انهار
انهار
مطالب خواندنی

{۱} تعریف کلّی دِماء ثَلاثَة یا خون‌های سه‌گانه بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
دِماء ثَلاثَة یا خون‌های سه‌گانه بانوان
    
دِماء ثَلاثَة یا خون‌های سه‌گانه بانوان
سه خون حیض، نفاس و استحاضه که از مجرای تناسلی بانوان خارج می‌شود. در احکام اسلامی حیض و نفاس مانع انجام عباداتی مثل نماز، روزه، حج، حضور در مساجد و نیز رابطه جنسی هستند. بعد از قطع شدن این خون‌ها بانوان باید غُسل کنند. استحاضه مانع عبادت نیست ولی برای انجام این عبادات باید با شرایطی خاص غسل کنند یا وضو بگیرند.
    
خون‌های سه‌گانه (حیض، نفاس و استحاضه)
در احکام اسلامی خون‌هایی که از مجرای تناسلی بانوان خارج می‌شود به سه دسته تقسیم شده‌اند که در اصطلاح فقهی به آن‌ها دماء ثلاثه گفته می‌شود.
    
تفاوت خون‌های سه‌گانه بانوان
خون حیض خونی است که: پس از بلوغ به صورت عادت ماهانه در ایامی خاص از رحم بانوان خارج می‌شود. این خون غالباً تیره رنگ و غلیظ است و با حرارت و سوزش خارج می‌شود. به بانوان در روزهای حیض، حائض گویند.
    
خون نفاس خونی است که: هنگام زایمان از بانوان و با خروج اولین جزء بچه از رحم مادر، از مجرای تناسلی بانوان خارج می‌شود. به بانوان در زمانی که خون نفاس می‌بیند نُفَساء گویند.
    
خون استحاضه خونی است که: نفاس و حیض و ناشی از جراحت و زخم، و خون از بین رفتن بکارت نیست.
این خونْ سرد، زرد و روان است و بدون سوزش و فشار خارج می‌شود. به بانوان در روزهایی که خون استحاضه می‌بیند مُستَحاضَه گویند.
مقدار خونی که در استحاضه خارج می‌شود بر اساس افراد و شرایط متفاوت است و به همین دلیل آن را به سه قسم استحاضه قلیله، استحاضه متوسطه و استحاضه کثیره تقسیم کرده‌اند.
    
احکام فقهی
عبادات مشروط به طهارت مانند نماز، روزه، طواف، اعتکاف، حضور در مسجد،حضور در حرم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و امامان (علیهم السلام)، خواندن سوره‌های سجده‌دار برای زن در حال حیض و نفاس صحیح نیست.
بانوئی که از خون حیض و نفاس پاک شده است برای روزه گرفتن باید حتما تا قبل از طلوع فجر غسل یا تیمم کند و اگر عمدا غسل نکند روزه‌اش باطل است.
قرائت قرآن برای بانوان در حال حیض و نفاس و استحاضه اشکالی ندارد (به جز سوره‌های سجده‌دار).
اگر یکی از خون‌های سه‌گانه در لباس یا بدن کسی باشد نمی‌تواند با آن نماز بخواند. ولی اگر خون دیگری باشد و مقدار آن از یک درهم کمتر باشد نماز با آن صحیح است.
انجام رابطه جنسی از قُبُل (جلو) با زن در حال حیض یا نفاس حرام است.
انجام رابطه جنسی از دُبُر (پشت) با زن در حال حیض یا نفاس به فتوای برخی فقیهان حرام و به فتوای برخی دیگر کراهت شدید دارد.
    
منابع:
(۱) فرهنگ فقه، ج۳، ص۶۵۲.
(۲) العروة الوثقی، ج۱ ص۴۹۳ تا ۵۷۸.
    

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -