انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم کار برای غیر مسلمان مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی بهجت(قدّس سرّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام علیکم
عرض ادب و احترام
در سوالی از آیت الله بهجت پرسیده شده که آیا کافر میتواند در اداره یا شرکتی بر مسلمان ریاست داشته باشد ،که ایشان جواب میدهند در بعض موارد از قبیل سلطه کافر بر مسلمان جایز نیست،با این حکم تکلیف افرادی که بنده هم از آنها هستم در کشور غیر مسلمان و زیر دست رییس کافر کار میکنیم چیست؟
ممنون میشوم اگر توضیح مختصری بفرمایید.
جمعی از مومنین
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی بهجت(قدّس سرّه)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
سوال شما دو صورت می‌تواند داشته باشد:
{۱} یا در کشور اسلامی مثلاْ ایران یا سایر کشورهای اسلامی هستید ولی رئیس اداره فرضاً کافر باشد هرچند چنین چیزی در کشورمان ایران بعید است اگر چنین اتفاقی بیفته آن رئیس مجری حکومت هست در حقیقت سلطه سلطه حکومت هست نه سلطه آن کافر.
{۲} گاهی هم ممکنه در کشوری زندگی کنیم که حکومت، حکومت کفار هست و روسای ادارات نیز کفار هستند.
سوال این هست که در چنین صورتی حکم کار کردن در کشورهای غیر مسلمان چیست؟
پاسخ این هست که کار و تلاش در راستای پیشرفت علم و دانش و نیز کسب درآمد برای خرج زندگی فی نفسه در هر کجای دنیا باشد ایراد و اشکالی ندارد.
بگذریم از اینکه در برخی از احادیث آمده است که حضرات معصومین علیهم السلام برای یهودی و کافر کار کردند از جمله در سند ذیل کار کردن آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای یهودی را توضیح داده است.
البته در مواردی کار کردن جایز نیست مانند اینکه:
{الف} کار ما موجب کمک به انجام گناه یا ایجاد مفسده مانند ترویج فساد و نشر اکاذیب باشد.
{ب} کار ما باعث تضعیف مسلمانان شود.
{ج} منافع آن کار دمت و کمک به کفار حربی مثل شرکت‌های صهیونیستی و دشمنان اسلام باشد.
در هر صورت فتوای برخی از مراجع عظام خدمت ارسال می‌شود:
آیةالله العظمی امام خامنه‌ای: اگر از موارد اعانه و کمک بر اثم و گناه محسوب شود و یا اینکه مستلزم مفسده مانند ترویج فساد و نشر اکاذیب و مطالب باطل بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا منافع آن عاید شرکت‌های صهیونیستی و یا شرکت‌هایی که از سود حاصل کمک به دولت غاصب اسرائیل می‌کنند باشد حرام است و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین به کار می‌رود اشکال ندارد؟
آیةالله العظمی صافی گلپایگانی: به طور کلی کار کردن برای غیر مسلمان اشکال ندارد مگر در مواردی که کافر حربی باشد و یا کار خاصی موجب تضعیف مسلمین و تقویت کفار شود.
آیةالله العظمی سیستانی: فی نفسه اشکال ندارد.
آیةالله العظمی نوری همدانی: زندگی در کشورهای غیر اسلامی مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد صورت شرعی ندارد.
فتوای مرحوم آیةالله العظمی بهجت هم را که خودتان اشاره کردید ولی شما به فتوای مراجع زنده مثل مقام معظم رهبری یا سایر مراجع عمل بکنید. والله عالم.
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان دریافت سؤال پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۳:۲۸
زمان پـــاسخ سؤال شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۰۰:۳۵ بامداد
لطفاً دریافت پاسخ را اطلاع دهید.
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی مهدی الامم و جامع الکلم
و السلام علی عباد الله
با تشکر مجدد از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
فتوای آیةالله العظمی وحید خراسانی هم از دفتر معظم له سؤال شد و پاسخ دادند اشکال ندارد.
البته چند شرطی که سابقاً بیان شد به قوت خودش باقی هست.
تشکر از پاسخ شما
سلام علیکم
فرمودید که از مرجع زنده باید بنده تقلید کنم،سوالم اینست که در صورت بقای بر ایشان از اجازه ی مرجع دیگر آیا بازهم باید از مرجع زنده تقلید کنم،بنده با اجازه ایت الله وحید بر تقلید ایشان ماندم.
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی مهدی الامم و جامع الکلم
و السلام علی عباد الله
با تشکر مجدد از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
پس از دریافت فتوای آیت الله وحید پاسخ خدمت شما ارسال می‌شود
تشکر از پاسخ‌گویی شما،واقعا منت بر بنده نهادید،اجرتان با خداوند.زنده و پاینده باشید.
با سلام مجدد و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
شما بر بنده منت دارید زیرا پاسخگویی به سوالات مؤمنین موجب اجر و ثواب و خیر و برکت در زندگی می‌شود و در حدیثی طولانی که لینک آن را برایتان ارسال می‌کنم ثواب‌های زیادی برای پاسخگوئی به سوالات شرعی مؤمنین وجود دارد لذا بنده از شما متشکرم که موجب کسب ثواب برای بنده شدید.
پاداش پاسخگوئی به مسائل شرعی
در کلام حضرت زهرا (سلام الله علیها):
قَالَ الإمام الحسن العسكري (عليه السلام) وَ حَضَرَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ (علیها السلام)
فَقَالَتْ: إِنَّ لِي وَالِدَةً ضَعِيفَةً وَ قَدْ لُبِسَ عَلَيْهَا فِي أَمْرِ صَلَاتِهَا شَيْ‏ءٌ، وَ قَدْ بَعَثَتْنِي إِلَيْكِ أَسْأَلُكِ.
فَأَجَابَتْهَا فَاطِمَةُ (علیها السلام) عَنْ ذَلِكَ، ثُمَّ ثَنَّتْ، فَأَجَابَتْ، ثُمَّ ثَلَّثَتْ [فَأَجَابَتْ‏] إِلَى أَنْ عَشَّرَتْ فَأَجَابَتْ، ثُمَّ خَجِلَتْ مِنَ الْكَثْرَةِ، فَقَالَتْ: لَا أَشُقُّ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ.
قَالَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام): هَاتِي وَ سَلِي عَمَّا بَدَا لَكِ، أَرَأَيْتِ مَنِ اكْتُرِىَ يَوْماً يَصْعَدُ إِلَى سَطْحٍ بَحَمْلٍ ثَقِيلٍ، وَ كِرَاؤُهُ مِائَةُ أَلْفِ دِينَارٍ، أَيَثْقُلُ عَلَيْهِ فَقَالَتْ: لَا.
فَقَالَتْ: اكْتُرِيتُ أَنَا لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ - بِأَكْثَرَ مِنْ مِلْ‏ءِ مَا بَيْنَ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ لُؤْلُؤاً فَأَحْرَى أَنْ لَا يَثْقُلَ عَلَيَّ، سَمِعْتُ أَبِي {رَسُولَ اللَّهِ‏، صلی الله علیه و آله و سلّم} يَقُولُ: إِنَّ عُلَمَاءَ شِيعَتِنَا يُحْشَرُونَ، فَيُخْلَعُ عَلَيْهِمْ مِنْ خِلَعِ الْكَرَامَاتِ - عَلَى قَدْرِ كَثْرَةِ عُلُومِهِمْ، وَ جِدِّهِمْ فِي إِرْشَادِ عِبَادِ اللَّهِ، حَتَّى يُخْلَعَ عَلَى الْوَاحِدِ مِنْهُمْ- أَلْفُ أَلْفِ خِلْعَةٍ مِنْ نُورٍ.
ثُمَّ يُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: أَيُّهَا الْكَافِلُونَ لِأَيْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ، النَّاعِشُونَ لَهُمْ عِنْدَ انْقِطَاعِهِمْ عَنْ آبَائِهِمُ - الَّذِينَ هُمْ أَئِمَّتُهُمْ، هَؤُلَاءِ تَلَامِذَتُكُمْ - وَ الْأَيْتَامُ الَّذِينَ كَفَلْتُمُوهُمْ وَ نَعَشْتُمُوهُمْ - فَاخْلَعُوا عَلَيْهِمْ {كَمَا خَلَعْتُمُوهُمْ‏} خِلَعَ الْعُلُومِ فِي الدُّنْيَا.
فَيَخْلَعُونَ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْ أُولَئِكَ الْأَيْتَامِ - عَلَى قَدْرِ مَا أَخَذُوا عَنْهُمْ مِنَ الْعُلُومِ حَتَّى إِنَّ فِيهِمْ - يَعْنِي فِي الْأَيْتَامِ - لَمَنْ يُخْلَعُ عَلَيْهِ مِائَةُ أَلْفِ خِلْعَةٍ وَ كَذَلِكَ يَخْلَعُ هَؤُلَاءِ الْأَيْتَامِ عَلَى مَنْ تَعَلَّمَ مِنْهُمْ.
ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: أَعِيدُوا عَلَى هَؤُلَاءِ الْعُلَمَاءِ - الْكَافِلِينَ لِلْأَيْتَامِ حَتَّى تُتِمُّوا لَهُمْ خِلَعَهُمْ، وَ تُضَعِّفُوهَا.
فَيُتِمُّ لَهُمْ مَا كَانَ لَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلَعُوا عَلَيْهِمْ، وَ يُضَاعَفُ لَهُمْ، وَ كَذَلِكَ مَنْ بِمَرْتَبَتِهِمْ مِمَّنْ يُخْلَعُ عَلَيْهِ عَلَى مَرْتَبَتِهِمْ.
وَ قَالَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام): يَا أَمَةَ اللَّهِ - إِنَّ سِلْكاً مِنْ تِلْكِ الْخِلَعِ - لَأَفْضَلُ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ، وَ مَا فَضَلَ فَإِنَّهُ مَشُوبٌ بِالتَّنْغِيصِ وَ الْكَدَرِ.
آقا امام حسن عسکرى (علیه السلام) فرمودند:
روزى زنى نزد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد شد و گفت: مادرى دارم ضعیف و ناتوان که براى انجام نماز، مسئله اى برایش پیش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد.
سپس آن زن سؤال دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد.
و به طور مرتب آن زن سؤالات دیگری را مطرح کرد تا آن که سؤالها ده تا شد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون هیچ گونه احساس و اظهار ناراحتى و بلکه به عطوفت پاسخ او را بیان مى نمود.
پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم شما نمی‌شوم.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) اظهار نمود خیر، براى من زحمتى نخواهد بود.
سپس افزود چنانچه شخصى اجیر شده باشد تا بارى سنگین را به جایى ببرد و در ازاى آن مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می‌شود؟!
آن زن در جواب حضرت گفت خیر.
بعد از آن حضرت فرمود: من براى هر سؤال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشى بیش از آنچه که در این جهان است می‌باشد.
پس اکنون آنچه مى خواهى سؤال کن و براى من ناراحت مباش که از پدرم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود علما و دانشمندانِ شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالى محشور مى شوند که تاج کرامت بر سر نهاده اند.
چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته اند، مورد لطف و رحمت خداوند قرار مى گیرند و هدایا و خلعت هاى فراوان و گرانبهاى بهشتى از جنس نور تقدیمشان مى شود. سپس منادی الهی ندا می‌دهد که:
ای سرپرستان یتیمان آل محمد که: آنها را در روزگار یتیمی و محرومیت از وجود ائمه خود هدایت و راهنمایی کردید! اینها شاگردان و یتیمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدایت نمودید، پس از خلعت هایی که به شما ارزانی شد، به آنها نیز بدهید.
در این هنگام علما به اندازه علومی که مردم از آنها فراگرفته اند به آنها خلعت می‌دهند تا جایی که برخی از مردم صد هزار خلعت نصیب آنها می‌شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت های علما را فزون و مضاعف می‌گرداند.
پس از آن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود اى بنده خدا، ارزش یکى از آن خلعت ها، هزار هزار بار بیش از آنچه است که در این دنیا وجود دارد و خورشید بر آن می‌تابد.
چون که چیزهاى این دنیا، هر چند هم به ظاهر ارزش والایی داشته باشد، اما فاسد شدنى و فنا پذیر است.
منابع:
(۱) بحارالانوار، ج۲، ص۳،
(۲) التفسير منسوب به امام حسن عسكري (عليه السلام)، ص ۳۴۰ و ۳۴۱.
التماس دعا.

تاریخ به روزرسانی: شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -