بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
در باره قبله
سؤال:
اگر کسی بعد از نماز بفهمد نمازش را رو به قبله نخوانده نمازش صحیح است یا باطل؟
جواب:
{۱} در مواردی نمازش صحیح است.
{۲} در مواردی نمازش باطل هست.
البته چون شناخت جهت قبله یکی از مقدّمات واجب نماز است نمازگزار باید برای پیدا کردن قبله کوشش کند تا یقین کند قبله کدام طرف است.
دو قاعده حسی برای شناخت جهت قبله:
{۱} طبق گفته دو شاهد عادل که از روی نشانههای حسی شهادت دهند.
{۲} طبق گفته کسی که از روی قاعده علمی قبله را میشناسد و محل اطمینان است.
اگر از دو قاعده بالا قبله را تشخیص نداد میتواند به موارد ذیل اعتماد کند:
{۱} از محراب مسجد مسلمانان
{۲} از قبرستانهای مسلمانان.
{۳} یا راه دیگری مانند: روش خوابیدن مؤمنان متعبّد و اهل عمل به استحباب که رو به قبله میخوابند.
{۴} حتی طبق گفته فاسق یا کافری که به واسطه قواعد علمی قبله را میشناسد.
سؤال:
اگر برای پیدا کردن قبله هیچ وسیلهای ندارد و کوشش به جایی نرسید حتی گمان به طرفی پیدا نکرد:
الف: اگر وقت وسعت دارد:
{۱} امام خمینی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، صافی، سبحانی، نوری همدانی: باید به چهار طرف نماز بخواند.
{۲} خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: نماز خواندن به یک طرف کافی است.
{۳} زنجانی: نماز خواندن به یک طرف که احتمال می دهد قبله است کافی است.
{۴} بهجت: بعید نیست فقط یک نماز به یکی از چهار طرف که بخواند کافی باشد و سه نماز دیگر مستحبّ.
{۵} امام خامنه ای: بنابراحتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند.
{۶} جوادی آملی: نماز به یک طرف كه احتمال قبله بودن آن وجود دارد، كافی است.
{۷} مکارم: یک نماز به یک طرف کافی است.
{۸} مظاهری: خواندن نماز به یک طرف کافی است..
بــــ: اگر وقت وسعت ندارد باید به اندازهای که وقت دارد نماز بخواند حتی اگر وقت برای یک نماز دارد باید همان نماز را به هر طرفی که میخواهد بخواند.
تاریخ به روزرسانی: جمعه, ۱۴ آذر ۱۴۰۴