انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم دست زدن در کنار مضاجع و حسینیه ها و مساجد مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. سؤال راجع دست زدن از نظر مراجع عظام درکنار مضاجع شریف و مساجد و حسینیه ها، در ایام موالید اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟ بسیار ممنون و سپاسگزارم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
خوشحالی کردن و شادی کردن مانند سایر نیازها و رفتارهای انسان احکام و آداب خاصی دارد خصوصاً در مکان‌های خاصی مانند مساجد و حرم‌ها و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها و اماکن مقدسه.
درباره کف زدن در مسجد و مجالس اهل بیت علیهم السلام در مکان‌هایی که بیان شد فتاوای مراجع عظام تقلید متفاوت است.
برخی از مراجع عظام کف زدن را به طور کلی عملی لهو می‌دانند و مطلقاً به آن اشکال می‌کنند و جایز نمی‌دانند.
برخی از مراجع عظام تقلید قید می‌کنند که اگر به حد لهو نرسد اشکال ندارد ولی توصیه می‌کنند که سزاوار است در مجالسی که به نام اهل بیت (علیهم السلام) برگزار می‌شود مجلس را با ذکر صلوات و تکبیر معطر کنند تا به ثواب هم برسند.
البته در مراسم جشن در مکان‌های مذکور باید چند اصل رعایت شود:
{۱} یک پرهیز از گناه.
آقا امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:
لاینبغی للمؤمن أن یجلس مجلساً یعصی الله فیه و لایقدر علی تغییره.
سزاوار نیست مومن در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خدا شود و او نتواند آن را تغییر دهد..
{۲} پرهیز از آزار دیگران
آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند:
من آذی مؤمناً فقد آذانی
کسی که مومنی را آزاردهد مرا آزار داده است.
{۳} پرهیز از لهو
در آیین اسلام سرگرمی‌های زیانبار و غفلت زا ممنوع است موسیقی مطرب و غنا یکی از سرگرمی‌های زیان بار است که انسان را از توجه به خدا و آخرت باد می‌دارد لذا از این رو باید مومنان از آن پرهیز کنند.
فتاوای مراجع پیرامون دست زدن در اماکن مقدسه و کلاً در همه اماکن:
{۱} آیةالله العظمی گلپایگانی: کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام به نظر اینجانب خالی از اشکال نیست و ممکن است جزو لحظات محسوب شود.
{۲} آیةالله العظمی تبریزی: کف زدن لهو است و در مجالس اهل بیت علیهم السلام جایز نیست.
{۳} آیةالله العظمی صافی: کف زدن به نحو نحوی در هر مجلسی باشد حرام است و فرق بین مسجد و غیر مسجد ندارد و سزاوار است از کف زدن غیر بعدی در مجالس جشن مذهبی خصوصا در مساجد و حسینیه‌ها اجتناب شود و شکوه و قداست این گونه حرکات این گونه مجالس را با حرکات مذکور مانند کف زدن ضایع نکنند و برای تشویق از گوینده هم مجالس را با ذکر صلوات مزین کنند.
{۴} آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: كف زدن در اماكن مذهبي و در مجالس مربوط به اهلبيت (علیهم السلام) در صورتي كه هتك تلقي گردد جايز نيست و همين طور سوت زدن و هورا كشيدن.
{۵} آیةالله العظمی امام خامنه‌ای: بهتر است فضای مجالس دینی بخصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار می‌شود به ذکر صلوات و تکبیر معطر شود تا انسان‌ها به ثوابی هم برسند .
{۶} آیةالله العظمی وحید خراسانی: کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه علیهم السلام بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
{۷} آیةالله العظمی سیستانی: باید سعی شود در مجالس مذهبی کف زدن جای صلوات را نگیرد.
{۸} آیةالله العظمی مکارم شیرازی: بهتر است در حسینیه ها هم مانند مساجد، کف زدن ترک شود.
{۹} آیةالله العظمی نوری همدانی: کف زدن در حسینیه ها اشکال دارد.. والله عالم.
زمان پاسخگویی تاریخ یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۱:۲۵
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -