انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم بی حرمتی خانواده به من مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال خانم بنده خیلی به من بی حرمتی جلو بچه می‌کنه من خیلی صبوری میکنم اما اون هی پدرم که به رحمت خدا رفته رو فحش میده با مادر و خواهرم منم دیگه موندم چیکار کنم پدر و مادرش مردن کسی رو ندارم دلم هم نمیاد بهش بد کنم تا از بی کسی نگه من رو میزنم منم دیگه تحمل ندارم چرا که مرد هستم دوست دارم که سره کار میرم می‌خوام استراحت کنم حداقل یه آسایش داشته باشم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 

جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
از اینکه با تاخیر پاسخ دادم عذرخواهی می‌کنم به دلیل اینکه سوال‌ها؛ هم در سایت انهار anhar.ir و هم در کانال بانوان در ایتا banovan@ و هم در تماس‌ها و پیام‌های تلفنی زیاده.
برادر عزیزم در حدیث است که:
أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی دَاوُدَ (علیه السلام) یَا دَاوُدُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ- وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا
{۱} وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ؛ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ،
{۲} وَضَعْتُ الْعِزَّ فِی طَاعَتِی؛ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا یَجِدُونَهُ،
{۳} وَ وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَةِ؛ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی کَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا یَجِدُونَهُ،
{۴} وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ؛ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ،
{۵} وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ؛ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا.

خداوند (تبارک و تعالی و جلّت عظمته) وحی نمود بر حضرت داود (علیه السلام) که: ای داود!
من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می ‏جویند و نمی ‏یابند.
{۱} علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولی مردم آن را در سیری و راحتی می‏ جویند و نمی ‏یابند.
{۲} عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ ام ولی مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب می ‏کنند و نمی ‏یابند.
{۳} بی‏ نیازی را در قناعت قرار داده ام، ولی مردم آن را در مال زیاد می‏ جویند و نمی‏ یابند.
{۴} رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ‏ام، ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می‏ کنند و نمی ‏یابند.
{۵} و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، امّا مردم آن را در دنیا می ‏جویند و نمی ‏یابند.

عوالی اللآلی ، جلد۴، صفحه۶۱.
دانش نامه احادیث پزشکی، جلد۲، صفحه۶۲.
بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۴۵۳.

برادر بزرگوار بنده در کل مدت عمر طلبگی‌ام به یاد ندارم که کسانی در خوشی مطلق و آرامش مطلق و آسایش مطلق قرار داشته باشند و از زندگی خوشحال و راضی باشند.
کسان زیادی هستند که ظاهرشان موجب حسرت دیگران هست و انسان خیال می‌کند که: آنها زن خوب دارند یا شوهر خوب دارند یا فرزند خوب دارند یا باغ و ملک و ثروت خوب و زیادی دارند یا شغل و مقام و منصب خوب دارند و دارای شهرت زیادی هستند اما با همه این وجود خبر از باطنشان نداریم.
بنده شخصاً زن و شوهری را می‌شناختم که خیال می‌کردم این‌ها مثل لیلی و مجنون با یکدیگر خوشند اما متوجه شدم که زن از شوهر نگران و ترسناک است و اجازه ندارد حرکتی بکند و روزی همان شوهر در جایی در بیابان کنار یکدیگر بودیم و عصرانه چایی می‌خوردیم اما ناگهان درد دل شوهر باز شد منی که خیال می‌کردم زنش لیلی او هست از زنش شکایت‌ها داشت و گریه‌ها کرد و اظهار می‌کرد که از او می‌ترسم!!!!!
بزرگوار در سوره توبه آیه ۵۵ آمده است:
فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ.
اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد؛ خدا می خواهد آنان را در این زندگی دنیا به وسیله آنها عذاب کند، و جانشان در حالی که کافرند بیرون رود.
اگر بخواهم آیات و روایات و احادیث را برای شما بگویم اید به اندازه یک کتاب که در حافظه دارم به پیام منتقل کنم اما همین حدیث آیه کافی است و داستان‌های زیادی داریم که مردان شریفی در منزل گرفتار زنان دی شده‌اند اما به خاطر خدا تحمل کردند و سعی کردند صبر که یکی از اوصاف مومنین هست را در کارنامه معنوی خود برای روسفیدیشان در قیامت داشته باشند.
در ثواب الأعمال صفحه ۳۳۹ و منتخب میزان الحكمه صفحه ۲۵۴، آمده است: که آقا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده: مَن صَبَرَ عَلى سُوءِ خُلُقِ امرَأتِهِ واحتَسَبَهُ، أعطاهُ اللّه‏ تعالى بكُلِّ يَومٍ ولَيلةٍ يَصبِرُ علَيها مِنَ الثَّوابِ ما أعطى أيُّوبَ عليه السلام عَلى بَلائهِ، وكانَ علَيها مِنَ الوِزْرِ في كُلِّ يَومٍ ولَيلةٍ مِثلُ رَمْلٍ عالِجٍ.
هر مردی كه به خاطر خدا و به امید پاداش او در برابر بداخلاقی همسرش صبر كند و آن را به حساب خدا گذارد، خداوند متعال برای هر روز و شبی كه شكیبایی می‏ورزد همان ثوابی را به او دهد كه به ایّوب (علیه‏السّلام) در قبال بلایی كه دید، عطا كرد و گناه زن نیز در هر روز و شب به اندازه ریگهای ریگستان باشد.
بزرگوار همان گونه که بیان شد قابل درک هستید ولی بنده کسان زیادی را می‌شناسم که دارای شخصیت بزرگ کشوری و جهانی هستند اما همسرشان در منزل به آنها صدمه جسمی می‌زند یعنی او را کتک می‌زند.
و یکی از پاداش‌هایی که در قیامت برای مومنان هست صبوری در مقابل مشکلات زندگی و عمر هست زیرا اجر صبر بسیار هست .
در محجه البيضاء، جلد ۷، صفحه ۱۰۸ از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل است که: بُنيَ الاسلام علي أربَعَ دعائم: اليقينِ و الصَّبرِ و الجهادِ و العدلِ.
ايمان برچهار پايه و ستون استوار است: يقين و صبر و جهاد و عدل.

پس همانطوری که از فرمایش آقا امیرالمومنین علی علیه السلام استفاده شد معلوم شد که یکی از پایه‌های ایمان صبر است بنابراین نباید در اذیت و آزار همسرتان بی‌صبری بکنید هرچند اذیت می‌شوید زیر برای شما در تحمل این آزارها اجر و پاداش است و برای او انباشته شدن گناهان .
در المواعظ العددية، صفحه ۶۸ آمده است که لقمان حکیم می فرمایند :
كُن فِي الشِّدَّةِ وَقوراً، وفِي المَكارِهِ صَبوراً، وفِي الرَّخاءِ شَكوراً، وفِي الصَّلاةِ مُتَخَشِّعاً، وإلَى الصَّلاةِ مُتَسَرِّعاً.
در سختى، باوقار و در گرفتارى‏ها، شكيبا و در آسايش، سپاس‏گزار و در نماز، فروتن و به جانب نماز، شتابان باش
برایتان دعا می‌کنم که خداوند به شما صبر و حلم مرحمت کند و همسرتان را اگر قابل هدایت هست هدایت کند.
پس بزرگوار شما در صبر کردن به این همه اذیت و آزار اجر بزرگی دارید موفق باشید. یاحقّ.
زمان پاسخگویی تاریخ سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۷:۵۰
#اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.



تاریخ به روزرسانی: سه شنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -