انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم برخی از فالگیری ها مرجع تقلید: آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام در مورد فال اطلاعاتی نداشتم از اینترنت و مراجع تقلید جواب سوالم را پیدا کردم.
اما سوالم این است که چطور برخی فالگیر ها درست پیشگویی میکنند آیا شانسی سخن میگویند؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحینَ و الصَالِحات وَ رَحْمَةُ ٱللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
ابتداء توجه داشته باشيد كه علم قطعي به آينده در انحصار خداوند است، ولي آنچه از سوي رمال ها و امثال آنها به كمك جنيان يا علوم غريبه بيان مي شود، نوعي حدس قوي است و علم قطعي به آينده نيست و بسيار اتفاق افتاده كه خلاف آنچه گفته اند رخ داده و مي دهد.
البته ناگفته نماند که امكان آنكه برخي افراد با طرق مختلف از آينده آگاهي پيدا كنند، امري ممكن است در واقع شخص با استفاده از علوم غريبه، رياضت هاي مختلف، و حتي ارتباط با برخي از موجودات نامرئي مانند جن، و سائر طرق با عالم غيب ارتباط برقرار كرده و از آينده آگاه مي شود و مطابق آنچه بيان شد به صورت حدس قوي بيان مي كند.
لذا نه تنها اين امر نفي نكرده بلكه در آيات و روايات بر امكان و صحت آن تاكيد شده است داستان تولد حضرت موسي (علیه السلام) و پيشگوئي منجمان، از اين دسته است كه در آن منجمان به تولد فردي كه بساط فرعون را به خطر مي اندازد ، خبر داده بودند.(۱) و همچنين در تاريخ فراوان آمده است كه برخي از ائمه كيفيت وقوع شهادت برخي ياران و نزديكان خود را به آنها اطلاع مي دادند.
بر اين اساس اصل اين مسئله مورد پذيرش است. اما رسيدن به چنين مرحله اي بسيار سخت و نيازمند رياضت هاي فراوان است و معدود افرادي به چنين درجه و مقامي مي رسند نكته مهم در اين زمينه آن است كه افراد مذكور از دو حال خارج نمي باشند:
الف: مانند ائمه و بزرگان دين با رياضت هاي شرعي و آنچه دين در اين باره مجاز شمرده شده است، به چنين مقامي مي رسند؛ چنين افرادي هيچگاه در پي اعلان عمومي و سوء استفاده از مقام و موقعيت خود نيستند و چنين علمي را صرفاً به افراد بسيار خاص و در مواقع بسيار محدود به كار مي برند به گونه اي كه كمتر كسي از مقام آنها مطلع مي گردد.
ب: افراد شياد و دنيا پرستي كه براي اغواء مردم عادي، از راه هاي غير شرعي و رياضت هاي حرام استفاده كرده و احياناً با استفاده از برخي علوم و يا ارتباط با جن ها و...اخبار محدودي از آينده مي دهند.
افراد دسته اول گرچه مورد اطمينان و وثوق هستند. اما در عين حال هيچگاه بساط رمالي باز نكرده و از اين موقيعت در پي كسب شهرت و...نيستند. لذا كمتر كسي از مقام آنها مطلع است. اما گروه دوم كه اساساً بر پايه علوم حرام بنا شده است، بسيار خطر آفرين بوده و هيچگاه ارتباط با آنها توصيه نمي شود.
به علاوه آنكه فارغ از آنچه بيان شد در بسياري از موارد واقعاً شخص خبر از آينده نمي دهد، بلكه با زيركي خاص اخباري را بيان مي كند كه براي نوع قابل انطباق است. مثلاً مي گويند قرار است اتفاق بدي بيافتد كه با صدقه رفع مي شود و يا خانمي با قد و دماغي متوسط و ....به خواستگاري شما مي آيد و يا احياناً تيري در تاريكي زده و همينطوري خبر از تصادف مي دهند كه اگر اتفاق افتاد، ديگران آن را خبر غيبي مي دانند و اگر اتفاق نيفتاد، مي گويند بواسطه فلان كار خير بوده است.
خلاصه با زيركي خاص، چند خبر كلي به مخاطب داده كه امكان وقوع آن براي همه افراد وجود دارد و مخاطب آنها را پيش گوئي و اخبار غيبي مي داند. لذا اطمينان آنكه شخص واقعاً از غيب خبر مي دهد و يا بواسطه هماهنگي با سائر افراد، اخبار از پيش تعيين شده اي را براي جلب اعتماد و...بيان مي كند، امر مشكلي است و نمي توان به اين سادگي گفت كه شخص پيش گوئي مي كند و اين امر نيازمند امتحانات سخت و محك زدن هاي فراوان است.
نتيجه آنكه ما منكر صحت و امكان اصل آن نيستيم. اما در عين حال ماهيت بسياري از اخبار رمال ها و ...را اخباري دانسته كه هيچ ارتباطي با علم غيب ندارد و با فرض صحت، نوعاً بواسطه كارهاي حرام و رياضت هاي غير شرعي است كه به هيچ عنوان قابل اعتماد نيست و ارتباط با آنها حرام است.
پاورقی:
(۱) جمعي از مترجمان، ترجمه تفسير طبرى، چاپ توس، تهران ۱۳۶۵ ش، ج‏۶، ص ۱۵۹۹.
دریافت پاسخ از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -