انهار
انهار
مطالب خواندنی

سوال درباره دوست شدن با پسر مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام به واسطه ی یکی از دوستانم با پسری میخواهم آشنا بشوم که هردو قصد ازدواج را داریم و اینکه اون آقا پسر گفتن بعد از آشنایی به خانوادم میگم ولی من بخاطر مخالفت پدر و مادرم بخاطر اینکه باید درسم تمام بشود نمی توانم پدر و مادرم را در جریان بزارم و اینکه میخوام با اون آقا پسر آشنا شوم و بعد از یک سال دیگه که درسم تمام شد به خانواده ام بگم و ایشون بیان خاستگاریم میخواستم راهنماییم کنید که آیا جایز هست یا نه؟ چون هردو قصد ازدواج داریم فعلا با هم آشنا شویم و بعد از درسم به خانوادم بگم. میشه لطفاً راهنماییم کنید؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدّظلّه)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
دخترم.
کار خوبی کردید که از یک فضای دینی و اسلامی سؤال کردید و کسب تکلیف اخلاقی کرده‌اید.
دخترم.
این کار نه عقلاً و نه عرفاً به صلاح شما نیست؛ شخصیت و حیثیت خود را ارزان نکنید عبارتی که شما در متن عنوان نوشته‌اید دوست شدن دختر و پسر هست و به فرمایش شما برای ازدواج.
پس بنابراین دوست شدن دو نامحرم با یکدیگر شرعاً جایز نیست و حرام است و اولیا دین (علیهم السلام) هشدارهای فراوانی در ارتباط با ارتباط داشتن دختر و پسر به عنوان دوست شدن دختر و پسر به عنوان ازدواج داده‌اند.
دخترم.
در شرع مقدس اسلام ولیّ دختر پدر هست.
پدری که زحمت کشیده و پس از تولدتان شما را به رشد رسانده است تا به سنّ فعلی رسیده‌اید حُرمت دارد و اگر حُرمت پدر را نادیده بگیرید مطمئن باشید قطعاً و حتماً خداوند نیز حُرمت شما را نادیده می‌گیرد.
آن پسری که گفته بعد از آشنایی به خانواده‌ام می‌گویم یقیناً کارش خطا و اشتباه است اگر نگویم قصد سوء دارد اما اطمینان به شما می‌دهم که کارش نادرست است و تسلیم شدن به او یعنی تسلیم شدن به جهل و شیطان.
بنده به عنوان مشاور در طی تقریباً ۱۵ سال بعد از دریافت هزاران پیام مشاوره و پایان تلخ بسیاری از ارتباط‌ها به شما تذکر می‌دهم که از چنین خطای بزرگی خود را نجات دهید و مراقب و مواظب خودتان باشید که در تله شیطانی و خطای بزرگ غیر عاقلانه و زشت قرار نگیرید.
اگر خانواده بزرگوار و محترم با شما مخالفت می‌کنند مخالفتشان بر اساس حفظ مسئولیت و دلسوزی به حال شما و عاقلانه است و شما خیال نکنید که کارتان صحیح است و خانواده اشتباه می‌کنند خیر. تنها حامی و خیرخواه و دلسوز و دوست واقعی شما خانواده یعنی پدر و مادر هستند.
بنابراین دخترم پدر و مادرتان را به ثمن بخس و اندک و ناچیز به غریبه نفروشید.
اگر واقعاً قصد ازدواج جدّی هست و پسر خواهان ازدواج با شما هست به اتفاق پدر و مادرش راهی که بسیاری از عقلا می‌روند بروند و به خواستگاری شما بیایند و البته دو پدر و مادر عاقل با یکدیگر تفاهم می‌کنند که شما با یکدیگر عقد محرمیت ببندید و برای آینده زندگی به درس و بحث و دانشگاه با خیال راحت رسیدگی کنید تا پس از پایان تحصیلات مقدمات ازدواج رسمیتان فراهم شود.. إن شاء الله. والله عالم.
اگر مایل هستید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان دریافت سؤال چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۹:۰۸
زمان پـــاسخ سؤال چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۹:۳۵
لطفاً دریافت پاسخ را اطلاع دهید.
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -