انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم شست و شوی خون مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام وقت بخیر. خواهش میکنم متن سوالم رو بخونید چون بعد خدا به کمک شما احتیاج دارم.اول اجازه بدید در مورد شرایطم مختصر توضیح بدم.
من ۲۴ سالمه و مجردم. و دچار وسواس در مورد نجاست و پاکی شدم. چون انقدر احکام دین اسلام سخته که بعضی مواقع با خودم میگم دین نداشته باش.
الان با گریه تایپ میکنم چون واقعا این شرایط مستاصلم کرده
ببینید اگه از بینی خون روی پوستم جاری نشه و فقط داخل مخاط بینی من رگه های خون دیده بشه من باید بینیم رو زیر شیر آب بشورم؟
من نمیدونم اون رگه ها به پوست بالای لبم برخورد میکنن یا نه فقط خیسی احساس میکنم ولی وقتی داخل آیینه نگاه میکنم پوستم خونی نیست
و سوال دومم اینه که اگه خون دماغ بشم و خون به پوستم برسه میتونم اون خون رو با دستمال پاک کنم و با دست یکبار آب به صورتم بریزم؟
وقتی خون پاک شده پس اون آب به خون برخورد نداره پس اون آبی که به صورتم میریزم اگه به لباس ریخته بشه نجس نمیشه درسته؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
اگر فرم ارسال وال را مطالعه کرده باشید در اونجا نوشته‌ایم که به سوال افراد وسواسی پاسخگو نیستیم اما بعد از خواندن متن نامه شما تصمیم گرفتم برای اولین بار و انشاءالله برای آخرین بار پاسخ شما را بدهم و امیدوارم شما هم به جواب کامل و درست و روشن برسید.
نوشته‌اید احکام اسلام سخته اما این حرف درست نیست و اتفاقاً احکام اسلام بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که شما فکر کنید شما باید به اندازه اسلام به نجاسات اهمیت بدهید نه صد برابر اسلام.
بنابراین اگر جایی نجس می‌شود مثلاً خونی می‌شود اگر عین نجاست خون را با دستمال کاغذی یا چیزی پاک کنید حل خون نجس هست یک بار زیر شیر آب بگیرید یا دو بار با آب قلیل آب بگیرید پاک می‌شود.
البته نجاسات چه مربوط به خون باشد چه مربوط به غیر خون باید دیده شود و باید به نجس بودن جایی یقین پیدا کرد اگر یقین ندارید و اگر نجاست در جایی ندیده‌اید اونجا حکم به نجس بودن نمی‌شود
اگر مخاط بینی خارج شود و رگه‌های خونی در داخل مخاط باشد ولی یقین نداشته باشید که به بدن و پوست رسیده حکم به نجاست نمی‌شود و لازم هم نیست بررسی بکنید یا در آینه مشاهده کنید این حرکت؛ حرکت وسواسی‌هاست در حالی که خدا و اولیای دین (علیهم السلام) از وسواسی در خشم هستند.
اگر محلی که به وسیله خون نجس شده زیر شیر آب شسته شود ترشحات به هر کجا که ریخته شود موجب نجاست اونجا نمی‌شود و اگر با آب قلی شسته شود ترشحات بار اول اگر یقین داشته باشید به جایی رسیده است اونجا نجس است وگرنه نجس نیست و البته می‌توانید صورت را طوری در روشویی بگیرید که آب به جایی نرسد.
و البته این هم نیست که همیشه هر روز و هر ماه و هر ساعت چنین باشد این اتفاق ممکن است گاهی پیش بیاید بنابراین زندگی را بر خودتان جهنم نکنید.
بنده با تحقیقات مفصلی که دارم زیباتر از قوانین اسلام چه در بعد اقتصادی چه در بعد اخلاقی چه در بعد نظافت و پاکیزگی ندیدم کسی که اسلام به معنای واقعی کلمه را داشته باشد از آن لذت می‌برد نه اینکه از آن سیر شود. والله عالم.
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان پاسخگویی تاریخ شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۷:۳۵
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: شنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -