انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۶) اثر قضا شدن نماز در زندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
اثر قضا شدن نماز در زندگی
    
نمازهای یومیه از واجبات و از حقوق خداوند می شد که هر فردی مکلّف است که آن را در وقت معیّنی بخواند و در صورتی که از وقت آن گذشت، قضا شده است و باید قضای آن را به جای آورد.
یکی از عواقب قضا شدن نماز، تنگ شدن رزق و روزی است.
یکی از آثار قضا شدن نماز در زندگی، تنگ شدن رزق و روزی است. معمولا اغلب افراد نماز صبح شان قضا می شود. و دلیل آن هم بیدار نشدن از خواب می باشد.
از عواقب قضا شدن نماز، نه تنها تنگ شدن روزی می شود بلکه ارزش عبادات دیگر را از بین می برد.
نمازهای یومیه واجب و از حقوق الهی می باشد که شخص مکلّف باید آن را در وقت مشخص به آن انجام دهد و در صورتی که آن را در زمان خود انجام ندهد و کوتاهی کند باید قضای آن را بجا آورد.
عاملی که روح عبادت و معنویت مناجات و راز و نیاز را از انسان می گیرد و آسیب جدی به روح و روان انسان می زند، گناه و معصیت، غفلت از خدا و سستی در نماز و آن را در اول وقتش نخواندن است.
یکی از دلایل تنگ آمدن رزق و روزی در دوران آخر الزمان، قضا شدن نماز می باشد.
محروم آیةالله نخودکی (حاج شیخ حسنعلی اصفهانی) در وصیتش به فرزند خود گفت : اگر فردی 40 روز به ریاضت و عبادت بپردازد اما یکبار نماز صبح او از بین برود و قضا شود، نتیجه و حاصل آن ۴۰ روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد.
فرزندم به تو سفارش می کنم که نمازت را اول وقت بخوان و تا آنجا که می توانی از نماز شب خود غفلت نکن.
نماز و ترک گناهان رابطه‌ای دو سویه دارند. همان طور که خواندن نماز موجب دوریاز گناه و رهایی از دام آن می شود، ترک گناهان نیز موجب بالا رفتن کیفیت نماز و راحتیدر اقامه اول وقت آن می شود. از سویی دیگر استغفار از گناهان پیش از خوابیدن، بنابر توصیه بزرگان دینی، از راهکارهای جلوگیری از قضا شدن نماز صبح است.
نماز قضا داشتن در زندگی اثرات بدی دارد. در این باره این داستان خالی از لطف نیست:
مرد تاجری تصمیم داشت برای تجارت به سفر برود. به همین منظور خدمت امام صادق (علیه السّلام) رفت و از ایشان درخواست استخاره کرد، استخاره اش خوب نیامد، آن را نادیده گرفت و به سفر رفت، اتفاقا در این سفر به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد اما از آن استخاره تعجب کرده بود.
بعد از مسافرت خدمت امام صادق (علیه السّلام) رفت و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و خوب نیامد؟ استخاره ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت. امام صادق (علیه السّلام) تبسمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشایت را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟
عرض کرد: آری، ای فرزند رسول خدا. حضرت فرمود: اگر خدا دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز) نمی شد.
هزار و یک نکته درباره ی نماز، ص ۲۲۱، نکته ۶۹۷، به نقل از جهاد با نفس ج ۱ ص ۶۶.
حدیثی از آقا امام جعفرصادق (علیه السلام) درباره ی قضا شدن نماز
عواقب قضا شدن نماز:
همانطور که در بالا اشاره شد یکی از عواقب قضا شدن نماز، تنگ شدن رزق و روزی می باشد. که این اتفاق در دوره آخر الزمان بیشتر پیش می آید.
از آقا امام صادق (علیه السّلام) نقل می شود که حضرت فرمودند:
«کسی که مراقبت بر وقت نماز خود نداشته باشد در روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالی که عهدی از خداوند بر گردن ندارد، اگر خداوند بخواهد او را عذاب می کند و اگر بخواهد او را مورد غفران قرار می دهد.»
آقا امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «اگر نماز در وقت خود ادا شود نماز فرد در حالی که نورانی است،‌ خطاب به وی بیان می دارد که تو مرا حفاظت کردی خدا تو را حافظ باشد اما اگر در غیر وقت نماز خوانده شود نماز خطاب به صاحب خود در حالی که مانند یک ابر تاریکی است بیان می دارد من را ضایع کردی خدا ضایعت کند.»
در حدیثی به نقل از آقا امام صادق (علیه السّلام) بیان شده است که هرگاه فردی به وقت نمازش اهتمام نورزد، به وسیله شیطان دچار خسران می شود.
در حدیثی دیگر در مورد این موضوع بیان شده است که آقا امام باقر (علیه السلام) فرمودند:‌
«پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در وقت مرگشان بیان داشتند دو گروه از من نیستند:
{۱} کسانی که نماز را سبک شمارند.
{۲} کسانی که شراب و مست کننده می نوشند.
این دو گروه بر من وارد نمی شوند بر حوض کوثر نه به خدا قسم. به نظر منظور حضرت عدم شفاعت و عدم قرار گرفتن این دسته در زمره مسلمانان باشد.
کسانی که نماز را ضایع می کنند؛ در گمراهی قرار می گیرند.
آقا امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : زمانی که فردی یک نمازش را به شکل کامل به جا آورد؛ تمام نماز های دیگر او هم مورد قبول قرار می گیرد؛ حتی اگر سایر نمازهای او تمام نباشد ( مثلاً حضور قلب و توجه در نماز نباشد ).
اما اگر فردی یک نماز او از دست برود و قضا شود کل نمازهای آن روز وی از بین می رود و هیچ چیز از آنها مورد قبول واقع نمی شود حتی اگر نافله هم به جا بیاورد چون نافله در فرض قبول اصل واجب است و اصلا نافله قرار گرفته برای این که نماز واجب را تمام کند.
آقا امام صادق (علیه السّلام) به نقل از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) بیان می دارد که شیطان از مؤمن می ترسد تا زمانی که بر نمازهای پنجگانه اش محافظت دارد اما وقتی با بی پروایی نماز را ضایع می کند (که یکی از راههای ضایع کردن نماز قضا شدن آن است) شیطان او را وارد در عظائم و گناهان می کند.
پایگاه اینترنتی انهار

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -