انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم روزه ام که با گناه باطل کردم مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
من سال پیش(خدا من رو ببخشه) مرتکب به استمنا در روزه شدم(در ماه رمضان) ولی اگاه نبودم که روزه رو باطل میکنه،الان هم به خاطر کم خونی و معده دردم قادر به گرفتن ۲ ماه روزه پشت سر هم نیستم و درامد هم ندارم که بخوام کفاره بدم.
لطفا راهنماییم کنید.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
خداوند بخشنده و مهربان است و اگر کسی مرتکب گناه و خطایی شود و پشیمان و شرمنده شود و توبه و استغفار کند قطعاً مورد رحمت الهی و آمرزش قرار می‌گیرد.
البته غالب و بیشتر مراجع عظام تقلید می‌فرمایند: اگر کسی مرتکب گناه استمناء در روز ماه رمضان شود باید هر سه کفاره را انجام دهد یعنی: علاوه بر قضای روزه‌ای که باطل شده باید: ۶۰ روز روزه بگیرد و به ۶۰ فقیر هم طعام دهد و یک بنده هم آزاد کند که البته چون در زمان ما بنده وجود ندارد این وظیفه ساقط هست بنابراین علاوه بر قضای روزه باید ۶۰ روز روزه بگیرد و به ۶۰ فقیر هم طعام دهد اما دو نفر از مراجع عظام تقلید یعنی: آیات عظام امام خامنه‌ای و سیستانی می‌فرمایند: علاوه بر قضای روزه باید یا ۶۰ روز روزه بگیرد یا به ۶۰ فقیر طعام دهد.
بنابراین شما که قادر به گرفتن ۶۰ روز روزه نیستید می‌توانید به جای آن به ۶۰ فقیر طعام دهید و انجام این عمل تقریباً آسان هست. والله عالم.
زمان پاسخگویی تاریخ شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ حدود ساعت ۲۰:۱۵
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.
بله خیلی ممنونم
و یه سوال دیگه اگر به فرض من سال دیگه قادر به گرفتن این دوماه روزه باشم باید بگیرم
و اینم بگم من الان یعنی تا قبل از ماه رمضان امسال درامد ندارم و نمیتونم به ۶۰ فقیر طعام بدم و این که راستش درصورت داشتنش هم نمیدونم چطور اینکارو بکنم
یعنی میتونم مقدارش رو تقریب بزنم و به حساب دفتر مرجعم واریز کنم؟
امیدوارم سوالاتم رو واضح پرسیده باشم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر مجدد از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
اگر قادر به گرفتن روزه قضا و روزه کفاره نیستید تکلیفی هم ندارید و باید به همون شخص به فقیر طعام دهید و اما اگر قادر به دادن کفاره روزه هم به فقیر نباشید استغفار کنید و هر زمانی که قادر به پرداخت شدید پرداخت کنید البته به نرخ روز اون زمان و البته هر مقداری که قادر به پرداخت باشید می‌توانید به حساب دفتر مرجع تقلیدتان واریز کنید یا حتی خودتان نان بگیرید و به فقیر بدهید.

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -