انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲)حکم موهای زایدبدن وغسل موی بلند

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
حکم موهای زاید بدن و غسل موهای بلند
سؤال (۱):
آیا زدن موهای زاید بدن لازم است و حکم غسل آنها چگونه است؟
پاسخ:
از بین بردن موهای زائد، مثل موهای زائد اندام و زیر بغل مسأله ای بهداشتی و از نظر اسلام مستحب است و به آن سفارش شده است هرچند واجب نیست، و از بین بردن یا نبردن آن ها ضرری به صحت نماز و روزه و سایر وظایف و تکالیف شرعیه نمی زند.
الکافی، ج ۶، ص ۵۰۵.
تحریر الاحکام الشرعیه علی مذاهب الامامیه ج ۱ ص ۸ به بعد.
نتیجه اینکه:
بلند گذاشتن موهاى عانه و زیر بغل، حرام نیست، ولى در روایات مورد نکوهش قرار گرفته است و سفارش شده که بیشتر از طول یک دانه جو آنها را بلند نگذارید.
پس بهتر است حد اکثر هر دو هفته‏ اى یک بار آنها را ازاله کرد و استفاده از نوره (داروى حمام) روش خوبى است.
البته موهایى که در بدن مى ‏رویند چند گونه ‏اند:
{۱} موهایى که بلند گذاردن آن مکروه است مانند موى عانه (اطراف عورت) و زیر بغل.
{۲} موهایی که بلند گذاردن آنها مکروه نیست، مانند موى سینه در مردان و پا و دست که البته تراشیدن آن نیز اشکالى ندارد.
از بین بردن موهاى زاید بدن به هر وسیله که باشد (مانند تیغ، نوره، قیچى، کرم و … ) اشکالى ندارد و لازم نیست با ابزارى خاص باشد.
در مورد زمان برطرف کردن موهاى زاید بدن هرگاه موهاى عانه و زیر بغل بیش از اندازه یک دانه جو (حدود پنج میلیمتر) رسید برطرف ساختن آن مستحبّ است.
از برخی روایات می توان این گونه استفاده کرد که استفاده از نوره (داروی حمام) برای زدن موهای زائد بدن غیر از موضع زهار و عانه نیز مستحب است.
در روایتی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) آمده است نوره باعث پاکیزگی بدن است و در روایت دیگر نقل شده است آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) بر بدن خود نوره می کشید.
براى تکمیل اطلاعات خود در زمینه بهداشت بدن مى‏توانید به کتابهاى زیر مراجعه نمایید:
۱- اولین دانشگاه آخرین پیامبر، ج ۱۶، تألیف دکتر پاک‏نژاد.
۲- حلیه المتقین، تألیف مرحوم علامه مجلسى.
سؤال (۲):
آیا شستن و غسل موهای سر واجب است؟
دو پاسخ:
  
{۱} اگر موها سر کوتاه باشد، (یعنی به گونه ای است که جزء بدن حساب میشود) باید هنگام غسل شسته شوند، و اگر آب به آنها نرسد غسل باطل است.
{۲} اگر موهای سر بلند باشد، تفاوت فتوا است:
    
فتاوای آیات عظام در مورد غسل با موهای بلند:
{۱} امام خمینی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی،  مظاهری: شستن موهای بلند لازم است.
       امام خامنه ای: بنابراحتیاط واجب شستن موهای بلند لازم است.
{۲} اراکی، گلپایگانی،‌ خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی گلپایگانی، وحیدخراسانی، شبیری زنجانی: شستن موهای بلند لازم نیست.
و دقّت شود که:
{الف:} اگر آب به پوست سر برسد ولو موهای بلند تر نشوند غسل صحیح است.
{بـــــ:} اگر رساندن آب به پوست سر بدون شستن موها ممکن نباشد باید موها شسته شود تا آب به پوست سر هم برسد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -