انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۷) توقیع آقا امام زمان (علیه السلام) به نماز اول وقت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
توقیع آقا امام زمان (علیه السلام) به نماز اول وقت
    
این حدیث قسمتی از توقیع امام زمان (علیه‌السّلام) است که در جواب سؤال محمّد بن یعقوب از ناحیه‌ی مقدسه رسیده است.
امام (علیه‌السّلام) در این توقیع تاکید فراوانی بر نماز اول وقت کرده و کسانی را که تا روشن شدن هوا و ناپدید شدن ستاره‌ها نماز صبح را به تاخیر می‌اندازند، نفرین شده دانسته است.
قسمتی از توقیع محمد بن یعقوب
قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ اَخَّرَ الْغَداةَ اِلی اَنْ تَنْقَضیِ الْنُجُومْ؛
ملعون و نفرین شده است کسی که نماز صبح را عمداً تاخیر بیندازد، تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند.»
طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص۲۷۱، حدیث۲۳۶.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۸.
جلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۶، حدیث۱۲.
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۴، ص۲۰۱، حدیث۴۹۱۹.
تاکید امام (علیه السلام) بر نماز اول وقت
این حدیث قسمتی از توقیعی است که در جواب سؤال محمّد بن یعقوب از ناحیه‌ی مقدسه رسیده است. امام زمان (علیه‌السّلام) در این توقیع تاکید فراوانی بر نماز اوّل وقت کرده و کسانی را که تا روشن شدن هوا و ناپدید شدن ستاره‌ها نماز صبح را به تاخیر می‌اندازند، نفرین شده دانسته است.
اوقات نماز
از این حدیث و احادیث دیگر استفاده می‌شود که نماز سه وقت دارد:
{۱} وقت فضیلت
وقت فضیلت که همان اول وقت نماز است و از آن در روایات به «رضوان اللّه» تعبیر شده و بهترین وقت برای نماز همین وقت است؛ زیرا:
الف) در این وقت است که دستورِ به جای آوردن نماز از جانب خداوند متعال صادر شده و اهمیّت دادن به دستورهای الهی و زودتر انجام دادن آن مطلوب است.
ب) نماز در حقیقت ارتباط موجود محدود و سراپا محتاج با موجود نامحدود، و بهره برداری از اوست، که این در حقیقت به نفع انسان است، و سرعت و فوریت در آن مطلوب است.
ج) امام زمان (علیه‌السّلام) در اوّل وقت نماز می‌خواند، و کسانی که در این موقع نماز بخوانند، به برکت نماز آن حضرت (علیه‌السّلام)، خداوند نمازشان را قبول خواهد کرد؛ البته اختلاف افق‌ها تاثیری در این موضوع ندارد؛ به عبارت دیگر، منظور انجام نمازها در زمان واحد نیست، بلکه مقصود اتحاد در یک عنوان واحد، یعنی «ادای نماز در اول وقت» است، منتها هر کسی بر حسب افق خودش.
{۲} آخر وقت
آخر وقت: که در روایات با تعبیر «غفران اللّه» آمده است. تاخیر نماز از اوّل وقت به آخر وقت، مذموم است؛ لذا امام زمان (علیه‌السّلام) چنین شخصی را ملعون و دور از رحمت خدا دانسته است.
در روایتی دیگر از امام صادق (علیه‌السّلام) می‌خوانیم: «به جای آوردن نماز در اول وقت موجب خشنودی خداست و به جای آوردن آن در آخر وقت گناه، ولی مورد عفو و مغفرت خداوند است.»
شیخ صدوق، محمّد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۱۷، حدیث۶۵۱.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۵۱، حدیث۲۳.
{۳} خارج از وقت
خارج از وقت: به جا آوردن نماز در خارج از وقت آن است، که اصطلاحاً از آن به قضا تعبیر می‌شود. اگر کسی نماز خود را در داخل وقت آن به جای نیاورد، باید قضای آن را به جای آورد؛ و این به امر و دستور جدید است. حال اگر عمداً نماز را تا پایان وقت به تاخیر‌ انداخته معصیت کرده است و باید از آن توبه کند و الاّ مورد عقوبت خداوند متعال قرار می‌گیرد؛ ولی اگر از روی سهو و نسیان بوده و در آن قصوری نداشته باشد، مورد عقوبت الهی نخواهد بود.
پس از ویرایش و زیبا سازی به نقل از :

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -