_________________
1- لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند، اگر مثلا با دست هم آن را بپوشاند، کافی است . [58]
آیت الله شبیری زنجانی : و اگر به جهت تاریکی یا فرو رفتن در گودال یا آب کدر و مانند آن عورت دیده نشود، کفایت می کند.
آیت الله مکارم شیرازی : برای پوشاندن عورت از هر چیز می توان استفاده کرد حتی با دست و آب کدر
آیت الله بهجت: در غیر نماز با دست هم اگر آن را بپوشاند کافی است .
آیت الله سبحانی: این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
2- هرچند با او محرم باشند؛ مثل: پدر، مادر، خواهر و برادر (آیت الله وحید خراسانی : چه مکلف باشند و چه غیرمکلف - آیت الله مکارم شیرازی : بالغ باشد یا نابالغ) ولی زن و شوهر(آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی : و کسانی که در حکم آنها هستند و مالکش) لازم نیست عورت خود را بپوشانند.
3- یعنی: کسی که خوب و بد را می فهمد .
4- یعنی: کسانی که خوب و بد را می فهمند.( آیت الله مکارم شیرازی : حتی از اطفال ممیز).
5- آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط لازم
آیت الله تبریزی: و مراد از قبله جهتی است که در حال علم و اختیار باید نماز به آن خوانده شود .
6- یعنی: شکم و سینه (آیات عظام گلپایگانی،صافی: زانوها)
7- آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط
آیت الله مظاهری: این مورد را در رساله خود نیاورده اند .
8- به احتیاط واجب
آیت الله مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند.
9- آیات عظام امام خمینی ، خوئی، اراکی، گلپایگانی،بهجت ،فاضل لنکرانی ، مکارم شیرازی ، صافی، نوری، سیستانی: احتیاط واجب است .
آیات عظام تبریزی، سیستانی، وحید خراسانی : احتیاط مستحب است .
آیت الله شبیری زنجانی : احتیاط است
آیت الله مظاهری: بهتر است
10-آیات عظام امام خمینی ، تبریزی، اراکی، گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی ، تبریزی، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافی، نوری، سبحانی: ولی اگر خود بچه بنشیند، جلوگیری از او واجب نیست . (مکارم شیرازی :هر چند بهتراست ).
آیت الله مظاهری: اگر خود بچه هم بنشیند، بهتر است جلوگیری نمایند .
|