انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم استعمال دخانیات مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام
استعمال دخانیات چه حکمی دارد با توجه به اینکه حق النفس است و دودش باعث آزار دیگران می‌شود و برای طبیعت هم مضر است و باعث از بین رفتن سرمایه های کشور می‌شود و باعث تولد نوزادان بیمار و ... می‌شود و باعث فروپاشی خانواده های بسیاری میشود و هر روز هم به تعداد این افراد افزوده میشود؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به پایگاه اینترنتی انهار
بزرگوار
مطابق با فتوای حضرت آيةالله العظمي مكارم شيرازي (مدّظلّه): كشيدن سيگار، مطلقا حرام است
پس از اعلام حرمت كشيدن سيگار از سوي حضرت آيةالله العظمي مكارم شيرازي (مدّظلّه)، جمعي از طلاب حوزه‌ي علميه تشريح اين فتوا را خواستار شدند. حضرت آيةالله العظمي مكارم شيرازي (مدّظلّه) در توضيحاتي در اين خصوص كه نسخه‌اي از آن طي نمابري به دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ارسال شده است، آورده است:
« بسم‌الله و له الحمد اينجانب از چند سال پيش اين فتوا را به صورت مشروط ذكر كرده بودم و در رساله‌ي توضيح المسائل موجود است كه اگر كشيدن سيگار (و ساير دخانيات) به شهادت اهل اطلاع ضرر مهمي داشته باشد، حرام است. ولي اخيرا با شهادت و گواهي جمعي از پزشكان آگاه و اساتيد متعهد دانشگاه و با توجه به آمارهاي تكان دهنده‏اي كه از مرگ و مير ناشي از سيگار و بيماري‏هاي خطرناكي كه از آن نشات مي‏گيرد به ما رسيد، ثابت و مسلم شد كه خطرات مهم دود سيگار يك واقعيت است كه حتي فرزندان افراد سيگاري و معاشران آنها از آن در امان نيستند لذا فتواي تحريم به طور مطلق را داديم و از خدا مي‏خواهم همه مسلمانان جهان مخصوصا جوانان عزيز را كه نخستين قربانيان اين بلاي خانمان سوز هستند از شر آن حفظ كند و با هوشياري تمام مراقب خويش و اطرافيان و دوستان خود باشند و ان شاء الله زنده بمانيم ببينيم كه جامعه از لوث وجود اين دود آلوده پاك شده است.” در ادامه‌ي اين نمابر اشاره‌اي به مدارك مساله شده كه به اين شرح است:
{۱} قرآن مجيد در آيه‌ي ۱۹۵ سوره‌ي بقره مي‏فرمايد« ولا تلقوا بايديكم الي التهلكه». طبق آمارهايي كه از سوي پزشكان متخصص اعلام شده مرگ و مير ناشي از دود سيگار در سال به پنج ميليون نفر مي‏رسد و آمار بيماري‏هاي خطرناك قلبي و تنفسي و سرطان ناشي از دود سيگار نيز بسيار بالاست، بنابراين كشيدن سيگار مصداق القا، نفس در تهلكه است.
{۲} قاعده« لاضرر و لا ضرار في الاسلام». مستفاد(اين قاعده) گر چه شان ورودش اضرار به ديگران است ولي مي‏دانيم شان ورود، مفهوم عام قاعده را محدود نمي‏كند و اضرار به نفس را نيز شامل مي‏شود.
{۳} در حديث معروف فقه‌الرضا (علیه السلام) آمده است «كل امر يكون فيه الفساد مما قد نهي عنه .... فحرام ضار للجسم و فساد للنفس» و در روايت تحف العقول نيز شبيه آن ديده مي‏شود. طبق اين روايات هر چيزي كه ضرر مهمي براي بدن داشته باشد حرام است. (البته ضررهاي جزيي كه در همه چيز هست و قابل اجتناب نيست، از آن خارج است و منظور ضررهاي كلي است.).
{مثلاْ} بعضي عادت به خوردن گل دارند كه در روايت اسلامي به نوعي وسواس تعبير شده و از آن شديدا نهي شده است به خاطر اين كه براي انسان ضرر دارد، در روايتي آمده است «ان الطين يورث السقم في الجسد و يهيج الداء» (خوردن گل به سبب بيماري و تهييج درد است) لذا مرحوم شهيد در كتاب مسالك نخستين دليل تحريم آن را «بما فيه من الاضرار الظاهر البدن» شمرده است، اينها نشان مي‏دهد كه حرمت اشياء مضره از مسلمات بوده است، حتي روزه‌ي واجب اگر ضرر داشته باشد بايد ترك شود و غسل و وضوي واجب در صورت ضرر تبديل به تيمم می‌شود.
{۴} از همه اينها گذشته طبق قاعده‌ي مسلم اصولي «كلما حكم به العقل حكم به الشرع» (هر چيزي كه عقل قطعي به آن حكم كند، شرع هم به آن حكم خواهد كرد) مساله حرمت سيگار و انواع دخانيات در عصر و زمان ما كه زيان‏هاي مهم آن بر همه دانشمندان ثابت شده جاي ترديد باقي نمي‏گذارد، فتواي همه مراجع به حرمت مواد مخدر نيز از همين جا سرچشمه می‌گیرد». یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -