انهار
انهار
مطالب خواندنی

مخرج بول فقط با آب پاک می شود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مخرج بول فقط با آب پاک می شود

 
_____________________________
1- آیت الله  خامنه ای: ولی نماز کسی که توانایی تطهیر بدن خود را با آب ندارد، صحیح است.                                          [89]
2-  آیت الله اراکی: باید با آب دو مرتبه شسته شود.
آیات عظام خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی: در کر و جاری بعد از بر طرف شدن بول یک مرتبه کافی است ولی با آب قلیل بنا براحتیاط واجب (گلپایگانی، صافی: بنا براحتیاط ) باید دو مرتبه شست و سه مرتبه بهتر است .
آیات عظام بهجت، فاضل لنکرانی ، نوری: اگر بعد از بر طرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافی است (فاضل لنکرانی : اگر چه احتیاط مستحب آن است که دو مرتبه شسته شود).
آیت الله خامنه ای: برای طهارت مخرج بول با آب قلیل دو بار شستن بنا براحتیاط لازم است                                            [90]
آیت الله وحید خراسانی : در کر و جاری یک مرتبه شستن کافی است، ولی با آب قلیل بنابراحتیاط واجب باید دو مرتبه شست .
آیت الله سیستانی: یک بار شستن کافی است، گر چه احتیاط مستحب این است که دو بار شسته شود و افضل آن است که سه بار شسته شود.
آیت الله شبیری زنجانی : در غیر آب قلیل اگر بعد از بر طرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافی است ولی با آب قلیل بنا براحتیاط باید دو مرتبه شست و بهتر آن است که سه مرتبه شسته شود و در هرصورت اگر پس از برطرف شدن عین، آب به قسمت های نجس برسد ،یک مرتبه شستن به حساب می آید و لازم نیست برای محاسبه، آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جریان داشته باشد.
آیت الله مکارم شیرازی : اگر با آب قلیل بشویند واجب است دوباره بشویند، اما با شیلنگهای متصل به آب لوله کشی که در حکم جاری است یک مرتبه کافی است .
آیت الله سبحانی: با آب قلیل باید دو مرتبه شست ولی اگر با شیلنگ متصل به کر بشویند یکمرتبه کافی است .
آیت الله مظاهری: بلکه اگر بعد از برطرف شدن بول باز هم آب روی آن بیاید کفایت می کند و لازم نیست قطع کنند و دوباره بریزند .
3- مطابق نظر آیات عظام بجز امام خمینی  زنها نیز حکم مرد را دارد .
4- آیت الله بهجت: و یا اینکه از مخرج طبیعی می آید ولی از محلی که معمولا نجس می شود به جاهای دیگر نیز برسد .
5-  آیت الله بهجت: احتیا ط واجب آن است که بعد از برطرف شدن بول، دومرتبه بشویند و زن نیز حکم مرد را دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی : باید دو مرتبه بشویند خصوصا اگر بیرون آمدن بول از مجرا غیر متعارف باشد .
آیت الله وحید خراسانی : در غیر مخرج طبیعی اقوی تعدد است و بهتر است سه مرتبه شسته شود .
آیت الله مکارم شیرازی : درشستن مخرج بول و غائط فرق میان مجرای طبیعی و غیرطبیعی نیست، ولی درمخرج غیر طبیعی غیر آب کفایت نمی کند.
آیت الله نوری:به احتیاط واجب دو مرتبه بشویند و نیز زن حکم مرد را دارد و این در صورتی است که با آب قلیل بشویند، ولی با آ ب جاری و کر، یک مرتبه شستن کفایت می کند .
آیات عظام اراکی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی، سبحانی و مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -