقاد نمازجمعه پنج نفر است كهيكى از آنها امام مى باشد.
مسأله 1186 - مسافر مى تواند در نمازجمعه شركت كند و اگر نمازجمعه خواند نماز ظهر ازاو ساقط است ولى هرگاه مجموع پنج نفر مسافر باشند نمى توانندنمازجمعه تشكيل دهند بلكه بايد نمازظهر بخوانند، مگر اين كه قصد اقامه كنند در اينصورت مى توانند نمازجمعه بخوانند.
 مسأله-  1187 زنان مى توانند در نمازجمعه شركت كنند و نمازشانصحيح است امّا به تنهايى نمى توانند تشكيل نمازجمعه دهند، همچنان كه زن نمى تواندمكمل پنج نفر باشد.
 مسأله 1188 - وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است به مقدارى كه اذانو خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام گيرد. از اين جهت نبايد خطبه ها را به قدرى طولداد كه از حدّ متعارف بيشتر باشد.
مسأله 1189احتياط واجب آن است كه خطبه ها پس از زوال آفتابشروع شود.
 مسأله-1190هرگاه قدرى از زوال بگذرد و شك كند آيا اين مقداراز وقت كه باقى است مى تواند جمعه با شرايطش انجام دهد يا نه احتياط آن است ظهر راانتخاب كند.
 مسأله 1191 -هرگاه قبل از ركوع ركعت دوم به امام برسد، اقتداكند و ركعت دوم را خود بخواند به شرط اينكه بداند وقت به اندازه اى هست كه مى تواندركعت دوم آن را هم در وقت بخواند.
 مسأله- 1192نماز جمعه دو ركعت است و كيفيت آن مانند نماز صبحاست ومستحب است كه حمد و سوره با صداى بلند خوانده شود و در ركعت اوّل بعد از حمدسوره جمعه و در ركعت دوم سوره منافقين را قرائت نمايد.
مسأله- 1193نماز جمعه داراى دو قنوت است، قنوت اوّل قبل ازركوع ركعت اوّل و قنوت دوم بعد از ركوع ركعت دوم است.
 مسأله-  1194نماز جمعه داراى دو خطبه است كه مانند اصل نمازواجب است، و بايد هر دو خطبه توسط امام جمعه ايراد شود.
مسأله 1195 - واجب است امام پس از خطبه اوّل كمى بنشيند و سپسبه خطبه دوم بپردازد.
 مسأله-  1196امام و مستمعان بايد در حال خطبه داراى طهارتىباشند كه براى نماز معتبر است.
 مسأله1197- لازم است مؤمنان به خطبه ها گوش دهند و سكوت راانتخاب كنند و اگر گوش نكنند يا حرف بزنند كار خلافى انجام داده اند.
 مسأله 1198 - لازم است خطبه ها به زبانى باشد كه مستمعان آن رابفهمند و اگر دو نوع مستمع داشته باشد برخى از مطالب را به دو زبان تكراركند.
مسأله 1199 - شرايط وجوب نماز جمعه بر نمازگزاران:
 نماز جمعه به كسى كه واجد شرايط ذيل استواجب مى شود:
1. بالغ، 2. عاقل، 3. مرد، 4. حاضر (نهمسافر)، 5. بينا، 6. سالم (نه بيمار)، 7. لنگ و شل نبوده، 8. پير و ناتواننباشد.ولى در عين حال گروهى كه نماز بر آنهاواجب نيست اگر تحمل زحمت كنند و نمازجمعه بخوانند نماز جمعه آنها صحيحاست.

 مسأله- 1200  كليه شرايطى كه در امام جماعت معتبر است در امام جمعه نيز معتبر مى باشد

 
___________________________________
[1] سوره جمعه آیه 9

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -