انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم جبران غیبت، سقط جنین و بداخلاقی و حق الناس و قضای عبادات مرجع تقلید آیةالله امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال ۱.سلام خسته نباشید خانمی ۲۵ ساله هستم زیاد غیبت دیگران را کردم دلم نمی‌خواد ولی وسوسه شدید میشوم چطور حلالیت بطلبم بعضی حرفهایی که زدم اگه بگویم آبرویم میرود آیا راه دیگری برای جبران هست یا باید دقیق بگویم فلانی راجع به شما این حرف را زدم حلالم کن لطفا دقیق توضیح دهید
۲. میدانم شاید کسانی هستند که حق الناس بر گردنم دارند و من یادم نباشد چه کسانی هستند چطور میتوانم غیر مستقیم نذری جبرانی چه کنم شاید بعضی ها اصلا یادم نباشن که غیبت آنها را کردم
۳. من زیاد عمل خودارضایی کردم و توبه کردم و خیلی دیر به دیر پیش میاد چند ماهی یکبار لطفا بگین چطور کامل تا آخر عمرم ترک کنم و آیا توبه و انجام ندادن آن این گناه را پاک میکند
۴. خیلی به همسر و خانواده ام بی احترامی کردم و آدمی تقریبا عصبانی هستم بخاطر فشار زندگی خیلی کم تحمل شدم آیا حلالیت بطلبم کافیست؟
۵. بچهایم را کتک میزنم گاهی بسیار تحمل میکنم ولی خیلی اذیتم می‌کنه دختر بزرگم آیا میتوانم از این کودک مظلوم هم حلالیت بطلبم؟
۶. برای همسرم و خانواده همسرم دعا و جادو درست کردم زیرا خیلی مرا اذیت کردند و صلاحی در زندگی نداشتم و با این حال قبول دارم گناه کبیره کردم و پشیمانم چه راهی هست که دعاها باطل شوند واقعا پشیمانم و نمیخواهم هیچوقت به جادو رو بیاورم آیا حلالیت کافیست و سوره بقره تا چهل روز گذاشتن کافیست لطفا دقیق توضیح دهید؟
۷. سه بار سقط جنین انجام دادم و توبه کردم هر بار و تکرار شد چطور میتوانم جبران کنم آیا توبه کردن کافیست و یا کفّاره دارد من میخواهم عاقبت و عذاب اخروی حاصل نشود لطفا توضیح دهید که چطور و چه کنم من نمیخواهم دیگر سقط انجام دهم در هر شرایطی دیگر اینکار را نمیکنم و توبه کردم این حقی ک جان نوزاد که قلبشان تشکیل شد و یکی روحش تشکیل شده و در چهار ماهگی بود را چه کنم و اون دوتا سقطم هم حدود هفت تا هشت ماهه بودند لطفا بگین چکارکنم برای آمرزش
۸. نمازهای واجبم و روزه و خمس و زکات و حج اصلا ندارم و نماز کمی خواندم نماز هستیم از حد گذشته چطور قضا بخوانم و اگر حتی نمازهای واجب بخوانم و قضاها را بجا بیارم اما بیشتر از خواندن نماز های قضایم زنده نباشم چطور قضاها جبران می‌شوند
باتشکر مبحث سقط جنین و حقّ الناس خیلی برایم مهم است همه مهم هستند البته لطفا جواب بدید
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
{۱} از اینکه متوجه گناهتان شدید و در فکر جبران هستید خدا را شاکر باشید. و لزومی به گرفتن حلالیت از کسی که غیبت کرده‌اید ندارید و اگر طرف جنبه دارد از ایشان عذرخواهی کنید اما اگر جنبه ندارد یا احتمال نمی‌دهید جنبه داشته باشد یا نداشته باشد فقط برایشان از خداوند متعال طلب مغفرت کنید. البته نزد کسانی که از او غیبت کرده‌اید بروید و بگویید که مطالبی که راجع به فلانی گفتم صحیح نبوده من اشتباه کرده‌ام.
{۲} اگر یقین دارید که حق الناس به گردنتان هست ما شخصی را که حقش به و البتهگردن شما هست را نمی‌شناسید و حتی مقدارش را هم نمی‌دانید وظیفه شما این است که در راه کسی که شما به او مدیون هستید صدقاتی به فقرا انفاق کنید یادتون باشه فقط به فقرا انفاق کنید نه اینکه خرج مسجد و حسینیه و روضه کنید.
و چون شما نوشته‌اید که مقلد حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای هستید بنابراین می‌توانید بدون آنکه از دفتر اجازه بگیرید خودتان به فقیر و آبرومند صدقه را انفاق کنیداما اینکه شما در مقدار صدقه شک دارید شما احتیاط کنید مبلغی را بپردازید که یقین کنید دین به گردنتان نمانده مثلاً اگر نمی‌دانید ۵۰ هزار تومان به گردن دارید یا ۱۰۰ هزار تومان؛ احتیاط کنید و ۱۰۰ هزار تومان را بپردازید زیرا در حقّ الله وظیفه حداقل هست اما در حقّ الناس وظیفه حداکثر هست.
{۳} گناه خود ارضایی یکی از گناهان زشت و سخیف و پست و کبیره است و کسی که مرتکب این گناه بشود حتماً مورد خشم خداوند متعال آقا امام صادق علیه السلام فرموده است گر بدانم کسی این گناه را انجام داده با او هم غذا نمی‌شوم. و کسی که این گناه را انجام دهد لعنت شده است حضرت فرموده است خدا لعنت کند کسی را که با دست خودش ازدواج کند یعنی با دست خودش کاری کند که ارضا شود. و البته خیر و برکت از زندگی کسی که این گناه را انجام می‌دهد می‌رود که نه خودش خیری می‌بیند نه اطرافیانش.
{۴} بنده بسیار خوشحال شدم که شما به گناه بد اخلاقتان با خانواده اعتراف کرده‌اید یعنی قبول دارید که به همسر بد اخلاقی کرده‌اید و در فکر جبران هستید خودتان هم باید نسبت به این طرز تفکر معنوی از خداوند شکرگزار باشید.
اصلاً گناه بد اخلاقی عوارض معنوی زیادی دارد هم روزی را کم می‌کند و هم عبادات را نابود می‌کند و هم توفیق عبادت از انسان گرفته می‌شود و هم انسان مورد خشم و غضب دائم خدا قرار دارد.
در حدیث آمده است که بد اخلاقی عبادات را فاسد می‌کند همان گونه که سرکه عسل را نابود می‌کند و راه جبران گناه بد اخلاقی این است که از خانواده عذرخواهی کنید و عکس این اخلاق که خوب نیست خوب عمل کنید یعنی به جای بد اخلاقی خوش اخلاقی کنید زیرا در حدیث آمده است که کسی که خوش اخلاق باشد برای او در نامه عملش ثواب شب زنده داری و روزه گرفتن دائم نوشته می‌شود.
{۵} البته به خاطر کتک‌هایی که به فرزندتان زده‌اید حتماً و حتماً باید از اون‌ها رضایت بگیرید و طلب حلالیت کنید خصوصاً اگر این کتک‌ها موجب زخم و زار شدن یا سیاه و سرخ و کبود شدن بدنشان باشد اگر چنین شده باشد دیه هم بر شما واجب می‌شود مگر اینکه اون‌ها دیه را از شما نگیرند و شما را ببخشند و حلال کنند .
{۶} پناه بر خدا پناه بر خدا پناه بر خدا چه کارهایی که شما انجام داده‌اید رفتن پیش دعانویس و شیادها خود گناهی کبیره و بزرگ است و علامت ضعف ایمان شما و اعتقاد نداشتن شما به خدا می‌شود که باید از تمام این حرکات توبه و استغفار کنید البته لزومی ندارد که به اون‌ها بگویید که برایشان جادو و دعا کرده اید همین که به خاطر اذیت و آزاری که به آنها کرده‌اید طلب حلالیت کنید کفایت می‌کند.
{۷} از خواندن سوال هفتم شما خیلی متاثر شدم چون شما با اعتراف در این پیام و در نامه خود نوشته‌اید که سه قتل یعنی سه بار سقط جنین کردید پناه بر خدا و چه کارهایی که شما نکرده‌اید و تاسف بیشتر مال این هست که این سقط جنین‌ها قبل از اینکه روح در اون‌ها دمیده شود نبوده حداقل چهار ماهه و دو جنین دیگر هم حدود ۷ ماهه بوده‌اند در حقیقت قتل ۳ انسان به دست شما انجام شده. البته چون جنین تشکیل شده و صاحب قلب شده و روح در آنها دمیده شده است دیه قتل به گردن شما هست علاوه بر دیه کفاره هم نیز بر شما واجب است. البته اگر جنین‌ها قبل از دمیده شدن روح و تشکیل قلب ساقط می‌شدند کفاره نداشت و فقط دیه داشت اما چون روح در آنها دمیده شده کفّاره‌ای مانند کفّاره روزه‌خواری عمد بر شما واجب هست.
علاوه بر دیه که باید بدهید و علاوه بر کفاره که باید انجام بدهید از گناه این سه قتل نیز باید توبه و استغفار کنید.
البته بنده با خواندن پیام شما تن و بدنم لرزید نمی‌دانم شما چه حس و حالی دارید مخصوصاً وقتی پاسخ سوال خود را می‌گیرید. اما با این وجود نمی‌خواهم شما را از رحمت خدا ناامید کنم چون گناه بدتر از این هم انجام شده و کسی که این گناه را انجام داده با امید به بخشش خدا بخشیده شده اند و از شما درخواست دارم که این گناهان را برای کسی تعریف نکنید ولی جدّاً توبه و استغفار کنید تا خداوند از گناهان شما گذشت کند و البته خداوند بخشنده و مهربان و آمرزنده است.
{۸} دخترم شما جوان هستید و در نامه نوشته‌اید که ۲۵ ساله هستید بنابراین حتی اگر از اول بلوغ تاکنون هم نماز نخوانده باشید الحمدلله جوان هستید و با توانی که در بدنتان هست نمازهایتان را بخوانید و برای نمازهایی که به گردنتان هست می‌توانید از خدا مدد بگیرید و کمک بگیرید و تا توان دارید نمازها را بخوانید.
بنده کیفیت نماز قضایی را به شما یاد می‌دهم که با مختصر خواندن بتوانید نمازهای خود را به سرعت قضا کنید.
(۱) شروع نماز فقط با یک اذان و اقامه.
(۲) چون مرجع تقلیدتان مقام معظم رهبری آیةالله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله) فرموده‌اند: خواندن سوره بنا بر احتیاط واجب است می‌توانید در این احتیاط به فتوای آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدظله) مراجعه کنید و حمد بخوانید ولی سوره نخوانید چون معظم له خواندن سوره را واجب نمی‌دانند.
(۳) در پایان رکعت دوم قنوت نخوانید زیرا هیچ یک از مراجع عظام خواندن قنوت را واجب نمی‌دانند.
(۴) در رکعت سوم که تسبیحات اربعه هست فقط یک بار تسبیحات بگویید چون طبق فتوای اکثر مراجع عظام خواندن تسبیحات اربعه فقط یک بار واجب است.
(۵) بعد از تشهد رکعت آخر، فقط به سلام آخر اکتفا کنید و دو سلام اول را که مستحب است ترک کنید.
امیدوارم با این کیفیت نماز خواندن نمازهای خود را به راحتی و سرعت بخوانید و دینی از نماز به گردنتان باقی نماند. والسلام. والله عالم.

تاریخ به روزرسانی: چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -